Serpil Alkan serveert de hele dag door cocktails en ontbijt

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Ondernemen in... 22 november 2022
Serpil Alkan serveert de hele dag door cocktails en ontbijt

Ondernemen in Den Haag. Serpil Alkan (49) is met horecabloed geboren. De eigenaar opende op 6 juli dit jaar Brasserie Fred in Den Haag. Zij koos voor een all-day brunchconcept met klassieke, maar ook vernieuwende gerechten met Turkse invloeden. “Bij ons kan je de hele dag door alles bestellen. Wil iemand ’s ochtends een cocktail drinken, kan dat hier. Je hoeft voor ons ook niet te haasten voor een ontbijt.” Lunchroom spreekt Serpil in haar nieuwe zaak.

Op een mooie herfstdag in de hofstad opent de ondernemer speciaal voor Lunchroom de deuren van Brasserie Fred. “Op dinsdag zijn we gesloten. Maar ik maak graag een uitzondering voor je”, zegt Serpil, opgegroeid in Arnhem. Op haar twintigste verhuisde ze naar Zaandam en nu woont ze in Den Haag. Als dochter van een chef-kok werd het vak er met de paplepel ingegoten. “Eten was heel belangrijk bij ons thuis. Dat is het nog steeds. Ik heb al op jonge leeftijd leren koken. Ik moest van mijn vader de skills beheren. Wij hadden horecazaken in Zaandam, ik managede het succesvolle Argentijnse restaurant terwijl ik de kunstacademie heb gedaan. Acht jaar geleden begon ik interieurs te ontwerpen. Nu heb ik een mini-conceptstore in Den Haag, waar ik mijn klanten laat zien hoe ik ze kan helpen met het interieur van een huis, horecazaak of ander bedrijf. Gastvrijheid en creativiteit zijn dus de pijlers in mijn leven.”

Zelf interieur ontworpen

De brasserie is gemixt ingericht met moderne en vintage elementen. Een blikvanger is de bar. De voorkant bestaat uit zwarte en witte tegels, de muur achter de bar bestaat uit in visgraat gelegde beige metrotegels. De oude Gispen stoelen geven de dagzaak ook deels een klassieke uitstraling. Serpil legt uit hoe dit tot stand is gekomen: “Het interieur heb ik zelf gedaan. Ik hou ervan om nieuw en vintage te mixen. Het design van vintage spullen vind ik niet alleen vaak mooier, het is ook authentiek en duurzaam. Ik vind spullen op Marktplaats en andere websites, markten en soms laat ik dingen maken. Ik heb in het buitenland connecties met meubelmakers en ik ken vintage dealers. Ook ben ik zo nu en dan te vinden bij behang- en stoffenleverancier Eijffinger. Het begint in je hoofd; wat wil je neerzetten? Aan de hand daarvan ga je zoeken. Voor Brasserie Fred wilde ik een warme plek creëren, waar bezoekers het idee krijgen hier al jaren te komen, wat tegelijkertijd modernistisch is. Zo heb ik klassieke panelen van Orac Decor gebruikt, hedendaagse houten wandpanelen van WoodUpp tegen de onderkant van een wand geplaatst en moderne Zweedse designlampen opgehangen. Op die manier is er een mix van oud en nieuw.”

Alles de hele dag

Toch is er iets in stand gebleven nadat Serpil de onderneming overnam. “De zaak heette al Brasserie Fred, de naam vond ik super sterk. Voor de rest is nu alles anders. Voorheen kon je hier van een Hollandse kaart pannenkoeken, een broodje kroket of een biefstuk bestellen. Wij bieden een all-day brunchkaart met alcoholische dranken, beide de hele dag door. Wil iemand ’s ochtends een cocktail drinken, kan dat hier. Je hoeft voor ons ook niet te haasten voor een ontbijt, dat is de hele dag beschikbaar. De hardlopers zijn eggs benedict (10,95 euro, red.), de avocado bagel breakfast (8,95 euro, red.) is heel populair, pancakes (11,95 euro, red.) en de Philly cheesesteak (13,95 euro, red.). Dat is een broodje met gebakken biefstuk waar tijdens het bakken provolone kaas opkomt. Ui, augurkjes en sriracha mayonaise maakt het gerecht af. Breakfast for kings (22,50 euro, red.) staat ook op het menu. Dat is een heel uitgebreid Turks ontbijt bestaande uit zoet en hartig beleg, olijven, kazen, groentes, eieren, verschillende soorten brood en Turkse börek. Liefhebbers van Turkse gerechten kunnen ook gaan voor menemen (een Turks ei- en tomaatgerecht voor 8,95 euro, red.). Bepaalde gerechten kan ik uit mijn eigen keuken beïnvloeden. Bijvoorbeeld met een ingrediënt als Turkse worst.”

“Het concept slaat aan, en past ook goed bij de locatie. Het is vrij breed omdat je warme gerechten ook overdag kan aanbieden. Men vindt ons door goedlovende reviews op social media. Velen komen meerdere keren per week terug. Ik geloof daarnaast ook in goede dienstverlening. Als de service goed is, net als de prijs-kwaliteitverhouding, dan kan het niet anders dan dat het een succes wordt. Voor mij is een zaak pas geslaagd als mensen ernaartoe rijden vanwege de goede ervaringen of verhalen. Onze gasten komen uit verschillende steden of de andere kant van de stad, dat is een goed teken. De cijfers zijn stijgende, maar zijn nog niet waar ze moet zijn”, aldus de ondernemer.

All-women-run

Ervaring met hoe die cijfers de goede richting in te krijgen, heeft de eigenaar genoeg. Met haar achtergrond in de horeca durfde ze de stap te maken en begon ze haar eigen zaak. Serpil vertelt daarover: “Dankzij dertig jaar horecaervaring zat het eraan te komen. Ik praat er met mijn familie altijd over, over verschillende concepten. Zelf vind ik brunchen heel erg leuk. Zodoende is dit concept tot stand gekomen. Het bevalt goed, maar het is wel aanpoten. Ik kan mijn ziel en zaligheid erin stoppen. Het is goed te combineren met mijn conceptstore, waar ik alleen op afspraak werk. Het leuke is dat het momenteel een all-women-run business is; iedereen die hier werkt inclusief de chef-kok is toevalligerwijs vrouw. Dat vind ik leuk.”

Facts & Figures:

Zitplaatsen: 38 binnen (wordt na een verbouwing 55), 24 buiten. 62 zitplaatsen in totaal

Oppervlakte: 100 m² in totaal

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws