Amerikaanse fast casual reuzen komen naar Nederland

10 november 2016 | Jorien Slager

Het is je vast niet ontgaan. Het nieuws over enkele grote Amerikaanse ketens die naar Nederland komen. Ketens die in de Verenigde Staten veel succes hebben geboekt en daar inmiddels ‘household names’ zijn. Taco Bell, bijvoorbeeld. Het bedrijf wil in Eindhoven de eerste Nederlandse vestiging openen. In de komende tien jaar moeten er vijftig Taco Bell’s openen in ons land. 

Eind september was er al het nieuws over TGI Fridays, de Amerikaanse franchiseketen van bar en grillrestaurants, dat binnen tien jaar vijftien vestigingen op A1-locaties geopend wil hebben in Nederland. Binnen dit concept wordt een cocktailbar gecombineerd met een grillrestaurant. Binnen het menu ligt de nadruk op kwaliteitsburgers, -steaks en -ribs.

Daarnaast biedt het concept ook pasta’s, salades en ‘eten om te delen’, zoals nacho’s en pizzaslices. Na een dag hard werken, voor een bezoek aan de bioscoop of gewoon even tijdens de lunch; TGI Fridays is er om elkaar te ontmoeten, om te socializen, plezier te hebben en lekker te eten en te drinken. Het eten wordt persoonlijk geserveerd en het zogenoemde ‘flair bartending’ speelt een belangrijke rol in het vermaken van de gasten. De formule is met deze insteek succesvol in inmiddels zestig landen en heeft meer dan 900 restaurants en bijna 74.000 werknemers. 

Ook groei binnen de eigen markt

In de VS is het aantal fast casual ketenrestaurants in 2015 gestegen met vijf procent, naar bijna 20.000 zaken. Het aantal gasten dat de restaurants bezocht steeg zelfs nog harder; met zes procent. Het type horeca vertegenwoordigt slechts tien procent van de totale horeca in de VS, maar sinds 1999 is het aantal fast casual restaurants met 500 procent toegenomen! Kenmerkend voor het succes is het aanbieden van een all day dining concept, met snelle service en aandacht voor verantwoorde alternatieven voor de burger en friet.

Volgens mij zijn we het er over eens dat dezelfde definitie bij de lunchroombranche past. De gemiddelde waarde van een bestelling is bij fastfoodketens vijf dollar, terwijl fast casual zaken twaalf dollar rekenen. De fast casual markt wordt veel bezocht door zakelijke gasten tussen de 35 en 45 die wel kinderen hebben, maar ze niet meenemen tijdens het bezoek. Deze cijfers vonden we in het ‘fast casual industry report 2016’. 

Wat voor soort eten?

De grote Amerikaanse fast casual ketens bieden voornamelijk classics aan, zoals pizza, steaks, burgers en salades. Enkele namen: Newks (voornamelijk broodjes), El Pollo Loco (Mexicaanse kipspecialiteiten), Five Guys (burgers en frieten) en Bruegger’s (bagels).

Tekst: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: