FSIN: horeca blijft onder druk staan

9 januari 2012 |
FSIN: horeca blijft onder druk staan<

De klassieke horeca en de catering hebben 2011 afgesloten met een licht omzetverlies, terwijl de inkoopprijzen met circa 2,5 procent stegen. Een behoorlijke volumedaling dus. De sector Gemak (fastservice, foodretail, stationshoreca, pompstations) pluste 3 procent, waardoor de winst
iets toenam. Supermarkten blijven terrein winnen. Kansen liggen voor de horeca vooral bij het versterken van de prijs?kwaliteit beleving bij de consument, want die wil meer waar voor zijn euro.

Actuele marktcijfers
Deze conclusies trekt het FoodService Instituut Nederland, op basis van actuele marktcijfers van Foodstep, GfK, SymphonyIRI, CBS en HBD. Directeur Jan?Willem Grievink van FSIN presenteerde de gegevens op maandag 9 januari bij de opening van Horecava 2012 in Amsterdam RAI.

Gemak en supermarkt winnen
De totale foodomzet steeg in 2011 met 1,7 procent, met Supermarkten en Gemak als winnaars. Die trend signaleert FSIN al sinds het begin van de economische recessie, eind 2008. In de jaren 2009 t/m 2011 verloor de totale buitenshuismarkt 827 miljoen euro omzet, terwijl at home de foodomzet met 1,23 miljard euro zag stijgen. De consument geeft onder invloed van de economische stroperigheid minder geld uit aan eten en drinken buiten de deur: zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding liepen terug.

Consumentenonderzoek
Die trend zet in 2012 door blijkt uit de eerste resultaten van recent onderzoek, dat in opdracht van FoodService Instituut Nederland door GfK is uitgevoerd onder ruim 2.200 consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders verwacht de komende twaalf maanden minder vaak buitenshuis te eten en te drinken. Bijna drie op de tien willen minder producten onderweg kopen (bij kiosken, tankstations etc.). En een kwart aast meer op kortingbonnen en aanbiedingen. Tien procent kiest voor goedkopere alternatieven: eetcafé in plaats van restaurant, foodretail in plaats van eetcafé etc. In de catering is de verwachting dat mensen nog meer van huis meenemen naar werk of opleiding.

Effecten van de crisis
Het zal niet verbazen dat de onzekerheid over de economie de belangrijkste factor voor de consument is om de hand op de knip te houden. 58 procent van de ondervraagden zegt persoonlijk effecten van de crisis te voelen in de portemonnee en 46 procent is onzeker over zijn/haar financiële toekomst. Met als resultaat dat mensen vaker thuis zullen koken en minder uit eten gaan. Ook kopen consumenten meer ‘horecaproducten’ (pizza’s, maaltijden, broodjes) in supermarkt en speciaalzaak. FoodService Instituut Nederland publiceert het complete consumentenonderzoek in maart 2012. Het onderzoek is representatief naar leeftijd, geslacht, opleiding en regio in Nederland.

Kansen voor ‘betaalbare’ concepten
Ondanks de sombere uitspraken van de consumenten, liggen er voldoende kansen voor foodservice. De consument zoekt namelijk in alle segmenten naar ‘betaalbare’ concepten. Zowel hoog als laag in de markt. Hoogopgeleiden willen namelijk de luxe van uit eten niet missen, geven ze in het consumentenonderzoek aan: wel iets lagere bestedingen, maar geen lagere frequentie. Horecabedrijven die daar slim op inspelen, kunnen daarvan profiteren.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: