FSIN: horeca blijft onder druk staan

9 januari 2012 |
FSIN: horeca blijft onder druk staan<

De klassieke horeca en de catering hebben 2011 afgesloten met een licht omzetverlies, terwijl de inkoopprijzen met circa 2,5 procent stegen. Een behoorlijke volumedaling dus. De sector Gemak (fastservice, foodretail, stationshoreca, pompstations) pluste 3 procent, waardoor de winst
iets toenam. Supermarkten blijven terrein winnen. Kansen liggen voor de horeca vooral bij het versterken van de prijs?kwaliteit beleving bij de consument, want die wil meer waar voor zijn euro.

Actuele marktcijfers
Deze conclusies trekt het FoodService Instituut Nederland, op basis van actuele marktcijfers van Foodstep, GfK, SymphonyIRI, CBS en HBD. Directeur Jan?Willem Grievink van FSIN presenteerde de gegevens op maandag 9 januari bij de opening van Horecava 2012 in Amsterdam RAI.

Gemak en supermarkt winnen
De totale foodomzet steeg in 2011 met 1,7 procent, met Supermarkten en Gemak als winnaars. Die trend signaleert FSIN al sinds het begin van de economische recessie, eind 2008. In de jaren 2009 t/m 2011 verloor de totale buitenshuismarkt 827 miljoen euro omzet, terwijl at home de foodomzet met 1,23 miljard euro zag stijgen. De consument geeft onder invloed van de economische stroperigheid minder geld uit aan eten en drinken buiten de deur: zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding liepen terug.

Consumentenonderzoek
Die trend zet in 2012 door blijkt uit de eerste resultaten van recent onderzoek, dat in opdracht van FoodService Instituut Nederland door GfK is uitgevoerd onder ruim 2.200 consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders verwacht de komende twaalf maanden minder vaak buitenshuis te eten en te drinken. Bijna drie op de tien willen minder producten onderweg kopen (bij kiosken, tankstations etc.). En een kwart aast meer op kortingbonnen en aanbiedingen. Tien procent kiest voor goedkopere alternatieven: eetcafé in plaats van restaurant, foodretail in plaats van eetcafé etc. In de catering is de verwachting dat mensen nog meer van huis meenemen naar werk of opleiding.

Effecten van de crisis
Het zal niet verbazen dat de onzekerheid over de economie de belangrijkste factor voor de consument is om de hand op de knip te houden. 58 procent van de ondervraagden zegt persoonlijk effecten van de crisis te voelen in de portemonnee en 46 procent is onzeker over zijn/haar financiële toekomst. Met als resultaat dat mensen vaker thuis zullen koken en minder uit eten gaan. Ook kopen consumenten meer ‘horecaproducten’ (pizza’s, maaltijden, broodjes) in supermarkt en speciaalzaak. FoodService Instituut Nederland publiceert het complete consumentenonderzoek in maart 2012. Het onderzoek is representatief naar leeftijd, geslacht, opleiding en regio in Nederland.

Kansen voor ‘betaalbare’ concepten
Ondanks de sombere uitspraken van de consumenten, liggen er voldoende kansen voor foodservice. De consument zoekt namelijk in alle segmenten naar ‘betaalbare’ concepten. Zowel hoog als laag in de markt. Hoogopgeleiden willen namelijk de luxe van uit eten niet missen, geven ze in het consumentenonderzoek aan: wel iets lagere bestedingen, maar geen lagere frequentie. Horecabedrijven die daar slim op inspelen, kunnen daarvan profiteren.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: