De lunchroombranche in 2014

12 december 2013 |
De lunchroombranche in 2014<

Openingen, nieuwe concepten, meer omzet en een sector die weinig krimp laat zien. De lunchroombranche staat niet stil en heeft ook voor het komend jaar een aantal ontwikkelingen
op de planning staan. Ondernemers opgelet! Weet wat uw kansen en bedreigingen zijn.

Gasten willen ontspanning
Uit de sectorprognose van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat de horecabranche zich in 2014 nog niet kan versterken. Gasten hebben de afgelopen jaren weinig uitgegeven, waardoor investeringen uitblijven. In 2014 zal de horecakrimp zich voortzetten en blijven de gasten kritisch op hun uitgavenpatroon. Een positieve ontwikkeling is dat de gasten wel kiezen voor ontspanning in de vorm van een dagje weg of een vakantie. Ook het aantal buitenlandse toeristen dat Nederland bezoekt, neemt toe.

Branchevreemde partijen
De lunchroombranche zal in 2014 meer last krijgen van branchevreemde partijen. De komst van de Jumbo Foodmarkt is al een van de bewijzen hiervoor. Een lunchgerecht kan nu ook in de supermarkt worden gehaald én men kan dit gerecht nuttigen in een speciaal in de supermarkt ingerichte ruimte. In de analyse van de bank wordt aangegeven dat ondernemers daarom moeten blijven vernieuwen om voldoende onderscheidend te zijn.

Lunchroom Marktverkenning
Ondernemers moeten een beleving creëren in combinatie met kostenbeheersing. Lunchroomondernemers pikken deze trend op en spelen in op meerdere eetmomenten. Het gevolg hiervan is een hoger bestedingspatroon. Uit de Lunchroom Marktverkenning 2014 blijkt dat de gemiddelde besteding per bezoek per gast (nu € 10,16) blijft stijgen en de totale omzet van de branche eveneens. De groei wordt mede gerealiseerd door nieuwe doelgroepen, meer eetmomenten en een hoger bestedingspatroon.

Samenwerkingen
In de branche zullen nog meer samenwerkingsverbanden ontstaan. Ketens blijven met nieuwe vestigingen komen en laten groei zien. New York Pizza opende dit jaar in Scheveningen een ‘scoop shop locatie’ samen met het ijsmerk Ben & Jerry’s. In de scoop shop kunnen gasten ook sundaes & milkshakes kopen. Eerder zocht de pizzaketen al samenwerking met La Place. Na een omzetgroei van 25 procent in de afgelopen jaren (2012 t.o.v. 2010), wil New York Pizza in totaal 25 nieuwe vestigingen in Nederland openen.

Subway
Ook de groeispurt van de broodjeszaak Subway zet door. Steeds meer ondernemers sluiten zich aan bij de quickserviceformule uit de Verenigde Staten. Dit jaar wordt naar verwachting het 150e restaurant in Nederland geopend; eind 2012 telde de keten nog 120 restaurants. Bagels & Beans werkte onlangs samen met het online datingplatform Pepper.nl. Nieuwe leden van de datingsites mochten een date verzilveren bij de broodjesketen ter waarde van tien euro. Franchiseformules en samenwerkingen winnen terrein.

Wilt u meer weten over hoe de branche in 2014 eruitziet? Nog meer trends en cijfers? De complete Lunchroom Marktverkenning 2014 is gratis te downloaden via www.lunchroom.nl/downloads.html.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: