Consumentenbond: Maaltijdbezorgers misleiden met verstopte kosten en aanbod

Auteur: Redactie
Food 27 mei 2022
Consumentenbond: Maaltijdbezorgers misleiden met verstopte kosten en aanbod

Maaltijdbezorgers Deliveroo en Uber Eats misleiden consumenten door servicekosten te verstoppen. Uber Eats laat ook het aanbod van restaurants veel groter lijken dan het daadwerkelijk is. En de prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl blijkt weinig waard. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek.

Deliveroo en Uber Eats zijn niet duidelijk over de servicekosten die klanten moeten betalen. Bedrijven zijn wettelijk verplicht deze kosten vooraf duidelijk te vermelden. Maar bij deze bezorgdiensten komen de kosten pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn. Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn en dat is niet toegestaan. 

30 kilometer

Uber Eats misleidt consumenten ook nog met een veel te rooskleurig aantal bezorgrestaurants. Zo toont het bedrijf restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Hierdoor lijkt het bijvoorbeeld alsof consumenten in hartje Amsterdam kunnen kiezen uit ruim 160 Indiase restaurants, maar dat zijn er slechts 14. En daarvan blijken er ook nog eens 8 gevestigd in dezelfde straat, in 3 aangrenzende panden en van dezelfde eigenaar. Daardoor blijver er uiteindelijk nog maar 8 over. Ook Deliveroo toont soms meerdere restaurants die op hetzelfde adres zitten. 

Prijsgarantie

Thuisbezorgd.nl misleidt zijn klanten niet, maar hanteert wel een prijsgarantie die het vaak niet waarmaakt. Volgens het bedrijf zou een maaltijd via zijn platform nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen. 

Update: Statement Uber

Reactie van een woordvoerder van Uber op het onderzoek van de Consumentenbond: “We gaan de conclusies van de Consumentenbond bestuderen. Omdat er geen verrassingen mogen zijn voor gebruikers die een maaltijd bestellen, tonen we de service fee altijd duidelijk en voordat een bestelling wordt afgerekend. Het aantal getoonde restaurants hangt uiteraard af van het zoekfilter dat de gebruiker instelt, dus we herkennen ons niet in het beeld dat hier misleidende aantallen worden getoond.”

Ter achtergrond

- De 160 restaurants met Indiase keuken waaraan de Consumentenbond refereert, zijn allemaal restaurants onder dat filter in Nederland. Uiteraard kan je op basis van voorkeuren zoals bezorgtijd, prijs, afhalen of laten bezorgen en dieetvoorkeuren verder filteren.

- De Uber Eats app laat ook altijd zien welke restaurants op dat moment open zijn en of restaurants beschikbaar zijn om de maaltijd te laten bezorgen, of alleen voor afhaal.

- Wanneer een maaltijd wordt besteld, wordt de service fee altijd direct getoond voorafgaand aan het afrekenen. Deze fee is uitsluitend van toepassing wanneer een restaurant de bestelling via een bezorgpartner laat leveren, en hangt af van de hoogte van de bestelling (10% van de orderwaarde, met een minimum van €1,50 en een maximum van €3,00), aldus de maaltijdbezorger. 

Overig nieuws