Column: hoe onwetendheid je kan nekken

14 mei 2018 | Monique van Gevelt

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. We zetten hem op Facebook en dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘Het is wel erg rustig de laatste tijd. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

Herkenbaar. Want dit is wat veel horecaondernemers doen. En misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte... Want marketingtijden en regels veranderen. En als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat je Facebookpagina binnenkort op zwart gaat, omdat Facebook hem uit de lucht haalt. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf nul beginnen. Opeens ben je onvindbaar op Facebook.

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten, dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties.

Facebook als marketingplatform

Facebook is het meest gebruikte marketingplatform in de horeca. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs bedrijven waar hun hele marketing afhangt van Facebook. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrief, negeren Google en zien Instagram als een hobby.

Levensgevaarlijk. Want nu Facebook de regels van het spel verandert, slaat de paniek bij menig horecaondernemer toe. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, winacties en zelfs vragen om een like. Het is allemaal uit den boze.

Dan maar geen marketing 

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1, wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je zaak een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond tot mondreclame is de allerbeste vorm van reclame en marketing.

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en reviews is voor potentiele gasten namelijk het bewijs dat het bij jou goed toeven is.

Hoe krijg je jouw verhaal aan de man? (Oftewel; doe aan content marketing)

Laat je gasten aanhaken op jouw verhaal en vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en ben hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten die zich bijna vanzelf verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Oprechtheid in je communicatie en aandacht voor je gasten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar en ben je aan het promoten zonder verkoperig te zijn. En ik weet uit ervaring, dat verkoopt beter dan harde acties en promoties.

Een gat in de markt

De belangrijkste investering in sterke marketing is tijd. En wellicht moet je gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen raken en bereiken als je Social mediaberichten de juiste snaar raken.

Deze vorm van marketing wordt door weinig horecabedrijven professioneel omarmd. Als je je op dit moment nog ergens mee kan onderscheiden, dat is het wel je verhaal en marketing. Het zijn de succesvolle bedrijven die dit begrijpen en waar marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. De horecabedrijven waarbij velen zich afvragen: ‘hoe flikken ze dat nou?’

Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in marketing een vereiste én waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Wil je ook een social media-held worden? Volg dan de training op 28 mei!

VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Lunch Fastservice
Restaurant nNea serveert bekroonde pizza’s nu ook tijdens lunch

Sinds de opening in 2019 veroveren nNea’s Napolitaanse pizza’s de harten van velen. Italiaanse experts riepen het restaurant zelfs uit tot een van de beste pizzeria’s van Europa. nNea’s deegmeesters kunnen er geen genoeg van krijgen, daarom opent het restaurant haar deuren nu...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: