De kosten gaan voor de baten uit!

11 mei 2015 |
De kosten gaan voor de baten uit!<

De afgelopen jaren heb ik in mijn columns veelal stilgestaan bij de mogelijkheden om (belasting)besparingen te realiseren. Die
oplossingen moeten de liquiditeitsdruk verlichten in tijden van crisis. De liquiditeitsdruk in de horecasector is de afgelopen jaren fors toegenomen. De banken zien graag hun geld terug en ik heb gezien dat bij veel ondernemingen de kredietfaciliteit fors wordt ingeperkt.

Door de teruglopende omzet de afgelopen jaren zijn veel ondernemingen bezig geweest met het terugdringen van de kosten. Overeenkomsten werden tegen het licht aangehouden en nieuwe afspraken met leveranciers werden gemaakt. Ook is bespaard op personeelskosten. Mede doordat de verhouding zoek was. Afgezet tegen de omzet waren de personeelskosten te hoog. Het gevolg was dat de diensten anders werden gepland en dat met minder mensen gewerkt ging worden.

Hoe moet het niet?
Onlangs ging ik met een collega ergens lunchen. We zochten een rustige tafel uit. De serveerster kwam bij een achterliggende tafel de bestelling brengen, maar zocht geen oogcontact met ons. Geen knikje van ‘ik heb u gezien, ik kom zo bij u’. Ze liep leeg terug naar de keuken. Dit herhaalde zich drie keer en we waren inmiddels tien minuten verder.

De lunchkaart lag op tafel, dus ondertussen hadden wij onze keuze gemaakt. De serveerster kwam nu naar ons toe en wij bestelden een broodje en een koffie. De koffie volgde vrij vlot daarna. Toen de broodjes kwamen had ik de koffie nog niet op, maar er werd ons niet gevraagd of wij nog wat anders wilde drinken.

De totale rekening van 21 euro had gemakkelijk 5 euro hoger kunnen zijn. Dit is bijna 24 procent. Door actief te verkopen en mensen te vragen naar hun wensen. Als die mevrouw een kleintje soep had aangeboden voor 1,50 euro dan was de brutowinst nog eens 2,40 euro (2 maal 1,20 euro) op deze bestelling hoger geweest.

Ik keek om mij heen en zag veel tafels met lege glazen. Iemand in deze onderneming die tussen de tafels doorloopt om die extra omzet te genereren, verdient zichzelf dus dubbel en dwars terug. Uiteraard weet je dit ook al lang, maar je personeel laat echt omzet liggen. Ga ermee aan de slag. Investeer in het personeel. Ga prestaties meten en selecteer door! Je personeel is niet de grootste kostenpost, maar het belangrijkste bedrijfsmiddel om een grote omzet te realiseren. Maar ook hier geldt dus: Eerst zaaien en dan oogsten!

Roland van Gessel Mazars Paardekooper Hoofman N.V. "Roland.vangessel@mazars.nl" 06 – 28125480
www.mazars.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: