Column: hoe onwetendheid je kan nekken

14 mei 2018 | Monique van Gevelt

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. We zetten hem op Facebook en dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘Het is wel erg rustig de laatste tijd. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

Herkenbaar. Want dit is wat veel horecaondernemers doen. En misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte... Want marketingtijden en regels veranderen. En als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat je Facebookpagina binnenkort op zwart gaat, omdat Facebook hem uit de lucht haalt. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf nul beginnen. Opeens ben je onvindbaar op Facebook.

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten, dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties.

Facebook als marketingplatform

Facebook is het meest gebruikte marketingplatform in de horeca. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs bedrijven waar hun hele marketing afhangt van Facebook. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrief, negeren Google en zien Instagram als een hobby.

Levensgevaarlijk. Want nu Facebook de regels van het spel verandert, slaat de paniek bij menig horecaondernemer toe. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, winacties en zelfs vragen om een like. Het is allemaal uit den boze.

Dan maar geen marketing 

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1, wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je zaak een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond tot mondreclame is de allerbeste vorm van reclame en marketing.

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en reviews is voor potentiele gasten namelijk het bewijs dat het bij jou goed toeven is.

Hoe krijg je jouw verhaal aan de man? (Oftewel; doe aan content marketing)

Laat je gasten aanhaken op jouw verhaal en vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en ben hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten die zich bijna vanzelf verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Oprechtheid in je communicatie en aandacht voor je gasten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar en ben je aan het promoten zonder verkoperig te zijn. En ik weet uit ervaring, dat verkoopt beter dan harde acties en promoties.

Een gat in de markt

De belangrijkste investering in sterke marketing is tijd. En wellicht moet je gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen raken en bereiken als je Social mediaberichten de juiste snaar raken.

Deze vorm van marketing wordt door weinig horecabedrijven professioneel omarmd. Als je je op dit moment nog ergens mee kan onderscheiden, dat is het wel je verhaal en marketing. Het zijn de succesvolle bedrijven die dit begrijpen en waar marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. De horecabedrijven waarbij velen zich afvragen: ‘hoe flikken ze dat nou?’

Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in marketing een vereiste én waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Wil je ook een social media-held worden? Volg dan de training op 28 mei!

VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Verkiezingen Vegetarisch Veganistisch
Vegetarische Slager wint New Food Challenge van RVO

De Vegetarische Slager is een van de winnaars in de New Food Challenge die is uitgeschreven door de Nederlandse overheid om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbel...

Regelgeving Tech
Bas van Kooten: "“We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering”

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goede inzicht van zaken, mits goed ingericht. “Vaak hebben horecaondernemers echter geen t...

Achtergronden Lunchroom
Tilburgse lunchroom ter overname aangeboden

In de Tilburgse AaBe Fabriek staat lunchroom Het Smulhuys ter overname aangeboden. In 2016 werd het toenmalige 'Koffie & ROOM' omgebouwd tot een nieuwe dagzaak. Het resultaat mag er zijn. De huidige eigenaar heeft de zaak slechts twee jaar gedraaid. Op Facebook vermeldt Hormax Hore...

Opening Utrecht
Leidsche Rijn Centrum geopend: veel horeca

Van dagzaak tot avondhoreca: enkele nieuwe namen versterken het horeca-aanbod van Leidsche Rijn Centrum. Backerij Werelds, Bagels & Beans, Ma Bella Cake Café, Kiprestaurant Alan & Pim's, broodjeszaak dagelijks Lekker, Wijn en eetbar Most en Miyabi Asian Cuisine openen in Utrechts ...

Horeca Achtergronden
Vakantieganger waardeert horeca in Gelderland als beste

Vakantiegangers vinden de horecavoorzieningen in de provincie Gelderland het beste. Dit blijkt uit ‘Het Gastvrijheidsonderzoek’ dat vakantieparkenwebsite Bungalowparkoverzicht.nl heeft uitgevoerd op basis van 1.325 vakantiebezoeken in Nederland. Horecavoorzieningen Gelderland als best...

Achtergronden Culinair
Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: