Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

11 juli 2018 | Monique van Gevelt

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prima reviews hadden en ook aardige foto’s. Daar konden wij wel aankomen in ons fietskloffie. We klommen op de fiets en gingen ernaartoe.

Toen wij het restaurant naderen zagen wij een nietszeggend, plat en wit gebouw. Het zag er van buiten wat shabby en onverzorgd uit. Het kwam op mij over alsof het gesloten was. Wij parkeerden de fiets en toen we naar binnen gluurden, zagen wij tot onze verbazing een strak, luxe interieur. Op de menukaart prijkten gerechten met bovengemiddelde prijzen. Volledig tegenstrijdig met de buitenkant van het gebouw en onze online ervaring.

Voorkom een verwarrende mismatch

Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw restaurant te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw restaurant en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je restaurant en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook, Iens of Google, de looks van je bedrijfsauto of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.

Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.

Net zo uitnodigend moet ook je onlinepresentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen?

Presenteert jouw restaurant zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf? De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.

Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je wel wat goeds te vertellen hebben als restaurateur. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, menukaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld. 

Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of een mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: