Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief

9 oktober 2012 |
Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief<

Toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars. Dat is een trend die naar voren komt in de sectorprognose Horeca en Recreatie.

Deze prognose is onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends.

De trends
Uit de prognose voor de branchecluster cafetaria's en kleine eetwarenverstrekkers komen de volgende trends naar voren: Franchise- en ketenvorming, op langere termijn toename van de buitenshuisconsumptie, gezondheidstrend bij consumenten en maatschappelijke aandacht voor overgewicht, groeiend aantal internetbestellingen van (fast)foodproducten en dus ook toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars.

Gemakzucht neemt toe
Uit de prognose blijkt ook dat de buitenshuisconsumptie zal groeien. De consument heeft weinig tijd en wil op momenten en plaatsen kunnen eten en drinken wanneer het hem uitkomt.
Daarnaast zullen ze vaker kiezen voor een goedkopere versie van consumptie, neemt gemakzucht toe en zullen ze vaker kant-en-klaar eten laten bezorgen.

Kansen
De prognose van De Rabobank vertelt dat door het stimuleren van de consumptie van frisdrank of bijproducten de omzet kan worden verhoofd. Er komen steeds meer aanbieders die vergelijkbare gemaksproducten aanbieden, zoals tankstations en winkels. Door de verruiming van openingstijden bij deze 'nieuwe' aanbieders neemt de concurrentie toe.

Ingezette groei vlakt af
Cafetaria’s en kleine eetwarenverstrekkers realiseerden tot voor kort de hoogste omzetgroei binnen de horeca, die groei vlakt af. In tijden van laagconjunctuur houdt de consument de hand op de knip maar wil wel graag ‘goedkoop’ uit eten gaan of thuis te laten bezorgen. Daar profiteren de cafetaria’s en de kleine eetwarenverstrekkers van. Ze hebben vooral terrein gewonnen ten gunste van restaurants. Voor 2012-2013 wordt een omzetstijging van 0-2% verwacht. Deze lichte omzetstijging zal voor een groot deel veroorzaakt worden door prijsstijgingen.

Foodservice heeft goed toekomstperspectief
De vooruitzichten voor de langere termijn zijn goed. Consumenten zoeken gemak en de foodservice kan daarop inspelen. Het imago van foodservice zit in de lift door het aanbod van steeds meer gezondere producten en de nadruk die versbeleving krijgt. Diverse aanbieders in de branche spelen goed in op de behoefte naar gezonder voedsel en kleinere porties (broodjesconcepten en juicebars). De opkomst van websites die een steeds breder aanbod bieden van (fast)foodproducten stimuleert de thuisbezorgmarkt. Wel moet de groei in de buitenshuisconsumptie in toenemende mate worden gedeeld met branchevreemde aanbieders (warenhuizen, tankstations, supermarkten). Oplopende voedselprijzen kunnen wel invloed hebben op lange termijn.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: