Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief

9 oktober 2012 |
Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief<

Toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars. Dat is een trend die naar voren komt in de sectorprognose Horeca en Recreatie.

Deze prognose is onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends.

De trends
Uit de prognose voor de branchecluster cafetaria's en kleine eetwarenverstrekkers komen de volgende trends naar voren: Franchise- en ketenvorming, op langere termijn toename van de buitenshuisconsumptie, gezondheidstrend bij consumenten en maatschappelijke aandacht voor overgewicht, groeiend aantal internetbestellingen van (fast)foodproducten en dus ook toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars.

Gemakzucht neemt toe
Uit de prognose blijkt ook dat de buitenshuisconsumptie zal groeien. De consument heeft weinig tijd en wil op momenten en plaatsen kunnen eten en drinken wanneer het hem uitkomt.
Daarnaast zullen ze vaker kiezen voor een goedkopere versie van consumptie, neemt gemakzucht toe en zullen ze vaker kant-en-klaar eten laten bezorgen.

Kansen
De prognose van De Rabobank vertelt dat door het stimuleren van de consumptie van frisdrank of bijproducten de omzet kan worden verhoofd. Er komen steeds meer aanbieders die vergelijkbare gemaksproducten aanbieden, zoals tankstations en winkels. Door de verruiming van openingstijden bij deze 'nieuwe' aanbieders neemt de concurrentie toe.

Ingezette groei vlakt af
Cafetaria’s en kleine eetwarenverstrekkers realiseerden tot voor kort de hoogste omzetgroei binnen de horeca, die groei vlakt af. In tijden van laagconjunctuur houdt de consument de hand op de knip maar wil wel graag ‘goedkoop’ uit eten gaan of thuis te laten bezorgen. Daar profiteren de cafetaria’s en de kleine eetwarenverstrekkers van. Ze hebben vooral terrein gewonnen ten gunste van restaurants. Voor 2012-2013 wordt een omzetstijging van 0-2% verwacht. Deze lichte omzetstijging zal voor een groot deel veroorzaakt worden door prijsstijgingen.

Foodservice heeft goed toekomstperspectief
De vooruitzichten voor de langere termijn zijn goed. Consumenten zoeken gemak en de foodservice kan daarop inspelen. Het imago van foodservice zit in de lift door het aanbod van steeds meer gezondere producten en de nadruk die versbeleving krijgt. Diverse aanbieders in de branche spelen goed in op de behoefte naar gezonder voedsel en kleinere porties (broodjesconcepten en juicebars). De opkomst van websites die een steeds breder aanbod bieden van (fast)foodproducten stimuleert de thuisbezorgmarkt. Wel moet de groei in de buitenshuisconsumptie in toenemende mate worden gedeeld met branchevreemde aanbieders (warenhuizen, tankstations, supermarkten). Oplopende voedselprijzen kunnen wel invloed hebben op lange termijn.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: