Beleg van Breda, Breda (+ vervolg)

1 september 2009 |
Beleg van Breda, Breda (+ vervolg)<

Lunchroom Beleg van Breda zit net iets meer dan een jaar aan de Haven in Breda. De gerechten op de kaart van de zaak van Sander Waijers blinken uit in versheid en unieke smaak. Het maken van broodjes en verse sappen is hier tot in de puntjes verzorgd (Lunchroom, 2009, nr.4). Op Lunchroom.nl gaat het artikel online verder. Het artikel uit het vakblad is als pdf te downloaden uit het dossier Lunchroomformule.

h1. “Nee kennen we hier niet”

“Het eerste jaar was best zwaar”, zegt Waijers. “Vooral in de winter was het rustig. In de zomer is de omzet sterk afhankelijk van het weer. Is het te warm, dan gaat men naar het strand. De aanloop naar de Haven kan ook nog wat beter.” Het gedeelte van het oude stadscentrum waar Beleg van Breda zit, is in de afgelopen jaren erg veranderd. In positieve zin welteverstaan. Een ondergrondse parkeergarage maakte plaats voor een moderne stadsgracht. Coffeeshops – en de daarmee gepaarde gaande overlast – verdwenen. Nieuwe winkels en horeca met terrassen ontsproten. Het is zo nieuw dat Google nog satellietbeelden heeft van een gedempte haven. Waijers: “Veel mensen die de binnenstad in gaan, schieten alleen nog direct over de bruggen de stad in en slaan zo de Haven over, maar dit komt in de komende jaren wel goed.”



De veertien ondernemers zitten dan ook niet stil om dit stukje Breda te promoten. In de winter organiseren ze de ‘Winterboulevard’. “Er komt dan een groot ponton met daarop een kunstijsbaan en regionale artiesten treden op”, legt Waijers uit. In het zomerseizoen is er de ‘Zomerboulevard’, waar vier dagen lang grote namen optreden. Afgelopen editie kwamen onder meer Ali B, Zuco 103, Kraak & Smaak en Grad Damen de Haven op de kaart zetten.

Tassen vol brood
De helft van de omzet bij Beleg van Breda is voor rekening van passanten en vaste klanten, de andere helft komt op het conto van bedrijven en winkels die broodjes, ijs en drankjes bestellen via telefoon of email. “Vooral op de zakelijke markt wil ik me nog meer gaan bewijzen. Dit is wel echt een gedeelte dat je moet proberen te veroveren. Via-via mocht ik eens bij een groot callcenter van een bank broodjes wegzetten. Daarna plaatsten ze – uit beleefdheid, denk ik – nog een keer een bestelling. Men moet het je echt willen gunnen, anders blijven ze bij de broodjeszaak waar men al sinds jaar en dag bestelt.”



“In het begin stond ik zelf in de zaak en liet andere mensen voor me flyeren. Nu ga ik zelf de stad in en merk dat dit beter werkt. Vooral bij de winkels in de binnenstad. Iedere donderdagavond met koopavond gaan er bij mij veel tassen vol sandwiches en drankjes de deur uit. Onder meer voor het winkelpersoneel, dat de pauze tijdens de koopavond optimaal wil benutten, heb ik drie koopavondmenu’s samengesteld met een grote sandwich naar keuze, een drankje, sapje of soepje. Binnen de singels kan ik met de fiets bezorgen op de dag dat er wordt besteld, daarbuiten kan men het beste een dag van tevoren bellen of ik kan kijken of het toch nog op de dag zelf kan.”



Op een dag zat er een groepje van zes oudere dames bij mij op het terras. Bij hun koffie wilden ze graag iets zoets. “Ik was die ochtend ook net bezig met het omgooien van mijn ‘Zin in zoet’-bord. Ik heb ze toen gevraagd wat ze wilden hebben en ben wat tompouces en ander gebak bij de bakker gaan kopen. Ik verdiende hier geen eurocent op, maar ik vind het leuk om het zo op te lossen, ik word daar echt vrolijk van. En de kans is groot dat men later nog eens terug komt voor een broodje. ‘Nee’ kennen we daarom ook niet.”

Samenwerken voor betere efficiëntie
Sander Waijers is een ondernemend type en werkt graag samen. Sinds een aantal maanden levert hij manden met lekkers voor mensen die met een bootje van DePicknickboot.nl gaan varen. Initiatiefneemster Danielle Vermeer verhuurt vier sloepjes, desgewenst met fluistermotor. “Men kan kiezen uit een tapasmand, een high-tea-mand of een salademand; ook hier weer de verse sappen en voorzien van een sticker met de naam van de lunchroom erop.”



Ook is er een samenwerking met het naburige café. “In principe is het terras op de kade van het café. Zij doen daar de dranken en ik serveer er broodjes en straks ook salades. Voorheen deed het cafépersoneel alle bonnen. We hebben een luik tussen onze zaken zitten waar de bestellingen werden verzameld. Dat raakte soms door de war, waardoor mensen die als laatste bestelden als eerste hun broodje kregen. Nu richt iedereen zich op zijn eigen activiteiten. Dat heeft voor ons flink wat efficiëntie opgeleverd. Enige nadeel voor de gast is dat hij gescheiden moet afrekenen. Maar aan de andere kant is dat ook prettig, want iedereen betaalt wanneer het eten en drinken op de terrastafel staat en kan dus weglopen wanneer men is uitgegeten en -gedronken.

Spaarkaart
“In de zaak zal ik er alles aan doen om klanten tevreden te houden. Mocht er een broodje ‘misgaan’ door bijvoorbeeld lang wachten, dan knip ik zo de spaarkaart van een klant vol, wat hem of haar recht geeft op een gratis sandwich naar keuze. Ik heb een gewone kniptang die een rondje knipt, voor nog geen tientje te koop bij de hobbywinkel. Men zou kunnen proberen me te flessen, maar na twee keer heb ik dat heus wel door. Ik ga uit van het positieve in de mensen. Zo straal je ook positiviteit uit naar je klanten en dat is wel zo belangrijk.”



“Zo’n 95 procent van de gasten is bovendien eerlijk. Ik heb een mobiele pin, maar buiten op het terras was er geen bereik. Een meneer kon daarom niet betalen. Ik zei: ‘Gaat u maar, ik schrijf het wel even op een bonnetje en als u van de week weer in de buurt bent, betaal dan maar.’ Direct dezelfde middag nog kwam deze man de bon van zo’n negen euro betalen. Als je je gasten vertrouwt, heeft dat z’n weerslag op het publiek dat je aantrekt. En dat is voor iedereen prettig.”

Lunchroom, Frank Lindner



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Personalia Restaurant
Nieuwe restaurantmanager voor Wayback Burgers Breda

Sinds 7 september staat er een nieuwe kapitein in het vlaggenschip van Wayback Burgers in Breda; Roxanne Willemse. Met haar achtergrond in de keuken en het succesvol runnen van haar eigen bedrijf heeft ze alle tools in handen om het restaurant volledig eigen te maken en de groei van het restaurant i...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Nice 'n Easy
De verschillen tussen TGT en THT

De NVWA controleert of bedrijven die zich met eten bezig houden zich aan de wetten en regels houden. Op de website van dit overheidsorgaan legt de NVWA de verschillen uit tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot.’ In de meeste gevallen stelt de fabrikant van h...

Achtergronden Fastservice
5000 gratis patatjes voor jonge aardappelkenners

Medio september vindt de jaarlijkse aardappeloogst plaats, aldus het perfecte moment om stil te staan bij het verse product van Bram Ladage. Ter ere van de aardappeloogst, deelt de Rotterdamse patatkoning vanaf vandaag maar liefst 5000 patatjes uit aan jonge patatliefhebbers. Dit gebeurt echter niet...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: