Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

11 juli 2018 | Monique van Gevelt

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prima reviews hadden en ook aardige foto’s. Daar konden wij wel aankomen in ons fietskloffie. We klommen op de fiets en gingen ernaartoe.

Toen wij het restaurant naderen zagen wij een nietszeggend, plat en wit gebouw. Het zag er van buiten wat shabby en onverzorgd uit. Het kwam op mij over alsof het gesloten was. Wij parkeerden de fiets en toen we naar binnen gluurden, zagen wij tot onze verbazing een strak, luxe interieur. Op de menukaart prijkten gerechten met bovengemiddelde prijzen. Volledig tegenstrijdig met de buitenkant van het gebouw en onze online ervaring.

Voorkom een verwarrende mismatch

Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw restaurant te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw restaurant en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je restaurant en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook, Iens of Google, de looks van je bedrijfsauto of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.

Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.

Net zo uitnodigend moet ook je onlinepresentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen?

Presenteert jouw restaurant zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf? De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.

Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je wel wat goeds te vertellen hebben als restaurateur. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, menukaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld. 

Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of een mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2019

Heb jij je lekkerste broodje nog niet aangemeld voor dé culinaire wedstrijd voor lunchrooms? Dat kan nog tot 4 oktober 2019. Via deze link meld je je aan. Check de video hieronder voor meer info! ...

Columns
Column Sico de Moel: boer zoekt (kaas)vrouw

"En voor de heer met lactose intolerantie: een kaasplankje met bijzondere Hollandse kazen." Gasten met een serieuze lactose-intolerantie hebben altijd een pilletje bij zich, voor als het misgaat. Die kijken dan ook niet vreemd op als ik hun crème brûlée vervang door een...

Awards Culinair
Dit zijn de 10 beste nieuwe restaurants in Nederland

En de winnaar is... Gisteravond was de bekendmaking van de winnaars van TheFork Restaurants Awards 2019. 31 Nederlandse topchefs nomineerden 31 nieuwe restaurants. Vervolgens was het aan de gast om te stemmen. Wie de trotse winnaars zijn, lees je hieronder: De winnaars van TheFork Restaurants Awa...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Verkrijgen werkvergunning Aziatische koks versoepeld

Op 16 april 2019 heeft minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) bekendgemaakt dat er per 1 oktober 2019 een einde komt aan het quotum dat is opgelegd in de bijzondere regeling voor het verkrijgen van een werkvergunning voor specialistische Aziatische koks. De tijdelijke regeling, die nu ...

Opening Fastfood
Dunkin’ opent Store in Designer Outlet Roosendaal

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Roosendaal. Na het succes van de pop-up eerder dit jaar kon een blijvende vestiging niet uitblijven in de Designer Outlet van Nederland. Vanaf 21 september 2019 om 10.00 uur kan het winkelend publiek ook terecht bij de Dunkin’ to-go Sto...

Hotelbouwplannen Utrecht
Populaire Utrechtse lunchroom Karibu moet wijken voor herbestemming

LOU Oudenoord, in het Concordiagebouw in Utrecht, krijgt een nieuwe bestemming. Er komen woningen, horeca en een hotel in het in het voormalige pand van de Hogeschool Utrecht. Dit houdt in dat de geliefde lunchroom Karibu een nieuw onderkomen moet zoeken of ophoudt te bestaan. In december moeten ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: