Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief

9 oktober 2012 |
Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief<

Toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars. Dat is een trend die naar voren komt in de sectorprognose Horeca en Recreatie.

Deze prognose is onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends.

De trends
Uit de prognose voor de branchecluster cafetaria's en kleine eetwarenverstrekkers komen de volgende trends naar voren: Franchise- en ketenvorming, op langere termijn toename van de buitenshuisconsumptie, gezondheidstrend bij consumenten en maatschappelijke aandacht voor overgewicht, groeiend aantal internetbestellingen van (fast)foodproducten en dus ook toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars.

Gemakzucht neemt toe
Uit de prognose blijkt ook dat de buitenshuisconsumptie zal groeien. De consument heeft weinig tijd en wil op momenten en plaatsen kunnen eten en drinken wanneer het hem uitkomt.
Daarnaast zullen ze vaker kiezen voor een goedkopere versie van consumptie, neemt gemakzucht toe en zullen ze vaker kant-en-klaar eten laten bezorgen.

Kansen
De prognose van De Rabobank vertelt dat door het stimuleren van de consumptie van frisdrank of bijproducten de omzet kan worden verhoofd. Er komen steeds meer aanbieders die vergelijkbare gemaksproducten aanbieden, zoals tankstations en winkels. Door de verruiming van openingstijden bij deze 'nieuwe' aanbieders neemt de concurrentie toe.

Ingezette groei vlakt af
Cafetaria’s en kleine eetwarenverstrekkers realiseerden tot voor kort de hoogste omzetgroei binnen de horeca, die groei vlakt af. In tijden van laagconjunctuur houdt de consument de hand op de knip maar wil wel graag ‘goedkoop’ uit eten gaan of thuis te laten bezorgen. Daar profiteren de cafetaria’s en de kleine eetwarenverstrekkers van. Ze hebben vooral terrein gewonnen ten gunste van restaurants. Voor 2012-2013 wordt een omzetstijging van 0-2% verwacht. Deze lichte omzetstijging zal voor een groot deel veroorzaakt worden door prijsstijgingen.

Foodservice heeft goed toekomstperspectief
De vooruitzichten voor de langere termijn zijn goed. Consumenten zoeken gemak en de foodservice kan daarop inspelen. Het imago van foodservice zit in de lift door het aanbod van steeds meer gezondere producten en de nadruk die versbeleving krijgt. Diverse aanbieders in de branche spelen goed in op de behoefte naar gezonder voedsel en kleinere porties (broodjesconcepten en juicebars). De opkomst van websites die een steeds breder aanbod bieden van (fast)foodproducten stimuleert de thuisbezorgmarkt. Wel moet de groei in de buitenshuisconsumptie in toenemende mate worden gedeeld met branchevreemde aanbieders (warenhuizen, tankstations, supermarkten). Oplopende voedselprijzen kunnen wel invloed hebben op lange termijn.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: