Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

11 juli 2018 | Monique van Gevelt

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prima reviews hadden en ook aardige foto’s. Daar konden wij wel aankomen in ons fietskloffie. We klommen op de fiets en gingen ernaartoe.

Toen wij het restaurant naderen zagen wij een nietszeggend, plat en wit gebouw. Het zag er van buiten wat shabby en onverzorgd uit. Het kwam op mij over alsof het gesloten was. Wij parkeerden de fiets en toen we naar binnen gluurden, zagen wij tot onze verbazing een strak, luxe interieur. Op de menukaart prijkten gerechten met bovengemiddelde prijzen. Volledig tegenstrijdig met de buitenkant van het gebouw en onze online ervaring.

Voorkom een verwarrende mismatch

Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw restaurant te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw restaurant en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je restaurant en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook, Iens of Google, de looks van je bedrijfsauto of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.

Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.

Net zo uitnodigend moet ook je onlinepresentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen?

Presenteert jouw restaurant zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf? De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.

Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je wel wat goeds te vertellen hebben als restaurateur. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, menukaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld. 

Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of een mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: