Deze lunchroom is springlevend dankzij bezorging en afhaal

Auteur: Thijs Jacobs
26 december 2020
Deze lunchroom is springlevend dankzij bezorging en afhaal

In het lieftallige Almkerk, gelegen in de provincie Noord-Brabant, maar onder de rook van Gorinchem, vind je lunchroom Van Alles Wat. De locatie is uniek, want de lunchzaak vind je in een voormalige autoshowroom en ligt naast het Shell pompstation. Hoewel de locatie opmerkelijk is, blijkt het een goede zet geweest om juist hier een lunchzaak te openen.

Van Alles Wat opende vorig jaar november de deuren en richtte zich vanaf het begin al grotendeels op bezorging. Dave van der Westen, de eigenaar van de lunchroom, ziet wel een verschuiving tijdens de inmiddels welbekende lockdowns: “Alles is afhaal en bezorgen nu, want we mogen geen gasten ontvangen. In het businessplan had ik ingezet op bezorging aan bedrijven, en dat vertegenwoordigde het grootste deel van de omzet voor de coronacrisis, maar omdat vrijwel iedereen al langere tijd thuiswerkt is dat verschoven naar bezorging aan particulieren.” Bedrijventerrein Giessen ligt op een steenworp afstand, dus het businessmodel staat - wanneer er geen coronapandemie gaande is - als een huis. Inmiddels heeft Dave samen met zijn vrouw Inge nog meer registers opengetrokken om omzet te blijven draaien. “We pakken de avond er nu bij”, vult Inge aan. “Tijdens de tweede lockdown is dat heel goed gaan lopen, zowel op het vlak van bezorgen als afhalen.”

Met dank aan de online bestelmogelijkheden

Een voordeel van ondernemen in zo’n kleine en hechte gemeenschap is de ‘goodwill’ van de mensen. Die zorgt ervoor dat de positieve ondernemers commissie aan partijen zoals Thuisbezorgd in eigen zak kunnen houden. Dave: “De mensen kennen ons en gunnen ons een goede business. Toen we net openden, zijn we ook flink gaan flyeren bij bedrijven en hebben we veel social media ingezet. Omdat er zo weinig concurrentie is in de regio, hebben we een partij als Thuisbezorgd niet nodig, alhoewel we daar tijdens de tweede coronagolf wel aan hebben gedacht. Ik denk dat we er goed aan hebben gedaan; onze bekendheid is gegroeid en omdat we een online bestelsysteem hebben, werkt het snel en eenvoudig. Je merkt dat zo’n online systeem noodzakelijk is, want in het begin belden de mensen nog vaak om bestellingen door te geven, maar dat kost enorm veel tijd.” Op dit moment rijden er tijdens de lunchtijd drie auto’s van de lunchroom om alle bestellingen op tijd weg te kunnen brengen. En dat in deze uitdagende tijd…

Particulieren hebben andere wensen dan de doelgroep van bedrijven, maar tijdens de sluiting van de horeca hebben Inge en Dave daar goed gebruik van weten te maken. De high teas vlogen – en vliegen – bij wijze van spreken over de toonbank en tijdens de feestdagen werden er honderden bestellingen verstuurd, zoals de paasboxen tijdens Pasen. Inge: “Niet alleen high teas, maar ook high wine en buffetjes. De dag voorafgaand aan de bezorging zetten we tijdens de rustigere uurtjes alle cateringboxen klaar en tellen alles uit. Op de dag van de bezorging bakken we de broodjes voor de high tea vers af, zodat we efficiënt werken. Het is belangrijk dat je niet te veel handelingen hebt, terwijl je wel de kwaliteit op peil houdt. We maken namelijk alles vers, want dat is onze kracht: kwaliteit.”

Dat de horeca nog een tijd dicht moet blijven, en de rest van Nederland nu ook, zag Dave al van verre aankomen: “Je zag zelf ook dat de mensen totaal niet onder de indruk waren van de tweede lockdown. We zitten hier aan een doorgaande weg en het kostte me tijdens de tweede lockdown soms meer dan tien minuten om de weg op te komen, zo druk werd het alweer in het verkeer. De oproep om thuis te werken werd door veel bedrijven genegeerd, wat echt niet goed is gevallen bij de horeca. Het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten en dat de hele maatschappij, uitgezonderd de horeca, doordendert… Dat heeft veel mensen binnen onze branche pijn gedaan. Dat nu de hele samenleving in een lockdown zit, komt dus niet als een verrassing. Het was gewoon nodig omdat er geen gehoor werd gegeven aan de dringende adviezen.”

Van monteur naar horecaondernemer

Toch weet het stel, ondanks corona, boven verwachting te presteren. Dit interview belooft zelfs een succesverhaal te worden. Dave is bescheiden, maar vertelt toch vol trots zijn verhaal. “In januari vorig jaar heb ik mijn baan opgezegd. Ik ben langere tijd monteur geweest van vrachtwagens, waarna ik op kantoor in een ondersteunende functie aan de slag ging. Het leukste aan mijn tijd als monteur vond ik het omgaan met de mensen en service bieden; dat heb ik echt gemist. Dolgraag wilde ik weer met de voeten in de klei staan en contact met mensen hebben. Dat heb ik nu weer terug, alhoewel het begin zeker niet gemakkelijk is geweest.”

Vanwege de vertraging bij het verlenen van de benodigde vergunningen, kon Dave niet direct starten met verbouwen en moest er op de centjes worden gelet. “Misschien had ik mijn baan inderdaad wat te vroeg opgezegd”, lacht de ondernemer. “Maar uiteindelijk konden we op 1 november openen na een verbouwing die we voor een deel zelf hebben gedaan, samen met een bevriende timmerman en familie. Je moet je voorstellen dat deze voormalige autoshowroom helemaal casco werd opgeleverd, dus alles wat je ziet, hebben we zelf gemaakt en bedacht.” Inge: “En daar ben ik zo trots op, in het hoofd van Dave gebeurt heel veel… Al die ideeën die hij heeft, dat is onvoorstelbaar.”

Het blijft niet bij het bedenken van nieuwe dingen, Dave is iemand die zijn plannen doorzet: “Ik kan je verklappen dat we binnenkort een tweede zaak gaan openen. De papieren worden bijna getekend, dus ik durf het nu wel te vertellen. Op zich is het een prachtig mooie locatie, het is een bestaand restaurant, maar er zit wel veel werk aan vanwege achterstallig onderhoud. Een vriend van me doet de financiering en ik word de uitbater. Als de gemeente een beetje meewerkt met de vergunning, wat ik wel verwacht omdat het nu ook al een horecazaak is, verwacht ik op 2 januari gas te kunnen geven en te kunnen starten met de verbouwing, zodat we in het voorjaar open kunnen."

"Het wordt wel een ander soort zaak dan onze lunchroom; de nieuwe zaak zou ik willen omschrijven als familierestaurant. We gaan er ook pannenkoeken bakken, maar bieden een wat ruimere kaart, zodat er voor ieder wat wils is. Net als de lunchroom wordt deze zaak uniek in de omgeving, want ook zoiets was er nog niet. We spelen met dit nieuwe concept in op mensen met kinderen en natuurlijk zijn pannenkoeken geweldige margepakkers. Wat ik wel heb ontdekt, is dat ik het neerzetten van een zaak heel leuk vind. Als de organisatie eenmaal staat, en dat is nu voor 98 procent het geval in de lunchroom, dan begint het bij mij te kriebelen. Daarom ben ik ook zo blij met deze nieuwe uitdaging.” Een uitdaging is het zeker, vanwege de crisis, maar Dave laat zich niet stoppen. “Iedereen verklaarde me voor gek toen ik op deze plek een lunchroom wilde openen, en kijk nu eens”, glundert de horecaondernemer. “Ik heb zo veel meer plezier dan toen ik op kantoor zat en de zaken gaan nog goed ook.”

Letterlijk voor ieder wat wils

Tijdens de zomer hebben Inge en Dave al een beetje kunnen proeven aan de situatie zonder corona, omdat toen de beperkingen deels waren opgeheven. “We kwamen gelijk al parkeerplekken tekort”, vertelt Inge. “Gelukkig hadden we het terras tijdig klaar, zodat we alle fietsers en voorbijgangers een plekje konden geven. Nee echt, de zomer was bizar, zo goed.” Dave: “Het is geweldig om te zien dat we in een jaar tijd al uit ons jasje zijn gegroeid en ook al een uitbreiding gaan doen. De focus van de lunchroom blijft op bestellen en afhalen, want zelfs tijdens de tweede lockdown bleef dat heel goed draaien. Het diner gaat meeverhuizen naar de nieuwe zaak, maar we houden de bezorghardlopers, zoals de spare ribs en burgers, wel op de kaart. Ook op dat vlak onderscheiden we ons, want de burgers zijn bijvoorbeeld gemaakt van vlees van een lokale boer. Het is echt belangrijk om onderscheidend te zijn, zeker tijdens de tweede lockdownperiode. Iedereen bezorgt nu, terwijl dat tijdens de eerste lockdown nog niet het geval was. Ons voordeel ten opzichte van een restaurant of een snackbar is het aanbod: papa wil een stevig stuk vlees, mama een gezonde salade en de kindjes bestellen graag friet."

"Onze menukaart is zo breed dat er voor ieder wat wils op staat, dus het is voor een gezin eenvoudig bestellen bij ons. Voorlopig denk ik dat we nog langere tijd veel aan particulieren zullen bezorgen, want ik voorzie niet dat er voor de zomer iets gebeurt waardoor er meer dan dertig mensen binnen mogen zijn. En de horeca zal wel tot februari of maart gesloten blijven schat ik. Het is niet anders, maar wij zijn er gelukkig al heel goed op ingespeeld vanwege de digitale bestelmogelijkheden. Bovendien zijn onze klanten ons trouw, dat is heel fijn. Tegelijkertijd besef ik mij wel degelijk dat onze situatie niet vergelijkbaar is met die van andere horecaondernemers, want als je in de stad zit - met heel veel concurrenten om je heen - dan heeft het niet zoveel zin om take-away op te pakken zoals wij dat doen. Wij koesteren onze bescheiden monopoliepositie wat dat betreft wel.”

Beste lunchroom van Noord-Brabant

En dan is er nog een positief nieuwsfeitje te melden, want Van Alles Wat is pas uitgeroepen tot ‘beste lunchroom van Noord-Brabant’. Dave: “Om die prijs te kunnen winnen, moet je voorgedragen worden. Daarna hebben we het zelf natuurlijk gepromoot via onze kanalen, dus ook veel via social media. Er is massaal op ons gestemd, waaruit weer blijkt dat de gemeenschap ons volledig steunt en ons waardeert. Na zo’n veelbewogen eerste jaar, waarvan een half jaar in lockdown, is dat echt iets om heel trots op te zijn.” Een veelbewogen jaar was het zeker voor de horeca, dus Dave werd direct door een journalist gebeld toen hij midden in de crisis een personeelsadvertentie plaatste. “Hij vroeg zich af hoe dat kon, tijdens de lockdown en de sluiting van de horeca”, lacht Dave. “Toen we vorig jaar november startten, dachten we het wel met zijn tweeën te kunnen doen, maar inmiddels zijn we hier nu met vijftien man, inclusief wijzelf. Dat zijn vaste krachten en oproepkrachten, maar er zijn er wel vijf of zes die zeker twintig tot dertig uur per week werken, en dat in coronatijd. We houden onszelf echt goed aan het werk en kunnen onze werknemers bijna net zoveel uren geven als we ze beloofd hebben. Weet je, we komen van nul, dus weten niet hoe de situatie was geweest zonder corona. Dat is misschien wel een groot voordeel geweest, want we zijn wendbaar en de zaken gaan boven verwachting, ondanks het wegvallen van een deel van de bezorgingen bij bedrijven.”

De cijfers:

Prijs koffie: 2,35 euro
Prijs cappuccino: 2,75 euro
Prijs thee: 2,40 euro
Prijs cocktail: 4,25 euro
Prijs smoothie: 4,25 euro
Prijs home made burger: 8,95 euro
Prijs broodje gezond: 5,95 euro

Bestseller:

Inge: “Het broodje carpaccio gaat heel hard binnen de categorie koude broodjes, terwijl het broodje hete kip dat is onder de warme broodjes.” Dave: “De home made burger, met vlees van een lokale boer, is ook echt een hardloper.”

Overig nieuws