Happy Tosti zet soep uit De Verspillingsfabriek op de kaart

18 september 2017 | Thijs Jacobs

Sinds de soep uit De Verspillingsfabriek verkrijgbaar is via Bidfood, zijn er steeds meer enthousiaste afnemers. Een van hen is Happy Tosti, met vestigingen in Den Haag, Leiden en Hoofddorp. Deze jonge organisatie won onlangs de ABN AMRO ‘Start-up of the year award’ en zorgt er met de verkoop van de soep voor dat de cirkel van verspilling rond is: soep gemaakt van verspilde groente, geserveerd door mensen met een beperking.

De jonge ondernemers achter Happy Tosti zijn op zijn Haags ‘lekkah bezig’. Drie jaar geleden kwamen Sam Holtus en Jasper Kool van de Hotelschool in Den Haag. Met een missie: bewijzen dat je op een sociale manier geld kunt verdienen in een horecazaak. Het werd een tosti-concept, gemaakt en geserveerd door met mensen met een beperking, in loondienst. Inmiddels runnen ze met een derde compagnon, Wibe Smulders, drie ‘Happy Tosti’s’.

Gewoon goed

“Eigenlijk wilden we de soep al eerder in het assortiment opnemen,” vertelt Jasper. “Voorwaarde voor ons was dat deze verkrijgbaar moest zijn via onze grootleverancier. Toen dat kon, zijn we de soep gaan afnemen. Grappig dat we er op de Horecava ook pas achter kwamen dat de soep gemaakt wordt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij waren gewoon op zoek naar een goed product en staan volledig achter de grootschalige aanpak van voedselverspilling van De Verspillingsfabriek. Dat we ook beiden strijden voor het waarderen en opnemen in het arbeidsproces van mensen met een beperking is een tweede match.”

Kwaliteit op nummer 1

Het leveren van kwaliteit is een speerpunt van Happy Tosti. Jasper: “Wij hebben 100 % focus op wat de gast beleeft en ervaart. Doordat we werken met mensen met een beperking is dat een extra grote uitdaging. Maar het bieden van waardevol werk voor deze groep, mag de gastbeleving nooit in de weg staan. Mensen moeten terugkomen omdat het broodje gewoon heel erg lekker is.” Happy Tosti is in die zin een horecazaak als elke andere en heeft geen secundaire omzetstromen. Jasper: “We hebben ervoor gekozen te werken met mensen met een arbeidsbeperking in de breedste zin van het woord en met een breed scala van beperkingen. Bovendien verdient iedereen bij ons een salaris en maken wij dus geen gebruik van zorggerelateerde subsidies. Wij vinden: als iemand waarde toevoegt aan je product, moet je hem of haar daar ook gewoon voor belonen. Dat is mooi, maar ook zwaar. We moeten hard werken om een beetje rendabel te zijn.”

Logisch

“Voor alle producten waar we mee werken geldt dat ze ‘logisch’ moeten zijn. Het verhaal erachter moet kloppen. Liefst nog met ‘bio’ ervoor, maar dat lukt gewoon niet altijd. Wibe: “Met de soep uit De Verspillingsfabriek trekken we de keten nog verder door: soep van verspilde groente, gemaakt en geserveerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt! Het lijkt me leuk om over een tijdje dit eens door te rekenen. Hoeveel uur werk een kom soep iemand heeft opgeleverd door onze samenwerking. Of zoveel liter per jaar is zoveel banen. Het is toch gaaf dat je op deze manier kunt bijdragen aan het geluk van anderen?”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: