Beleg van Breda, Breda (+ vervolg)

1 september 2009 |
Beleg van Breda, Breda (+ vervolg)<

Lunchroom Beleg van Breda zit net iets meer dan een jaar aan de Haven in Breda. De gerechten op de kaart van de zaak van Sander Waijers blinken uit in versheid en unieke smaak. Het maken van broodjes en verse sappen is hier tot in de puntjes verzorgd (Lunchroom, 2009, nr.4). Op Lunchroom.nl gaat het artikel online verder. Het artikel uit het vakblad is als pdf te downloaden uit het dossier Lunchroomformule.

h1. “Nee kennen we hier niet”

“Het eerste jaar was best zwaar”, zegt Waijers. “Vooral in de winter was het rustig. In de zomer is de omzet sterk afhankelijk van het weer. Is het te warm, dan gaat men naar het strand. De aanloop naar de Haven kan ook nog wat beter.” Het gedeelte van het oude stadscentrum waar Beleg van Breda zit, is in de afgelopen jaren erg veranderd. In positieve zin welteverstaan. Een ondergrondse parkeergarage maakte plaats voor een moderne stadsgracht. Coffeeshops – en de daarmee gepaarde gaande overlast – verdwenen. Nieuwe winkels en horeca met terrassen ontsproten. Het is zo nieuw dat Google nog satellietbeelden heeft van een gedempte haven. Waijers: “Veel mensen die de binnenstad in gaan, schieten alleen nog direct over de bruggen de stad in en slaan zo de Haven over, maar dit komt in de komende jaren wel goed.”



De veertien ondernemers zitten dan ook niet stil om dit stukje Breda te promoten. In de winter organiseren ze de ‘Winterboulevard’. “Er komt dan een groot ponton met daarop een kunstijsbaan en regionale artiesten treden op”, legt Waijers uit. In het zomerseizoen is er de ‘Zomerboulevard’, waar vier dagen lang grote namen optreden. Afgelopen editie kwamen onder meer Ali B, Zuco 103, Kraak & Smaak en Grad Damen de Haven op de kaart zetten.

Tassen vol brood
De helft van de omzet bij Beleg van Breda is voor rekening van passanten en vaste klanten, de andere helft komt op het conto van bedrijven en winkels die broodjes, ijs en drankjes bestellen via telefoon of email. “Vooral op de zakelijke markt wil ik me nog meer gaan bewijzen. Dit is wel echt een gedeelte dat je moet proberen te veroveren. Via-via mocht ik eens bij een groot callcenter van een bank broodjes wegzetten. Daarna plaatsten ze – uit beleefdheid, denk ik – nog een keer een bestelling. Men moet het je echt willen gunnen, anders blijven ze bij de broodjeszaak waar men al sinds jaar en dag bestelt.”



“In het begin stond ik zelf in de zaak en liet andere mensen voor me flyeren. Nu ga ik zelf de stad in en merk dat dit beter werkt. Vooral bij de winkels in de binnenstad. Iedere donderdagavond met koopavond gaan er bij mij veel tassen vol sandwiches en drankjes de deur uit. Onder meer voor het winkelpersoneel, dat de pauze tijdens de koopavond optimaal wil benutten, heb ik drie koopavondmenu’s samengesteld met een grote sandwich naar keuze, een drankje, sapje of soepje. Binnen de singels kan ik met de fiets bezorgen op de dag dat er wordt besteld, daarbuiten kan men het beste een dag van tevoren bellen of ik kan kijken of het toch nog op de dag zelf kan.”



Op een dag zat er een groepje van zes oudere dames bij mij op het terras. Bij hun koffie wilden ze graag iets zoets. “Ik was die ochtend ook net bezig met het omgooien van mijn ‘Zin in zoet’-bord. Ik heb ze toen gevraagd wat ze wilden hebben en ben wat tompouces en ander gebak bij de bakker gaan kopen. Ik verdiende hier geen eurocent op, maar ik vind het leuk om het zo op te lossen, ik word daar echt vrolijk van. En de kans is groot dat men later nog eens terug komt voor een broodje. ‘Nee’ kennen we daarom ook niet.”

Samenwerken voor betere efficiëntie
Sander Waijers is een ondernemend type en werkt graag samen. Sinds een aantal maanden levert hij manden met lekkers voor mensen die met een bootje van DePicknickboot.nl gaan varen. Initiatiefneemster Danielle Vermeer verhuurt vier sloepjes, desgewenst met fluistermotor. “Men kan kiezen uit een tapasmand, een high-tea-mand of een salademand; ook hier weer de verse sappen en voorzien van een sticker met de naam van de lunchroom erop.”



Ook is er een samenwerking met het naburige café. “In principe is het terras op de kade van het café. Zij doen daar de dranken en ik serveer er broodjes en straks ook salades. Voorheen deed het cafépersoneel alle bonnen. We hebben een luik tussen onze zaken zitten waar de bestellingen werden verzameld. Dat raakte soms door de war, waardoor mensen die als laatste bestelden als eerste hun broodje kregen. Nu richt iedereen zich op zijn eigen activiteiten. Dat heeft voor ons flink wat efficiëntie opgeleverd. Enige nadeel voor de gast is dat hij gescheiden moet afrekenen. Maar aan de andere kant is dat ook prettig, want iedereen betaalt wanneer het eten en drinken op de terrastafel staat en kan dus weglopen wanneer men is uitgegeten en -gedronken.

Spaarkaart
“In de zaak zal ik er alles aan doen om klanten tevreden te houden. Mocht er een broodje ‘misgaan’ door bijvoorbeeld lang wachten, dan knip ik zo de spaarkaart van een klant vol, wat hem of haar recht geeft op een gratis sandwich naar keuze. Ik heb een gewone kniptang die een rondje knipt, voor nog geen tientje te koop bij de hobbywinkel. Men zou kunnen proberen me te flessen, maar na twee keer heb ik dat heus wel door. Ik ga uit van het positieve in de mensen. Zo straal je ook positiviteit uit naar je klanten en dat is wel zo belangrijk.”



“Zo’n 95 procent van de gasten is bovendien eerlijk. Ik heb een mobiele pin, maar buiten op het terras was er geen bereik. Een meneer kon daarom niet betalen. Ik zei: ‘Gaat u maar, ik schrijf het wel even op een bonnetje en als u van de week weer in de buurt bent, betaal dan maar.’ Direct dezelfde middag nog kwam deze man de bon van zo’n negen euro betalen. Als je je gasten vertrouwt, heeft dat z’n weerslag op het publiek dat je aantrekt. En dat is voor iedereen prettig.”

Lunchroom, Frank Lindner



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: