De lunchroombranche in 2014

12 december 2013
De lunchroombranche in 2014

Openingen, nieuwe concepten, meer omzet en een sector die weinig krimp laat zien. De lunchroombranche staat niet stil en heeft ook voor het komend jaar een aantal ontwikkelingen
op de planning staan. Ondernemers opgelet! Weet wat uw kansen en bedreigingen zijn.

*Gasten willen ontspanning*
Uit de sectorprognose van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat de horecabranche zich in 2014 nog niet kan versterken. Gasten hebben de afgelopen jaren weinig uitgegeven, waardoor investeringen uitblijven. In 2014 zal de horecakrimp zich voortzetten en blijven de gasten kritisch op hun uitgavenpatroon. Een positieve ontwikkeling is dat de gasten wel kiezen voor ontspanning in de vorm van een dagje weg of een vakantie. Ook het aantal buitenlandse toeristen dat Nederland bezoekt, neemt toe.

*Branchevreemde partijen*
De lunchroombranche zal in 2014 meer last krijgen van branchevreemde partijen. De komst van de Jumbo Foodmarkt is al een van de bewijzen hiervoor. Een lunchgerecht kan nu ook in de supermarkt worden gehaald én men kan dit gerecht nuttigen in een speciaal in de supermarkt ingerichte ruimte. In de analyse van de bank wordt aangegeven dat ondernemers daarom moeten blijven vernieuwen om voldoende onderscheidend te zijn.

*Lunchroom Marktverkenning*
Ondernemers moeten een beleving creëren in combinatie met kostenbeheersing. Lunchroomondernemers pikken deze trend op en spelen in op meerdere eetmomenten. Het gevolg hiervan is een hoger bestedingspatroon. Uit de Lunchroom Marktverkenning 2014 blijkt dat de gemiddelde besteding per bezoek per gast (nu € 10,16) blijft stijgen en de totale omzet van de branche eveneens. De groei wordt mede gerealiseerd door nieuwe doelgroepen, meer eetmomenten en een hoger bestedingspatroon.

*Samenwerkingen*
In de branche zullen nog meer samenwerkingsverbanden ontstaan. Ketens blijven met nieuwe vestigingen komen en laten groei zien. New York Pizza opende dit jaar in Scheveningen een ‘scoop shop locatie’ samen met het ijsmerk Ben & Jerry’s. In de scoop shop kunnen gasten ook sundaes & milkshakes kopen. Eerder zocht de pizzaketen al samenwerking met La Place. Na een omzetgroei van 25 procent in de afgelopen jaren (2012 t.o.v. 2010), wil New York Pizza in totaal 25 nieuwe vestigingen in Nederland openen.

*Subway*
Ook de groeispurt van de broodjeszaak Subway zet door. Steeds meer ondernemers sluiten zich aan bij de quickserviceformule uit de Verenigde Staten. Dit jaar wordt naar verwachting het 150e restaurant in Nederland geopend; eind 2012 telde de keten nog 120 restaurants. Bagels & Beans werkte onlangs samen met het online datingplatform Pepper.nl. Nieuwe leden van de datingsites mochten een date verzilveren bij de broodjesketen ter waarde van tien euro. Franchiseformules en samenwerkingen winnen terrein.

Wilt u meer weten over hoe de branche in 2014 eruitziet? Nog meer trends en cijfers? De complete Lunchroom Marktverkenning 2014 is gratis te downloaden via "www.lunchroom.nl/downloads.html.":http://www.lunchroom.nl/downloads.html

Overig nieuws