Column Monique van Gevelt: Dertien in een dozijn

20 oktober 2017 | Roy Spijker

In de horeca vliegen de trends en concepten je om de oren. Iedereen wil een graantje meepikken als een trend of concept succesvol blijkt. En daarom verandert menig horecabedrijf weleens van concept of past op zijn minst het assortiment aan. Er verschijnt wat nieuws aan de horecahorizon en vervolgens zie je deze trend overal terug. Zo is er een wildgroei aan hamburgervariaties, een mengelmoes aan ‘pulled’ gerechten en een overkill aan gin-tonics ontstaan. Bepaalde concepten zie je in bijna elke stad of dorp terug en het gebruik van duurzame, biologische en lokale producten lijkt wel vanzelfsprekend.

De vraag is of zo’n trend of concept ook in jouw horecazaak aanslaat en of je je daar nou werkelijk mee onderscheidt. Niet alle trends en concepten passen bij het type gasten dat jij bedient. Voor sommige trends zijn ze immuun en een vernieuwd concept kan zelfs tegen je werken, waardoor je gasten naar de concurrent lopen.

Is jouw reden wel de juiste reden?
Er zijn vast goede redenen om je aanbod of concept aan te passen. Maar vraag je altijd af of je gast hierop zit te wachten. De focus hoort te liggen bij je doelgroep, je gasten. Wat willen die eigenlijk en waar lopen ze warm voor...Waarmee kun je ze het beste bereiken en wat nemen ze als zoete broodjes af?

Om dat te weten moet je je doelgroep goed kennen. Je kunt ze om hun mening en feedback vragen bij je in de zaak. Of zet, voordat alles op de schop gaat, via social media of e-mail een mini-enquête in, waardoor je weet of de weg die je wilt inslaan de juiste is. Geef als tegenprestatie voor het invullen wat weg of start een winactie, zodat de respons op de enquête hoog genoeg is om betrouwbaar te zijn.

Wat is je doel?
Naast wat je gasten vinden is wat jij als horecaondernemer wilt belangrijk. Zaken aanpassen of veranderen in je bedrijf kost tijd en energie. Wat is je doelstelling en wat wil je bereiken met die verandering? Wil je meer omzet behalen, relevanter zijn in de markt of je naamsbekendheid verhogen? En hoe ga je je succes meten?

Wat je beweegreden ook is, verander je concept of assortiment nooit omdat een ander dat ook doet. Slim kopiëren van je concullega’s kan alleen werken als de uitvoering jouw signatuur heeft. 


VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Ondernemen
Mis geen euro extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: