Column Monique van Gevelt: Dertien in een dozijn

20 oktober 2017 | Roy Spijker

In de horeca vliegen de trends en concepten je om de oren. Iedereen wil een graantje meepikken als een trend of concept succesvol blijkt. En daarom verandert menig horecabedrijf weleens van concept of past op zijn minst het assortiment aan. Er verschijnt wat nieuws aan de horecahorizon en vervolgens zie je deze trend overal terug. Zo is er een wildgroei aan hamburgervariaties, een mengelmoes aan ‘pulled’ gerechten en een overkill aan gin-tonics ontstaan. Bepaalde concepten zie je in bijna elke stad of dorp terug en het gebruik van duurzame, biologische en lokale producten lijkt wel vanzelfsprekend.

De vraag is of zo’n trend of concept ook in jouw horecazaak aanslaat en of je je daar nou werkelijk mee onderscheidt. Niet alle trends en concepten passen bij het type gasten dat jij bedient. Voor sommige trends zijn ze immuun en een vernieuwd concept kan zelfs tegen je werken, waardoor je gasten naar de concurrent lopen.

Is jouw reden wel de juiste reden?
Er zijn vast goede redenen om je aanbod of concept aan te passen. Maar vraag je altijd af of je gast hierop zit te wachten. De focus hoort te liggen bij je doelgroep, je gasten. Wat willen die eigenlijk en waar lopen ze warm voor...Waarmee kun je ze het beste bereiken en wat nemen ze als zoete broodjes af?

Om dat te weten moet je je doelgroep goed kennen. Je kunt ze om hun mening en feedback vragen bij je in de zaak. Of zet, voordat alles op de schop gaat, via social media of e-mail een mini-enquête in, waardoor je weet of de weg die je wilt inslaan de juiste is. Geef als tegenprestatie voor het invullen wat weg of start een winactie, zodat de respons op de enquête hoog genoeg is om betrouwbaar te zijn.

Wat is je doel?
Naast wat je gasten vinden is wat jij als horecaondernemer wilt belangrijk. Zaken aanpassen of veranderen in je bedrijf kost tijd en energie. Wat is je doelstelling en wat wil je bereiken met die verandering? Wil je meer omzet behalen, relevanter zijn in de markt of je naamsbekendheid verhogen? En hoe ga je je succes meten?

Wat je beweegreden ook is, verander je concept of assortiment nooit omdat een ander dat ook doet. Slim kopiëren van je concullega’s kan alleen werken als de uitvoering jouw signatuur heeft. 


VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans opent in Amsterdam-Noord

De NDSM-werf in Amsterdam-Noord is hot en happening. De voormalige scheepswerf ontwikkelt zich tot een bruisend stadsdeel met woningen, creatieve bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen, voorzieningen en winkels. En vanaf 29 april ook een Bagels & Beans. Een oase van rust tussen alle bedrijvi...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Lunchbezorging gaat echt flink groeien"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Duurzaamheid KHN
BookDinners en Dutch Cuisine gaan samenwerken

BookDinners, het reserveringsplatform van onder andere KHN, gaat samenwerken met Dutch Cuisine. Dutch Cuisine heeft als doel om de Nederlandse eetcultuur en gezonder eten te bevorderen, net als het gebruik van natuurlijke ingredienten en eerlijke kwaliteit van voeding. Dutch Cuisine is vanaf nu meer...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan. Ze wilden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: