Happy Tosti zet soep uit De Verspillingsfabriek op de kaart

Auteur: Thijs Jacobs
18 september 2017
Happy Tosti zet soep uit De Verspillingsfabriek op de kaart

Sinds de soep uit De Verspillingsfabriek verkrijgbaar is via Bidfood, zijn er steeds meer enthousiaste afnemers. Een van hen is Happy Tosti, met vestigingen in Den Haag, Leiden en Hoofddorp. Deze jonge organisatie won onlangs de ABN AMRO ‘Start-up of the year award’ en zorgt er met de verkoop van de soep voor dat de cirkel van verspilling rond is: soep gemaakt van verspilde groente, geserveerd door mensen met een beperking.

De jonge ondernemers achter Happy Tosti zijn op zijn Haags ‘lekkah bezig’. Drie jaar geleden kwamen Sam Holtus en Jasper Kool van de Hotelschool in Den Haag. Met een missie: bewijzen dat je op een sociale manier geld kunt verdienen in een horecazaak. Het werd een tosti-concept, gemaakt en geserveerd door met mensen met een beperking, in loondienst. Inmiddels runnen ze met een derde compagnon, Wibe Smulders, drie ‘Happy Tosti’s’.

Gewoon goed

“Eigenlijk wilden we de soep al eerder in het assortiment opnemen,” vertelt Jasper. “Voorwaarde voor ons was dat deze verkrijgbaar moest zijn via onze grootleverancier. Toen dat kon, zijn we de soep gaan afnemen. Grappig dat we er op de Horecava ook pas achter kwamen dat de soep gemaakt wordt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij waren gewoon op zoek naar een goed product en staan volledig achter de grootschalige aanpak van voedselverspilling van De Verspillingsfabriek. Dat we ook beiden strijden voor het waarderen en opnemen in het arbeidsproces van mensen met een beperking is een tweede match.”

Kwaliteit op nummer 1

Het leveren van kwaliteit is een speerpunt van Happy Tosti. Jasper: “Wij hebben 100 % focus op wat de gast beleeft en ervaart. Doordat we werken met mensen met een beperking is dat een extra grote uitdaging. Maar het bieden van waardevol werk voor deze groep, mag de gastbeleving nooit in de weg staan. Mensen moeten terugkomen omdat het broodje gewoon heel erg lekker is.” Happy Tosti is in die zin een horecazaak als elke andere en heeft geen secundaire omzetstromen. Jasper: “We hebben ervoor gekozen te werken met mensen met een arbeidsbeperking in de breedste zin van het woord en met een breed scala van beperkingen. Bovendien verdient iedereen bij ons een salaris en maken wij dus geen gebruik van zorggerelateerde subsidies. Wij vinden: als iemand waarde toevoegt aan je product, moet je hem of haar daar ook gewoon voor belonen. Dat is mooi, maar ook zwaar. We moeten hard werken om een beetje rendabel te zijn.”

Logisch

“Voor alle producten waar we mee werken geldt dat ze ‘logisch’ moeten zijn. Het verhaal erachter moet kloppen. Liefst nog met ‘bio’ ervoor, maar dat lukt gewoon niet altijd. Wibe: “Met de soep uit De Verspillingsfabriek trekken we de keten nog verder door: soep van verspilde groente, gemaakt en geserveerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt! Het lijkt me leuk om over een tijdje dit eens door te rekenen. Hoeveel uur werk een kom soep iemand heeft opgeleverd door onze samenwerking. Of zoveel liter per jaar is zoveel banen. Het is toch gaaf dat je op deze manier kunt bijdragen aan het geluk van anderen?”

Overig nieuws