Column Monique van Gevelt: Dertien in een dozijn

20 oktober 2017 | Roy Spijker

In de horeca vliegen de trends en concepten je om de oren. Iedereen wil een graantje meepikken als een trend of concept succesvol blijkt. En daarom verandert menig horecabedrijf weleens van concept of past op zijn minst het assortiment aan. Er verschijnt wat nieuws aan de horecahorizon en vervolgens zie je deze trend overal terug. Zo is er een wildgroei aan hamburgervariaties, een mengelmoes aan ‘pulled’ gerechten en een overkill aan gin-tonics ontstaan. Bepaalde concepten zie je in bijna elke stad of dorp terug en het gebruik van duurzame, biologische en lokale producten lijkt wel vanzelfsprekend.

De vraag is of zo’n trend of concept ook in jouw horecazaak aanslaat en of je je daar nou werkelijk mee onderscheidt. Niet alle trends en concepten passen bij het type gasten dat jij bedient. Voor sommige trends zijn ze immuun en een vernieuwd concept kan zelfs tegen je werken, waardoor je gasten naar de concurrent lopen.

Is jouw reden wel de juiste reden?
Er zijn vast goede redenen om je aanbod of concept aan te passen. Maar vraag je altijd af of je gast hierop zit te wachten. De focus hoort te liggen bij je doelgroep, je gasten. Wat willen die eigenlijk en waar lopen ze warm voor...Waarmee kun je ze het beste bereiken en wat nemen ze als zoete broodjes af?

Om dat te weten moet je je doelgroep goed kennen. Je kunt ze om hun mening en feedback vragen bij je in de zaak. Of zet, voordat alles op de schop gaat, via social media of e-mail een mini-enquête in, waardoor je weet of de weg die je wilt inslaan de juiste is. Geef als tegenprestatie voor het invullen wat weg of start een winactie, zodat de respons op de enquête hoog genoeg is om betrouwbaar te zijn.

Wat is je doel?
Naast wat je gasten vinden is wat jij als horecaondernemer wilt belangrijk. Zaken aanpassen of veranderen in je bedrijf kost tijd en energie. Wat is je doelstelling en wat wil je bereiken met die verandering? Wil je meer omzet behalen, relevanter zijn in de markt of je naamsbekendheid verhogen? En hoe ga je je succes meten?

Wat je beweegreden ook is, verander je concept of assortiment nooit omdat een ander dat ook doet. Slim kopiëren van je concullega’s kan alleen werken als de uitvoering jouw signatuur heeft. 


VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: