Champignon-koffie de volgende trend?

27 maart 2018 | David Bakker

Koffie. We drinken het al zo een kleine 400 jaar en tot een paar jaar geleden waren de meeste mensen tevreden met 'gewoon' koffie, cappuccino en espresso. In Nederland zitten we middenin de Chai-Latte-trend, maar in het buitenland is dat al lang overgewaaid, vanwege het hoge suikergehalte. Volgens de Britse krant The Telegraph is de volgende trend in Engeland de champignon-koffie.

Kurkuma latte werd de 'breakout-ster' genoemd in Google's Food Trends-rapport van 2016; en we bereikten de piek avocado met de 'avolatte'.  Maar in de afgelopen 12 maanden is er een nieuwe trend ontstaan, een die bewijst dat de onverzadigbare honger van millennials naar modieuze gerechten en dranken geen grenzen kent. 

Het nieuwste brouwsel dat even lekker is als rillen, is champignonkoffie. Op schappen van supermarkten en in cafés worden we steeds vaker blootgesteld aan de drank, die naar verluidt ontstekingsremmend is, en wordt verondersteld de bloedsuikerspiegel te reguleren en de stofwisseling te stimuleren. Volgens door Hitwise verzamelde gegevens is er een stijging van 471 procent op jaarbasis in zoekopdrachten naar 'champignon-koffie', met het grootste gedeelte van de 25-34-jarigen. 

Champignon-koffie is meestal een mix van gewone gemalen koffie gemengd met een poedervormige schimmel, die de drank een aardse smaak geeft. Om het smakelijker te maken, wordt het vaak verkocht met melk of een melkvariant en een zoetstof. Een trend in Engeland dus. De vraag is of het overwaaid naar ons land.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: