Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

16 oktober 2018 | David Bakker

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weinig alcohol hebben worden steeds populairder.

“Want”, zo stelt biersommelier Fiona de Lange, “Vaak moeten we na de lunch nog werken en dan is het prettig als er zo min mogelijk alcohol in zit. Wat betreft bier zie ik steeds meer de trend verplaatsen naar laag alcoholische bieren.” De session bieren zijn daarin onwijs in opmars. “Session is op zich geen biersoort. IPA’s, Pale Ales en bijvoorbeeld pilsener kunnen een session zijn, zolang het alcoholpercentage maar tussen de drie en vier procent zit.”

Berliner Weisse

Veel brouwers spelen in op deze trend. Hertog Jan Enkel is het bier van Hertog Jan dat sinds kort op de markt is en weinig alcohol bevat. “Berliner Weisse is een Duits bier dat zich uitstekend leent in de huidige trend, maar ook veel Nederlandse craft brouwerijen houden goed rekening met de wens van de Nederlandse consument.”

Waar de bieren met een laag alcoholpercentage aan populariteit winnen, ziet Fiona de zware speciaalbieren uit België in de toekomst minder vaak op de kaart staan. “Je ziet een tweedeling. De populariteit van zwaar speciaalbier is over het hoogtepunt heen. De echte liefhebber zal het blijven drinken, maar de trendgevoelige consument zal meeliften op het succes van bijvoorbeeld de session.”

Wijn

Niet alleen op het gebied van bier, ook in de wonderlijke wereld van de wijnen wordt minder alcohol steeds populairder. Dat constateert Marcel Kerkmeester, directeur van LFE, een van de grootste wijnimporteurs van Nederland.  “Wij zijn toch nog altijd een beetje een calvinistisch volk en vinden een wijntje bij de lunch niet helemaal kunnen. Dat is het in landen als Frankrijk en Spanje wel.  Alcohollage en -vrije wijnen hebben de afgelopen tien jaar een enorme opmars gemaakt. Ik heb de aantallen zien vertienvoudigen(!).”

Alcohol onttrekken

De populariteit van de alcoholvrije en -lage wijnen wijt de directeur aan de kwaliteit. “De consument heeft de afgelopen jaren aangegeven behoefte te hebben aan deze producten. De kwaliteit gaat onwijs omhoog. De wijn wordt gewoon gemaakt zoals de boeren dat al jaren doen, pas op het eind wordt de alcohol onttrokken. Alcohol is wel een smaakversterker, dus de boeren zijn al jaren bezig om die smaak terug te laten keren in alcoholvrije wijnen, dat gaat steeds beter. We zien dat witte wijnen populair zijn, maar ook de sparkling producten doen het erg goed. Dat komt denk ik omdat dat bubbeltje de smaak weergeeft die alcohol ook heeft.”

Wijnkaart samenstellen

Toch ziet Femke van Raam, eigenaresse van Tapavino uit Bergen op Zoom, dat die trend nog niet helemaal is geland binnen de horeca. “Wij leveren aan de horeca en er liggen nog mogelijkheden voor de ondernemers. De vraag naar alcoholvrije wijn zien we wel toenemen, maar echt spreken van een trend binnen de horeca kan ik nog niet.” Femke adviseert ondernemers bij het samenstellen van de wijnkaart. “We merken dat het geheel ontzorgen van de horecaondernemer enorm wordt gewaardeerd. Mensen vertrouwen ons met het op maat samenstellen van de wijnkaart.” Hardlopers zijn nog altijd de Sauvignon Blanc en de Chardonnay. “Dat is toch de basis die vaak de wijnkaart bepaalt. De gasten kennen de druiven en weten waar ze aan toe zijn.”

De trend die zij ziet is wijn als belevingsproduct. Een verhaal achter de reis van druif tot wijn. “Mensen worden steeds nieuwsgieriger en willen zelf ook een verhaal vertellen over de wijn die ze gedronken hebben. Een verhaal vertellen bij de verkoop van de wijn is zeker aan te raden. Dat vinden de gasten fijn.” Zelf hoopt Femke dat de wat minder bekende druiven het beter gaan doen. “De Grüner Veltliner is een ontzettend lekkere wijn, waarvan ik hoop dat die aan populariteit gaat winnen. Daarnaast zie ik dat Italiaanse wijnen het beter en beter gaan doen.”

Alcoholvrij is niet alcoholvrij

Wettelijk gezien wordt drank die minder dan 0,5 procent alcohol bevat, gezien als alcoholvrij. Dit betekent dat het ook geschonken mag worden aan jongeren onder de 18 jaar, hetzelfde geldt voor wijn.

Einde van de Radler?

Radler heeft een enorm succesvolle periode achter de rug. Fris van smaak, laag op alcohol. Eigenlijk dus ideaal voor de huidige trend. Toch ziet Fiona de vraag naar Radler de komende jaren afnemen. “Er zit zo’n dertig procent suiker in een flesje Radler.” In de huidige ‘healthy-life’ wereld is er geen ruimte meer voor zoveel suiker in een drankje.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

trends Bezorgen
Dit zijn de 10 meest populaire gerechten van 2019

We zijn de laatste maand van het jaar weer ingegaan. Een mooi moment om terug te blikken op de food highlights van het afgelopen jaar. Welke gerechten waren de grote favorieten in Nederland? En in welke mate verschilt dit van de populairste gerechten wereldwijd? Van Poké Bowls tot de alom bek...

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: