Amerikaanse fast casual reuzen komen naar Nederland

10 november 2016 | Jorien Slager

Het is je vast niet ontgaan. Het nieuws over enkele grote Amerikaanse ketens die naar Nederland komen. Ketens die in de Verenigde Staten veel succes hebben geboekt en daar inmiddels ‘household names’ zijn. Taco Bell, bijvoorbeeld. Het bedrijf wil in Eindhoven de eerste Nederlandse vestiging openen. In de komende tien jaar moeten er vijftig Taco Bell’s openen in ons land. 

Eind september was er al het nieuws over TGI Fridays, de Amerikaanse franchiseketen van bar en grillrestaurants, dat binnen tien jaar vijftien vestigingen op A1-locaties geopend wil hebben in Nederland. Binnen dit concept wordt een cocktailbar gecombineerd met een grillrestaurant. Binnen het menu ligt de nadruk op kwaliteitsburgers, -steaks en -ribs.

Daarnaast biedt het concept ook pasta’s, salades en ‘eten om te delen’, zoals nacho’s en pizzaslices. Na een dag hard werken, voor een bezoek aan de bioscoop of gewoon even tijdens de lunch; TGI Fridays is er om elkaar te ontmoeten, om te socializen, plezier te hebben en lekker te eten en te drinken. Het eten wordt persoonlijk geserveerd en het zogenoemde ‘flair bartending’ speelt een belangrijke rol in het vermaken van de gasten. De formule is met deze insteek succesvol in inmiddels zestig landen en heeft meer dan 900 restaurants en bijna 74.000 werknemers. 

Ook groei binnen de eigen markt

In de VS is het aantal fast casual ketenrestaurants in 2015 gestegen met vijf procent, naar bijna 20.000 zaken. Het aantal gasten dat de restaurants bezocht steeg zelfs nog harder; met zes procent. Het type horeca vertegenwoordigt slechts tien procent van de totale horeca in de VS, maar sinds 1999 is het aantal fast casual restaurants met 500 procent toegenomen! Kenmerkend voor het succes is het aanbieden van een all day dining concept, met snelle service en aandacht voor verantwoorde alternatieven voor de burger en friet.

Volgens mij zijn we het er over eens dat dezelfde definitie bij de lunchroombranche past. De gemiddelde waarde van een bestelling is bij fastfoodketens vijf dollar, terwijl fast casual zaken twaalf dollar rekenen. De fast casual markt wordt veel bezocht door zakelijke gasten tussen de 35 en 45 die wel kinderen hebben, maar ze niet meenemen tijdens het bezoek. Deze cijfers vonden we in het ‘fast casual industry report 2016’. 

Wat voor soort eten?

De grote Amerikaanse fast casual ketens bieden voornamelijk classics aan, zoals pizza, steaks, burgers en salades. Enkele namen: Newks (voornamelijk broodjes), El Pollo Loco (Mexicaanse kipspecialiteiten), Five Guys (burgers en frieten) en Bruegger’s (bagels).

Tekst: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: