Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

9 augustus 2019 | redactie

Koffie drinken is een beleving geworden. Op elke straathoek vind je een koffiebar en het ene restaurant maakt nog wildere koffiebereidingen dan de andere. De laatste jaren wordt er veel geëxperimenteerd met koffie. En dat is maar goed ook, want hierdoor worden ook oude zetmethodes weer herontdekt. Zo worden er bijvoorbeeld steeds meer koffiecocktails geschonken, zijn er veel technologische ontwikkelingen gaande en wordt er steeds meer aandacht besteed aan duurzaamheid. In dit artikel lees je alles over de laatste koffietrends en ontwikkelingen op de markt.

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines

Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien welke technologische ontwikkelingen er gaande zijn binnen de koffiebranche.

Internet of Things (IoT)

Internet of Things, je weet dat het eraan gaat komen. De eerste slimme koffiemachines zijn al op de markt. Dit zal de komende jaren verder gaan toenemen. Deze koffiemachines worden steeds smarter door middel van kunstmatige intelligentie.

De slimme koffiemachine is er een die meer dan alleen maar koffie maakt.

De smart koffiemachine is een machine die het gebruiksgemak veel makkelijker maakt. Deze apparaten hebben veel mogelijkheden op het gebied van communicatie met een ander device, neem bijvoorbeeld een smartphone of smartwatch. In de koffiemachine zit een Wi-Fi functie die ervoor zorgt dat hij is verbonden met het internet.

Robot Sawyer serveert koffie in een restaurant in Tokio

In een café/ restaurant in Tokio kan je koffie bestellen bij een robot. Door middel van een dashboard in het restaurant kun je aangeven wat voor koffie je wilt bestellen. Nadat je de bestelling hebt doorgegeven, ontvang je een bonnetje dat je kunt laten scannen. Robot Sawyer gaat vervolgens direct voor je aan de slag. Hij gaat met precisie te werk. Hij vult het filter bij, laat het water er doorheen lopen en zet het verse kopje koffie op de bar neer.

Hieronder zie je een video van robot Saywer:

Koffiecapsulemaker

Tijdens de CES (Consumer Electronic Show) 2019 in Las Vegas werd 's werelds?eerste knoeivrije capsulemaker voor koffie aangekondigd. Met dit koffieapparaat kun je je eigen capsules maken. De huidige koffiecapsules op de markt zijn prijzig, beperkt in keuze en de capsules zijn vaak slecht voor het milieu.

Hieronder zie je een video van de koffiecapsulemaker:

Capsuler heeft hiervoor een apparaat ontwikkeld wat deze problemen moet oplossen. Met Capsuler giet je de koffie bovenin het apparaat, sluit je de deksel en met één simpele beweging wordt de capsule gemaakt. De capsules zijn tevens compatibel met Nespresso apparaten. Daarnaast zijn ze herbruikbaar, waardoor Capsuler bijdraagt aan een circulaire economie.

Duurzaamheid

Mensen gaan steeds gezonder en bewuster leven. Van restaurants verwachten klanten ook dat deze duurzaam ondernemen. De laatste jaren is er een flinke toename in producten met een keurmerk. Ook op koffie neemt de certificering toe.

De certificering is niet alleen goed voor de boeren. Het helpt de consument bij het maken van duurzame keuzes. De certificering van koffie geeft de consument de garantie dat de koffiebonen op een eerlijke en duurzame manier zijn geproduceerd. Maar de duurzaamheid trend gaat verder dan alleen een certificering.

In de koffiebranche valt er circulair gezien nog veel winst te behalen. Het komt erop neer dat je in een circulaire economie zoveel mogelijk grondstoffen in de biologische loop wil hebben en houden, en ze in de technische loop eindeloos wil hergebruiken.

Starbucks test beker-recycling in Nederland

In elf vestigingen in Nederland is Starbucks reeds gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. Ze worden vervolgens verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land. Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers.

Kaffeeform maakt van koffiekopjes en bekers van koffiedik

De restanten die overblijven na het koffiezetten, koffiedik, kan een tweede leven krijgen. Het kan op diverse manieren worden ingezet. Zo kwam de eigenaar van Kaffeeform op het idee om van koffiedik bekers en kopjes te produceren. De ontwikkelingsperiode kostte vijf jaar de tijd. Elk kopje koffie levert ongeveer twee eetlepels koffiedik op. Dit klinkt niet als heel veel, maar vermenigvuldig dat eens met de hoeveelheid koffie dat jaarlijks wordt gedronken in een restaurant.

Hieronder zie je een video van Kaffeeform:

Kaffeeform zet de koffiedik om in espressokopjes, bekers en schotels. Het wordt geproduceerd uit gedroogd koffiedik en biopolymer. De kopjes lijken op steen, maar zijn licht en gemakkelijk op te pakken. Het is duurzaam, bestendig tegen de vaatwasser en kan tegen een stootje.

Koffiebereidingtrends

Cold brew

Cold brew is een methode waarbij gemalen koffiebonen tot 24 uur doordrenkt worden met koud water of water op kamertemperatuur. Het zorgt voor een grotere oxidatie. Het wordt op een speciale manier gemaakt. De smaak van Coldbrew is zoeter dan normale ijskofie.  Het wort in steeds meer restaurants en koffiebars zoals Starbucks en Dunkin? Donuts verkocht. IJskoffie is meer zuur en bitter. IJskoffie is warm gezet en dan afgekoeld. Cold brew is nooit warm geweest en wordt dus koud gebrouwen.

Mocktails en koffiecocktails

Je ziet het steeds vaker een mocktail (alcoholvrij) of cocktail (alcoholisch) bereid met hoge kwaliteit koffie. Het kan worden gecombineerd met verschillende ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan de populaire koffiecocktails: café mojito of espresso martini.

De Modbar

Wanneer je er naar kijkt, zou je niet zeggen dat het om een koffiemachine gaat. In eerste instantie ga je ervan uit dat het om een bierinstallatie gaat met tappunten. Toch is het echt koffie en geen bier dat er uit de machine komt op het moment dat je er een kopje onder zet. Het is op dit moment één van de meest geavanceerde koffiesystemen ter wereld waarbij de techniek volledig onder de kap plaatsvindt en de gast alleen de chromen taps ziet.

De Modbar is geïntroduceerd door twee Amerikanen. Ze vonden dat de huidige grote baristamachines in restaurants en koffiezaken niet aanspraken en vonden dat het tijd werd voor iets nieuws. In Nederland introduceerde koffiebar Deli Roekoekoe als eerste de Modbar. Het is een trend die je steeds meer zal gaan zien in koffiebars en restaurants.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Interview Longread
Schenk je geen alcohol? Gemiste kans!

Lang niet alle lunchrooms schenken alcohol. Na een paar minuten ‘googelen’ weten we dat van de grotere lunchketens blijkbaar alleen Anne&Max alcohol schenkt. Dat zet je toch aan het denken… Is het geen gemiste kans om geen alcohol te schenken en waarom doen ze het bij Anne&...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: