Column: hoe onwetendheid je kan nekken

14 mei 2018 | Monique van Gevelt

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. We zetten hem op Facebook en dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘Het is wel erg rustig de laatste tijd. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

Herkenbaar. Want dit is wat veel horecaondernemers doen. En misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte... Want marketingtijden en regels veranderen. En als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat je Facebookpagina binnenkort op zwart gaat, omdat Facebook hem uit de lucht haalt. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf nul beginnen. Opeens ben je onvindbaar op Facebook.

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten, dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties.

Facebook als marketingplatform

Facebook is het meest gebruikte marketingplatform in de horeca. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs bedrijven waar hun hele marketing afhangt van Facebook. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrief, negeren Google en zien Instagram als een hobby.

Levensgevaarlijk. Want nu Facebook de regels van het spel verandert, slaat de paniek bij menig horecaondernemer toe. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, winacties en zelfs vragen om een like. Het is allemaal uit den boze.

Dan maar geen marketing 

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1, wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je zaak een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond tot mondreclame is de allerbeste vorm van reclame en marketing.

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en reviews is voor potentiele gasten namelijk het bewijs dat het bij jou goed toeven is.

Hoe krijg je jouw verhaal aan de man? (Oftewel; doe aan content marketing)

Laat je gasten aanhaken op jouw verhaal en vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en ben hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten die zich bijna vanzelf verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Oprechtheid in je communicatie en aandacht voor je gasten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar en ben je aan het promoten zonder verkoperig te zijn. En ik weet uit ervaring, dat verkoopt beter dan harde acties en promoties.

Een gat in de markt

De belangrijkste investering in sterke marketing is tijd. En wellicht moet je gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen raken en bereiken als je Social mediaberichten de juiste snaar raken.

Deze vorm van marketing wordt door weinig horecabedrijven professioneel omarmd. Als je je op dit moment nog ergens mee kan onderscheiden, dat is het wel je verhaal en marketing. Het zijn de succesvolle bedrijven die dit begrijpen en waar marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. De horecabedrijven waarbij velen zich afvragen: ‘hoe flikken ze dat nou?’

Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in marketing een vereiste én waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Wil je ook een social media-held worden? Volg dan de training op 28 mei!

VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: