Crowdfunding in de horeca (4/6)

1 maart 2013 |
Crowdfunding in de horeca (4/6)<

Om succesvol te kunnen zijn met crowdfunding is het van belang dat de horecaondernemer zich op de juiste manier presenteert. Niet elke ondernemer is immers een geboren verkoper.
Er zijn enkele basisprincipes die de kans op een succesvol crowdfunding-traject kunnen vergroten. Wij zetten de belangrijkste voor u op een rij.

Een reële beloning
De beloning voor de investeerder dient aantrekkelijk te zijn. Investeerders, hoe groot of klein ze ook zijn, lopen risico. De beloning dient in verhouding te staan tot het risico dat een investeerder loopt. Een rentepercentage van bijvoorbeeld 4% ligt te dicht op het rendement op een 'risicoloze' investering. Maar ook een te hoge beloning is niet raadzaam. Een ondernemer die een rendement van 20% biedt of kan bieden, kan argwaan wekken. Momenteel is een rentevergoeding van circa 8% tot 10% marktconform.

Breng de kapitaalsbehoefte positief
De ervaring leert dat aanvragen die hoofdzakelijk vanuit een negatieve invalshoek worden ingestoken, minder succesvol zijn. Vermijd zaken als 'doordat consumenten niets meer uitgeven zitten we nu met de gebakken peren'. Of 'de bank heeft het krediet ingetrokken'. Natuurlijk kan de aanvrager (indien relevant) refereren naar de bancaire terughoudendheid, maar beperk dit. Leg de focus op het prachtige idee, de wens om verder te kunnen groeien et cetera. Voorbeeld: 'wij vragen een financiering aan, omdat wij ons restaurant willen verbouwen om zo nog meer in te kunnen spelen om de wensen en behoeften van onze gasten'.

To the point
Vermijd complexe termen en uitgebreide toelichtingen op uw aanvraag. Zorg voor korte en bondige zinnen, en toegankelijk taalgebruik. Voor investeerders (de grotere) die meer informatie wensen kan op verzoek een informatiepakket worden toegezonden. De ervaring leert dat te veel informatie de aandacht negatief beïnvloed.

Tastbaar
Als u geld nodig heeft voor een investering, maak dit dan zoveel mogelijk tastbaar. Combineer uw tekstuele uitleg/omschrijving van uw investeringsbehoefte met beeldmateriaal. Te denken valt aan een impressie van het beoogde nieuwe interieur. Ditzelfde geldt voor de toelichting op uw onderneming. Plaats (indien mogelijk) een aantrekkelijk filmpje.

Transparantie
Zorg ervoor dat de potentiële investeerder het gevoel heeft dat u geen aspecten of wezenlijke informatie achterhoudt. Dit betekent overigens niet dat u elk aspect moet benoemen en continu in detail moet treden. Zorg voor een gezonde balans.

Actieve benadering
Zorg voor een snelle bekendheid van uw aanvraag. Verspreid (positieve) berichten over de aanvraag via social media, informeer uw gasten, netwerk,leveranciers, enzovoorts.

"Mark Tamsma" Horeca-advies.nl (079) 368 07 80

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastfood
Dunkin’ opent vestiging met drive through in Goes

Donutliefhebbers hoeven binnenkort hun auto niet uit om van hun favoriete donuts te genieten. Deze zomer opent namelijk een food court in Goes, waar zowel Dunkin’ als New York Pizza via een drive through verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast kan er ook van Dunkin’s heerlijke koffie en donu...

Coronacrisis
Kwalitaria en Délifrance starten actie tegen eenzaamheid

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf vandaag zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide f...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Coronacrisis
Verscherpte maatregelen. Wat betekent dit voor de horeca?

Het kabinet kondigde gisteravond verscherpte maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voorlopig blijven de eerder verkondigde maatregelen, waaronder sluiting van de horeca tot en met 6 april 2020, staan. Wanneer de horeca weer open mag is vooralsnog niet duidelijk. De...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: