Frenchie Café: All day brunch en red velvet pancakes

5 februari 2020 | Kimberly Derksen

Het bleek een ideale combinatie het roze interieur en de all day brunch die Frenchie Café Utrecht tot een succes maakt. We spreken Jacqueline Schoots over de prachtige en succesvole zaak.

Wat meteen opvalt als je de zaak binnenkomt is het interieur: de roze velvet banken en de glimmende marmeren tafeltjes. Een gedeelte van de zaak wordt sfeervol verlicht door het roze ‘’Frenchie” neonlicht dat aan de muur hangt. ‘’Die hebben we net van de week opgehangen,’’ zegt Jacqueline Schoots terwijl ze trots lacht. De zaak is erg licht en Instagramwaardig ingericht. Het is niet heel erg groot, maar in de zomer en met wat extra stoelen is er plek voor 28 man.

Frenchie Café zit nu een jaar op zijn locatie net buiten het centrum. Omdat Frenchie vorige jaar in de zomervakantie is geopend kwamen er in er in het begin veel toeristen en gezinnen met kinderen. In de loop van de tijd is dit minder geworden en zie je dat de doelgroep zich meer verplaatst heeft naar de leeftijdsgroep 20 tot 35 jaar oud. ‘’Vaak worden we ook gevonden via Instagram, een platform dat voor ons erg belangrijk is. Gasten zetten dan ook vaak foto’s op Instagram, wij vragen dan toestemming en kunnen dit ook gebruiken als content. Overigens vinden wij het erg leuk om foto’s terug te zien en te horen over de ervaring van de gast", aldus Jacqueline.

Betalen uit de fooienpot?

Jacqueline zegt: ‘’Ons populairste gerecht is zeker de red velvet pancakes met cream cheese en aardbeien. Hier blijven mensen voor terugkomen.’’ Bijna alles wat op de kaart staat is vegetarisch, op een paar gerechten met bacon en zalm na. Wat betreft vegan zijn er mogelijkheden. Jacqueline: ‘’We zijn druk met vegan pancakes, maar deze komen pas op de kaart als ze net zo lekker zijn als onze normale pancakes.’’ Ook komen klanten graag langs voor een lekkere koffie.

‘’Er was hier een klant laatst die lekker een koffie was komen drinken, toen hij wilde betalen probeerde hij te betalen uit onze fooienpot. Dit had mijn collega op tijd door. Toen hij eenmaal had afgerekend pakte hij de cadeaukaart die we op bar hebben liggen en ging hij daarmee vandoor. Toen stonde we wel even raar te kijken’’, vertelt Jacqueline lachend.

Als het gaat om trends is er in de horeca een sterk ontwikkelende vraag naar vegan gerechten. ‘’Wij merken ook dat er veel naar vegan gevraagd wordt, dit geldt ook voor glutenvrij en lactosevrij.’’ We houden er dan ook zeker rekening mee, zo zal er op de kaart uiteindelijk veel meer opties zijn voor iedereen. We werken alleen maar met verse producten, eigenlijk kopen we alles bij een hoofdleverancier. De echt speciale dingen als suikerspin en vers brood komen bij kleinere leveranciers vandaan. ‘’Helaas merken we wel dat het lastig is om aan keukenpersoneel te komen’’, zegt Jacqueline. "Er is twaalf man personeel werkzaam hier op onze locatie in Utrecht. We zoeken nog naar een kok. Vooral via Instagram proberen we personeel te werven."

Frenchie Café zit nu net een jaar in Utrecht. ‘’We merken wel dat er wat concurrentie is. The Streetfood Club is natuurlijk ook heel erg mooi ingericht en bij Teds hebben ze wat gerechten die overeenkomen met onze kaart. Dit zijn niet directe concurrenten want we hebben allemaal wel iets anders wat ons uniek maakt als dag horeca, wat ons uniek maakt in echt de combinatie van het interieur en de all day brunch.’’ aldus Jacqueline.

Frenchie Café is betaalbaar, het duurste gerecht op de kaart is twaalf euro. Dit maakt het dan voor iedereen dan ook erg leuk om eens een bezoek te brengen aan Frenchie Café. Wie houdt er nou niet van lekkere, verse gerechten en een mooi interieur?  Er zijn nog wel wensen voor een terras, vooral wegens de locatie zal dit een erg leuke uitbreiding zijn. Een terras zorgt natuurlijk voor meer plekken, maar ook voor extra gezelligheid.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Kimberly Derksen, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: