Column Monique van Gevelt: Dertien in een dozijn

20 oktober 2017 | Roy Spijker

In de horeca vliegen de trends en concepten je om de oren. Iedereen wil een graantje meepikken als een trend of concept succesvol blijkt. En daarom verandert menig horecabedrijf weleens van concept of past op zijn minst het assortiment aan. Er verschijnt wat nieuws aan de horecahorizon en vervolgens zie je deze trend overal terug. Zo is er een wildgroei aan hamburgervariaties, een mengelmoes aan ‘pulled’ gerechten en een overkill aan gin-tonics ontstaan. Bepaalde concepten zie je in bijna elke stad of dorp terug en het gebruik van duurzame, biologische en lokale producten lijkt wel vanzelfsprekend.

De vraag is of zo’n trend of concept ook in jouw horecazaak aanslaat en of je je daar nou werkelijk mee onderscheidt. Niet alle trends en concepten passen bij het type gasten dat jij bedient. Voor sommige trends zijn ze immuun en een vernieuwd concept kan zelfs tegen je werken, waardoor je gasten naar de concurrent lopen.

Is jouw reden wel de juiste reden?
Er zijn vast goede redenen om je aanbod of concept aan te passen. Maar vraag je altijd af of je gast hierop zit te wachten. De focus hoort te liggen bij je doelgroep, je gasten. Wat willen die eigenlijk en waar lopen ze warm voor...Waarmee kun je ze het beste bereiken en wat nemen ze als zoete broodjes af?

Om dat te weten moet je je doelgroep goed kennen. Je kunt ze om hun mening en feedback vragen bij je in de zaak. Of zet, voordat alles op de schop gaat, via social media of e-mail een mini-enquête in, waardoor je weet of de weg die je wilt inslaan de juiste is. Geef als tegenprestatie voor het invullen wat weg of start een winactie, zodat de respons op de enquête hoog genoeg is om betrouwbaar te zijn.

Wat is je doel?
Naast wat je gasten vinden is wat jij als horecaondernemer wilt belangrijk. Zaken aanpassen of veranderen in je bedrijf kost tijd en energie. Wat is je doelstelling en wat wil je bereiken met die verandering? Wil je meer omzet behalen, relevanter zijn in de markt of je naamsbekendheid verhogen? En hoe ga je je succes meten?

Wat je beweegreden ook is, verander je concept of assortiment nooit omdat een ander dat ook doet. Slim kopiëren van je concullega’s kan alleen werken als de uitvoering jouw signatuur heeft. 


VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Opening Koffie & thee Utrecht
Opent 30ml Coffee Roasters straks vierde vestiging in Utrecht?

Vrijdag 22 februari om 14:00 uur start een crowdfunding-actie, waarmee 30ml haar 4e vestiging in Utrecht wil openen. Het is de bedoeling dat de specialty coffee bar medio april haar deuren opent aan de Nachtegaalstraat 61. Al langere tijd loopt barista Michel Tijdgat rond met het idee om een eige...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Achtergronden Culinair
IENS verdwijnt en verliest 5000 restaurants

De Nederlandse reserveringswebsite IENS gaat verder onder de internationale merknaam TheFork. Ongeveer de helft van de restaurants verdwijnt daarmee van de website, maar met het oog op de internationale bekendheid van TheFork hoeft dat geen probleem te zijn. IENS was immers een (te) lokaal product. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: