Column Monique van Gevelt: Dertien in een dozijn

20 oktober 2017 | Roy Spijker

In de horeca vliegen de trends en concepten je om de oren. Iedereen wil een graantje meepikken als een trend of concept succesvol blijkt. En daarom verandert menig horecabedrijf weleens van concept of past op zijn minst het assortiment aan. Er verschijnt wat nieuws aan de horecahorizon en vervolgens zie je deze trend overal terug. Zo is er een wildgroei aan hamburgervariaties, een mengelmoes aan ‘pulled’ gerechten en een overkill aan gin-tonics ontstaan. Bepaalde concepten zie je in bijna elke stad of dorp terug en het gebruik van duurzame, biologische en lokale producten lijkt wel vanzelfsprekend.

De vraag is of zo’n trend of concept ook in jouw horecazaak aanslaat en of je je daar nou werkelijk mee onderscheidt. Niet alle trends en concepten passen bij het type gasten dat jij bedient. Voor sommige trends zijn ze immuun en een vernieuwd concept kan zelfs tegen je werken, waardoor je gasten naar de concurrent lopen.

Is jouw reden wel de juiste reden?
Er zijn vast goede redenen om je aanbod of concept aan te passen. Maar vraag je altijd af of je gast hierop zit te wachten. De focus hoort te liggen bij je doelgroep, je gasten. Wat willen die eigenlijk en waar lopen ze warm voor...Waarmee kun je ze het beste bereiken en wat nemen ze als zoete broodjes af?

Om dat te weten moet je je doelgroep goed kennen. Je kunt ze om hun mening en feedback vragen bij je in de zaak. Of zet, voordat alles op de schop gaat, via social media of e-mail een mini-enquête in, waardoor je weet of de weg die je wilt inslaan de juiste is. Geef als tegenprestatie voor het invullen wat weg of start een winactie, zodat de respons op de enquête hoog genoeg is om betrouwbaar te zijn.

Wat is je doel?
Naast wat je gasten vinden is wat jij als horecaondernemer wilt belangrijk. Zaken aanpassen of veranderen in je bedrijf kost tijd en energie. Wat is je doelstelling en wat wil je bereiken met die verandering? Wil je meer omzet behalen, relevanter zijn in de markt of je naamsbekendheid verhogen? En hoe ga je je succes meten?

Wat je beweegreden ook is, verander je concept of assortiment nooit omdat een ander dat ook doet. Slim kopiëren van je concullega’s kan alleen werken als de uitvoering jouw signatuur heeft. 


VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: