Amerikaanse fast casual reuzen komen naar Nederland

10 november 2016 | Jorien Slager

Het is je vast niet ontgaan. Het nieuws over enkele grote Amerikaanse ketens die naar Nederland komen. Ketens die in de Verenigde Staten veel succes hebben geboekt en daar inmiddels ‘household names’ zijn. Taco Bell, bijvoorbeeld. Het bedrijf wil in Eindhoven de eerste Nederlandse vestiging openen. In de komende tien jaar moeten er vijftig Taco Bell’s openen in ons land. 

Eind september was er al het nieuws over TGI Fridays, de Amerikaanse franchiseketen van bar en grillrestaurants, dat binnen tien jaar vijftien vestigingen op A1-locaties geopend wil hebben in Nederland. Binnen dit concept wordt een cocktailbar gecombineerd met een grillrestaurant. Binnen het menu ligt de nadruk op kwaliteitsburgers, -steaks en -ribs.

Daarnaast biedt het concept ook pasta’s, salades en ‘eten om te delen’, zoals nacho’s en pizzaslices. Na een dag hard werken, voor een bezoek aan de bioscoop of gewoon even tijdens de lunch; TGI Fridays is er om elkaar te ontmoeten, om te socializen, plezier te hebben en lekker te eten en te drinken. Het eten wordt persoonlijk geserveerd en het zogenoemde ‘flair bartending’ speelt een belangrijke rol in het vermaken van de gasten. De formule is met deze insteek succesvol in inmiddels zestig landen en heeft meer dan 900 restaurants en bijna 74.000 werknemers. 

Ook groei binnen de eigen markt

In de VS is het aantal fast casual ketenrestaurants in 2015 gestegen met vijf procent, naar bijna 20.000 zaken. Het aantal gasten dat de restaurants bezocht steeg zelfs nog harder; met zes procent. Het type horeca vertegenwoordigt slechts tien procent van de totale horeca in de VS, maar sinds 1999 is het aantal fast casual restaurants met 500 procent toegenomen! Kenmerkend voor het succes is het aanbieden van een all day dining concept, met snelle service en aandacht voor verantwoorde alternatieven voor de burger en friet.

Volgens mij zijn we het er over eens dat dezelfde definitie bij de lunchroombranche past. De gemiddelde waarde van een bestelling is bij fastfoodketens vijf dollar, terwijl fast casual zaken twaalf dollar rekenen. De fast casual markt wordt veel bezocht door zakelijke gasten tussen de 35 en 45 die wel kinderen hebben, maar ze niet meenemen tijdens het bezoek. Deze cijfers vonden we in het ‘fast casual industry report 2016’. 

Wat voor soort eten?

De grote Amerikaanse fast casual ketens bieden voornamelijk classics aan, zoals pizza, steaks, burgers en salades. Enkele namen: Newks (voornamelijk broodjes), El Pollo Loco (Mexicaanse kipspecialiteiten), Five Guys (burgers en frieten) en Bruegger’s (bagels).

Tekst: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: