Crowdfunding voor vestiging Coffeecompany

4 maart 2015 |
Crowdfunding voor vestiging Coffeecompany<

De financiering voor de start van een franchise van de Coffeecompany in Amsterdam-West is van start gegaan. De Coffeecompany is een bewezen
franchiseformule en de ondernemer heeft ruime ervaring opgebouwd met een andere vestiging. Met dit alles in het achterhoofd, is het succes goed te verklaren. Crowdfunding wordt steeds populairder binnen de horeca, aangezien banken de hand op de knip houden. Na vijf dagen is er al ruim 37.000 euro van de benodigde 165.000 euro binnen. De cashflow uit de bestaande vestiging vormt een extra buffer voor de financiële verplichting jegens de tweede vestiging. HCN heeft de verpanding op de inventaris en de ondernemer heeft hoofdelijke aansprakelijkheid.
Wat zijn de kenmerken van de onderneming?
De Coffeecompany is een succesvolle franchiseformule. Er worden koffie, thee en aanverwante producten genuttigd in een sfeervolle omgeving. De allereerste Coffeecompany opende haar deuren in 1996. Coffeecompany verleidde een nieuwe generatie koffiefans met de veelzijdigheid van koffie in een relaxte omgeving. Inmiddels zijn er 37 vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Leiden, Rotterdam en Delft en een branderij/proeflokaal in Amsterdam. Elk met een unieke plek in de buurt. Regelmatig zijn er optredens en aan de muur is plek voor lokale vormgevers en kunstenaars.

Waar wordt de financiering voor aangewend?
Het nieuwste filiaal wordt door franchisenemer Marieke Laumans geopend aan de Admiralengracht, in Amsterdam-West. Een mooie locatie van 80 m2 met veel authentieke details. Speerpunten zijn het grote terras volop in de zon, een prachtig rond erkertje en de gunstige ligging. De gunstige ligging betreft een ‘fietsverkeersader’, dichtbij de bekende Kinkerstraat en een gezellige woonwijk die ‘upcoming’ is wat betreft starters. Het grootste deel van de financiering is voor de inventaris en verbouwing. Totaal is er 225.000 euro nodig. De onderneemster heeft een eigen vermogen van 60.000 euro. Het financieringsbedrag komt daarmee uit op 165.000 euro.

Over Marieke Laumans
"Ik run al 5 jaar de Coffeecompany aan de Plantage Muidergracht. Samen met mijn partner zijn we franchisenemers van de Coffeecompany formule. Onze vestiging is mede door een gunstige ligging één van de succesvolste filialen. Door het succes van de eerste winkel en het plezier in ondernemen is mijn ambitie gegroeid en heb ik besloten om een tweede filiaal te openen. Ik kom oorspronkelijk uit het onderwijs; in 2000 heb ik de Pabo afgerond en vervolgens 10 jaar als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Na 10 jaar besloot ik weg te gaan uit het onderwijs en wilde ik gaan ondernemen. Hier is een eerste bedrijf uit ontstaan. Daarnaast wilde ik samen met mijn partner, die al sinds jong af aan verschillende horecaondernemingen heeft gehad, een plek creëren waar kwalitatief goede koffie wordt geschonken en waar mensen, jong en oud, kunnen genieten van elkaar, de sfeer en een heerlijk kopje koffie. Dit concept bleek reeds te bestaan en we besloten om niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar franchisenemers van het concept ‘Coffeecompany’ te worden."

Waarom vraagt u de lening aan via horecacrowdfunding?
"Crowdfunding is een goede manier om naast het verkrijgen van financiering meteen een klantenkring op te bouwen. Ook al heeft de Coffeecompany een goede naamsbekendheid, nieuwe (en bestaande) gasten in de vorm van investeerders zijn welkom om koffie te komen drinken en mee te genieten van de mooie zaak!"

Is er voldoende cashflow aan de aflossings- en renteverplichtingen te kunnen voldoen?
"Zeker. Volgens de prognose wordt er het eerste jaar een vrije kasstroom (na rente en aflossing) gerealiseerd van 35.000 euro en voor het tweede jaar wordt 50.000 euro verwacht. Dit is ruim voldoende om aan de aflossingsverplichting te kunnen voldoen. Mijn andere vestiging is bijna volledig afgelost en heeft een zeer positieve cashflow, waardoor het in geval van tegenvallende omzetten de aflossingsverplichting van de nieuwe winkel kan opvangen. Door de in het verleden behaalde positieve resultaten van de formule van de Coffeecompany en de naamsbekendheid is de kans van slagen groot."

Bron: HCN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: