Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief

9 oktober 2012
Cijfers Rabobank: goed toekomstperspectief

Toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars. Dat is een trend die naar voren komt in de sectorprognose Horeca en Recreatie.

Deze prognose is onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends.

*De trends*
Uit de prognose voor de branchecluster cafetaria's en kleine eetwarenverstrekkers komen de volgende trends naar voren: Franchise- en ketenvorming, op langere termijn toename van de buitenshuisconsumptie, gezondheidstrend bij consumenten en maatschappelijke aandacht voor overgewicht, groeiend aantal internetbestellingen van (fast)foodproducten en dus ook toename van koffiewinkels, broodjesconcepten en juicebars.

*Gemakzucht neemt toe*
Uit de prognose blijkt ook dat de buitenshuisconsumptie zal groeien. De consument heeft weinig tijd en wil op momenten en plaatsen kunnen eten en drinken wanneer het hem uitkomt.
Daarnaast zullen ze vaker kiezen voor een goedkopere versie van consumptie, neemt gemakzucht toe en zullen ze vaker kant-en-klaar eten laten bezorgen.

*Kansen*
De prognose van De Rabobank vertelt dat door het stimuleren van de consumptie van frisdrank of bijproducten de omzet kan worden verhoofd. Er komen steeds meer aanbieders die vergelijkbare gemaksproducten aanbieden, zoals tankstations en winkels. Door de verruiming van openingstijden bij deze 'nieuwe' aanbieders neemt de concurrentie toe.

*Ingezette groei vlakt af*
Cafetaria’s en kleine eetwarenverstrekkers realiseerden tot voor kort de hoogste omzetgroei binnen de horeca, die groei vlakt af. In tijden van laagconjunctuur houdt de consument de hand op de knip maar wil wel graag ‘goedkoop’ uit eten gaan of thuis te laten bezorgen. Daar profiteren de cafetaria’s en de kleine eetwarenverstrekkers van. Ze hebben vooral terrein gewonnen ten gunste van restaurants. Voor 2012-2013 wordt een omzetstijging van 0-2% verwacht. Deze lichte omzetstijging zal voor een groot deel veroorzaakt worden door prijsstijgingen.

*Foodservice heeft goed toekomstperspectief*
De vooruitzichten voor de langere termijn zijn goed. Consumenten zoeken gemak en de foodservice kan daarop inspelen. Het imago van foodservice zit in de lift door het aanbod van steeds meer gezondere producten en de nadruk die versbeleving krijgt. Diverse aanbieders in de branche spelen goed in op de behoefte naar gezonder voedsel en kleinere porties (broodjesconcepten en juicebars). De opkomst van websites die een steeds breder aanbod bieden van (fast)foodproducten stimuleert de thuisbezorgmarkt. Wel moet de groei in de buitenshuisconsumptie in toenemende mate worden gedeeld met branchevreemde aanbieders (warenhuizen, tankstations, supermarkten). Oplopende voedselprijzen kunnen wel invloed hebben op lange termijn.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws