Happy Tosti zet soep uit De Verspillingsfabriek op de kaart

18 september 2017 | Thijs Jacobs

Sinds de soep uit De Verspillingsfabriek verkrijgbaar is via Bidfood, zijn er steeds meer enthousiaste afnemers. Een van hen is Happy Tosti, met vestigingen in Den Haag, Leiden en Hoofddorp. Deze jonge organisatie won onlangs de ABN AMRO ‘Start-up of the year award’ en zorgt er met de verkoop van de soep voor dat de cirkel van verspilling rond is: soep gemaakt van verspilde groente, geserveerd door mensen met een beperking.

De jonge ondernemers achter Happy Tosti zijn op zijn Haags ‘lekkah bezig’. Drie jaar geleden kwamen Sam Holtus en Jasper Kool van de Hotelschool in Den Haag. Met een missie: bewijzen dat je op een sociale manier geld kunt verdienen in een horecazaak. Het werd een tosti-concept, gemaakt en geserveerd door met mensen met een beperking, in loondienst. Inmiddels runnen ze met een derde compagnon, Wibe Smulders, drie ‘Happy Tosti’s’.

Gewoon goed

“Eigenlijk wilden we de soep al eerder in het assortiment opnemen,” vertelt Jasper. “Voorwaarde voor ons was dat deze verkrijgbaar moest zijn via onze grootleverancier. Toen dat kon, zijn we de soep gaan afnemen. Grappig dat we er op de Horecava ook pas achter kwamen dat de soep gemaakt wordt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij waren gewoon op zoek naar een goed product en staan volledig achter de grootschalige aanpak van voedselverspilling van De Verspillingsfabriek. Dat we ook beiden strijden voor het waarderen en opnemen in het arbeidsproces van mensen met een beperking is een tweede match.”

Kwaliteit op nummer 1

Het leveren van kwaliteit is een speerpunt van Happy Tosti. Jasper: “Wij hebben 100 % focus op wat de gast beleeft en ervaart. Doordat we werken met mensen met een beperking is dat een extra grote uitdaging. Maar het bieden van waardevol werk voor deze groep, mag de gastbeleving nooit in de weg staan. Mensen moeten terugkomen omdat het broodje gewoon heel erg lekker is.” Happy Tosti is in die zin een horecazaak als elke andere en heeft geen secundaire omzetstromen. Jasper: “We hebben ervoor gekozen te werken met mensen met een arbeidsbeperking in de breedste zin van het woord en met een breed scala van beperkingen. Bovendien verdient iedereen bij ons een salaris en maken wij dus geen gebruik van zorggerelateerde subsidies. Wij vinden: als iemand waarde toevoegt aan je product, moet je hem of haar daar ook gewoon voor belonen. Dat is mooi, maar ook zwaar. We moeten hard werken om een beetje rendabel te zijn.”

Logisch

“Voor alle producten waar we mee werken geldt dat ze ‘logisch’ moeten zijn. Het verhaal erachter moet kloppen. Liefst nog met ‘bio’ ervoor, maar dat lukt gewoon niet altijd. Wibe: “Met de soep uit De Verspillingsfabriek trekken we de keten nog verder door: soep van verspilde groente, gemaakt en geserveerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt! Het lijkt me leuk om over een tijdje dit eens door te rekenen. Hoeveel uur werk een kom soep iemand heeft opgeleverd door onze samenwerking. Of zoveel liter per jaar is zoveel banen. Het is toch gaaf dat je op deze manier kunt bijdragen aan het geluk van anderen?”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: