Deliveroo roept EU op om flexibel werk in de platformeconomie te stimuleren

12 januari 2018 | Thijs Jacobs

Deliveroo heeft er bij de EU op aangedrongen om flexibel werk in de groeiende platformeconomie beter te beschermen. Dit blijkt uit de inzending van de bezorgdienst op de consultatie van de Europese Commissie over sociale zekerheden. Deliveroo wil de riders graag meer sociale zekerheden bieden, zonder dat daarmee de vrijheid die riders waarderen in gevaar komt.    

Flexibele bezorging


Steeds meer mensen kiezen ervoor om in de klus- of platformeconomie te werken. Deliveroo werkt momenteel met meer dan 32.000 riders in acht Europese landen. Deze riders kunnen in- en uitloggen wanneer ze willen, zelf bepalen hoe lang ze werken, en ze kunnen gelijktijdig voor meerdere platformen aan de slag. Kortom, een nieuwe manier van werken met veel vrijheid en geen verplichtingen die horen bij een traditionele bijbaan. 

Momenteel bestaat in veel landen een uitwisseling tussen flexibiliteit en zekerheden. Het inperken van vrijheid omwille van zekerheden kan volgens de bezorgdienst negatieve gevolgen hebben voor riders, klanten en restaurants: “Het werken met Deliveroo zou daarmee niet langer meer flexibel zijn, waardoor de vraag naar dit soort werk waarschijnlijk zal dalen. Dit is voor niemand voordelig. Riders kunnen zelf niet meer bepalen waar en wanneer ze willen werken. Klanten krijgen minder snel hun bezorging. En restaurants lopen omzet mis door een afname in het aantal bestellingen via Deliveroo”, aldus General Manager Benelux Mathieu de Lophem.  

Meer zekerheden


Deliveroo wil riders graag meer sociale zekerheden bieden, zonder dat daarmee de vrijheid die riders waarderen in gevaar komt. Volgens de bezorgdienst moet er een einde komen aan de gedwongen uitruil tussen de vrijheid waarom wordt gevraagd door platformwerkers, zoals Deliveroo riders, en de sociale zekerheden die men verdient. 

Het is essentieel om ook de mogelijke impact op de Europese restaurantsector te betrekken in het debat over de arbeidsmarkt. Mocht de vrijheid van Deliveroo riders onder druk komen te staan, dan heeft dit effect op de ontwikkeling van de levendige platformeconomie. Deliveroo hoopt dan ook dat de Commissie rekening houdt met de economische voordelen die horen bij de platform economie, zoals een sterke toename in werkgelegenheid en belastinginkomsten, en deze niet in gevaar laat brengen door wijzigingen in beleid. 

Economische impact


De 27.000 restaurants die in Europa zijn aangesloten bij Deliveroo profiteren van de samenwerking met de bezorgdienst. Zij zien dankzij Deliveroo een omzetgroei tot wel 30% en kunnen bovendien nieuwe groepen klanten binnenhalen. Daarnaast kunnen restaurants dankzij Deliveroo meer mensen in de keuken inhuren om de toegenomen vraag aan te kunnen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Capital Economics naar de economische impact van Deliveroo. Sinds de oprichting van Deliveroo in 2013 heeft het bedrijf 13.000 banen gecreëerd bij partnerrestaurants en leveranciers door heel Europa. Als Deliveroo in deze mate door blijft groeien zal de bezorgdienst over twee jaar circa 54.000 banen creëren in de verschillende Europese markten waarin Deliveroo momenteel actief is.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: