De kosten gaan voor de baten uit!

11 mei 2015 |
De kosten gaan voor de baten uit!<

De afgelopen jaren heb ik in mijn columns veelal stilgestaan bij de mogelijkheden om (belasting)besparingen te realiseren. Die
oplossingen moeten de liquiditeitsdruk verlichten in tijden van crisis. De liquiditeitsdruk in de horecasector is de afgelopen jaren fors toegenomen. De banken zien graag hun geld terug en ik heb gezien dat bij veel ondernemingen de kredietfaciliteit fors wordt ingeperkt.

Door de teruglopende omzet de afgelopen jaren zijn veel ondernemingen bezig geweest met het terugdringen van de kosten. Overeenkomsten werden tegen het licht aangehouden en nieuwe afspraken met leveranciers werden gemaakt. Ook is bespaard op personeelskosten. Mede doordat de verhouding zoek was. Afgezet tegen de omzet waren de personeelskosten te hoog. Het gevolg was dat de diensten anders werden gepland en dat met minder mensen gewerkt ging worden.

Hoe moet het niet?
Onlangs ging ik met een collega ergens lunchen. We zochten een rustige tafel uit. De serveerster kwam bij een achterliggende tafel de bestelling brengen, maar zocht geen oogcontact met ons. Geen knikje van ‘ik heb u gezien, ik kom zo bij u’. Ze liep leeg terug naar de keuken. Dit herhaalde zich drie keer en we waren inmiddels tien minuten verder.

De lunchkaart lag op tafel, dus ondertussen hadden wij onze keuze gemaakt. De serveerster kwam nu naar ons toe en wij bestelden een broodje en een koffie. De koffie volgde vrij vlot daarna. Toen de broodjes kwamen had ik de koffie nog niet op, maar er werd ons niet gevraagd of wij nog wat anders wilde drinken.

De totale rekening van 21 euro had gemakkelijk 5 euro hoger kunnen zijn. Dit is bijna 24 procent. Door actief te verkopen en mensen te vragen naar hun wensen. Als die mevrouw een kleintje soep had aangeboden voor 1,50 euro dan was de brutowinst nog eens 2,40 euro (2 maal 1,20 euro) op deze bestelling hoger geweest.

Ik keek om mij heen en zag veel tafels met lege glazen. Iemand in deze onderneming die tussen de tafels doorloopt om die extra omzet te genereren, verdient zichzelf dus dubbel en dwars terug. Uiteraard weet je dit ook al lang, maar je personeel laat echt omzet liggen. Ga ermee aan de slag. Investeer in het personeel. Ga prestaties meten en selecteer door! Je personeel is niet de grootste kostenpost, maar het belangrijkste bedrijfsmiddel om een grote omzet te realiseren. Maar ook hier geldt dus: Eerst zaaien en dan oogsten!

Roland van Gessel Mazars Paardekooper Hoofman N.V. "Roland.vangessel@mazars.nl" 06 – 28125480
www.mazars.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Personalia Restaurant
Nieuwe restaurantmanager voor Wayback Burgers Breda

Sinds 7 september staat er een nieuwe kapitein in het vlaggenschip van Wayback Burgers in Breda; Roxanne Willemse. Met haar achtergrond in de keuken en het succesvol runnen van haar eigen bedrijf heeft ze alle tools in handen om het restaurant volledig eigen te maken en de groei van het restaurant i...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Nice 'n Easy
De verschillen tussen TGT en THT

De NVWA controleert of bedrijven die zich met eten bezig houden zich aan de wetten en regels houden. Op de website van dit overheidsorgaan legt de NVWA de verschillen uit tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot.’ In de meeste gevallen stelt de fabrikant van h...

Achtergronden Fastservice
5000 gratis patatjes voor jonge aardappelkenners

Medio september vindt de jaarlijkse aardappeloogst plaats, aldus het perfecte moment om stil te staan bij het verse product van Bram Ladage. Ter ere van de aardappeloogst, deelt de Rotterdamse patatkoning vanaf vandaag maar liefst 5000 patatjes uit aan jonge patatliefhebbers. Dit gebeurt echter niet...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: