Doppio viert jubileum met reis naar Italië

21 september 2017 | Roy Spijker

Espressobarketen Doppio Espresso bestaat 10 jaar en organiseert ter ere van dit jubileum een reis naar Italië, daar waar het allemaal begon. Met als doel inspiratie en ideeën opdoen én om te genieten van de Italiaanse koffiecultuur.

In april 2017 vierde Doppio Espresso het tienjarig jubileum. In Groningen begon het allemaal, in een kleine zaak aan de Brugstraat. Op dezelfde plek huist nu een moderne, Italiaans aandoende espressobar met een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter. Misschien wel de grootste koffiezaak van Nederland. De formule heeft inmiddels 33 vestigingen verspreid over Nederland en is een aantal toonaangevende brancheprijzen rijker.

Doppio Espresso vindt zijn roost in Italie. In 2006 schreef Peter van Eijl tijdens zijn studie zijn plan voor een espressobar die hoogwaardige koffie bereikbaar kon maken voor het grote publiek. Het plan werd een boekwerk, en de basis voor een nieuw concept: Doppio Espresso. De naam heeft bijzondere twee betekenissen voor de eigenaren Peter van Eijl en Jonathan Teoh. Ten eerste omdat zij als 'Doppio Espresso' overtuigd zijn en aantoonbaar mogelijk maken dat de dubbelshot (Doppio = dubbel) extractie superieur en stabieler is dan de enkelshot. Daarnaast was het aloude traditie om met de broers tijdens de roadtrip na het passeren van de Italiaanse grens een caffè doppio (doppio espresso) te drinken.

Doppio Espresso is niet alleen een Italiaanse naam, maar heeft ook sterke banden met het land. Tijdens de trip naar Italie, is onder andere de stad Milaan bezocht. Doppio laat haar gasten graag ‘een momentje in Milaan’ ervaren. En waar kunnen de ondernemers dit gevoel het beste beleven als in de stad zelf.

Daarnaast is koffiebrander Stel Moka bezocht. Stel Moka brandt al sinds jaar en dag de Classic Espresso Blend van Doppio. Deze blend vind je in elke vestiging, elke dag en is een combinatie van de beste koffiebonen uit Latijns-Amerika en Oost-Azië. In Italië worden deze bonen door de meester¬brander van Stel Moka gebrand volgens een signatuur die deze koffieboon inmiddels zo geliefd heeft gemaakt. Met deze koffie won Doppio in 2008 de AD Koffietest en in 2014 de Best Coffee Chain of Western Europe.

De trip eindigde aan Lago Maggiore, het meer waar eigenaar Peter geïnspireerd raakte en zijn caffe doppio’s het liefst dronk. De omgeving rondom Lago Maggiore laat je het typische Italië beleven. Het rustige meer op de grens van Zwitserland, Lombardije en Piemonte. Geliefd vanwege het heerlijke klimaat, het decor van Alpen naar heuvels, de gastvrije mensen en het heerlijke eten.

Doppio Awards uitreiking

Een bijzonder moment was de Doppio Awards uitreiking. De Doppio Awards zijn een nieuw thema binnen de formule. Barista SCA gecertificeerd, focus op kwaliteit van koffie, gasten een onuitwisbare ervaring meegeven, alles onder controle door cijfers op orde; Al deze aspecten maken een Doppio vestiging kanshebber op een award.

Awards zijn er te winnen in de categorie Gastvrij (mystery visit scores, actief op social media), Professioneel (hygiëne, toekomstgericht), Focus (koffiekwaliteit, personeelstraining) en Beste Nieuwkomer. Daarbij is er een overall winnaar: De beste Doppio van het jaar. Het zijn niet zomaar categorieën, maar de kernwaarden van Doppio Espresso. Het idee is toppers in het zonnetje zetten en goede prestaties belonen. En het geeft de ondernemers de kans te laten zien waar zij met hun team in uitblinken.

Aan het idyllische Lago Maggiore werden de Awards uitgereikt. Doppio Drachten (Focus), Doppio Amsterdam Kinkerstraat (Professioneel), Doppio Utrecht Nobelstraat (Gastvrij) en Doppio Den Haag (Beste Nieuwkomer) zijn de trotse winnaars van de eerste Doppio Awards. De overall winnaar is Doppio Nijmegen, de zaak die in alles uitblinkt. Ondernemer Marcel en zijn team scoren in alle categorieën het beste en hebben hiermee een Doppio Takeover gewonnen. Dit houdt in dat het hoofdkantoor van Doppio Espresso een dag zijn vestiging overneemt, zodat Marcel en zijn team kunnen genieten van een dagje weg.

Met de reis naar Italië willen Doppio Espresso haar passie voor koffie en ambacht overbrengen op zijn ondernemers. Het genieten van een heerlijke cappuccino of espresso op een terras in Italië, maar dan in je eigen woonplaats; dat willen ze bij Doppio iedereen laten beleven. Een momentje in Milaan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: