Tijdreis door de lunchroombranche

12 december 2014
Tijdreis door de lunchroombranche

Lunchroom bestaat dit jaar vijftien jaar. Reden voor een feestje en een terugblik. Je zou denken dat er in vijftien jaar heel wat
is veranderd in de lunchroombranche en deze gedachte is gedeeltelijk juist. Er zijn namelijk héél veel lunchrooms bijgekomen en er is veel meer aandacht voor diner en ontbijt, bijvoorbeeld. Opvallend genoeg zijn bepaalde zaken ook echt tijdloos. We kijken terug en zetten opvallende uitspraken uit de afgelopen vijftien jaar op een rijtje en verbinden deze met ‘het nu’.

*Allereerste uitgave*
In de allereerste uitgave van Lunchroom (2000) lezen we dat Nederlanders steeds meer buiten de deur lunchen en dat het aantal lunchrooms in een jaar tijd met ruim 14% was toegenomen. In diezelfde uitgave is ook te lezen dat ketenvorming in de lunchroombranche in opkomst is. Let wel: dit is bijna vijftien jaar geleden! Is er dan echt zoveel veranderd? Niet echt. We nemen je mee op een tijdreis door de lunchroombranche.

*De bagel*
Wie denkt dat de bagel een ‘überhip’ product is van nu, heeft het mis. In de allereerste uitgave van Lunchroom (2000) schreven we het volgende: "Bagels zijn in. Tot een paar jaar geleden wist bijna geen Nederlander wat een bagel is: een rond broodje met een gat in het midden. Nu schieten bagelzaken als paddenstoelen uit de grond, vooral in grote steden. Een enkele lunchroom specialiseert zich zelfs geheel in het broodje dat uit Amerika is aangewaaid, of beter: teruggekeerd."

*2014*
Anno 2014 kent haast iedere Nederlander Bagels & Beans. Sterker nog: dit franchiseconcept wordt door velen beschouwd als een vooruitstrevend en hip concept. In 2000 schreven we niet alleen alleen over de opkomst van de bagel, maar ook over ‘Bagels & Zo.’ Een Utrechtse lunchroom die zich specialiseerde in bagels en ook muffins en aanverwante zaken op het menu had staan.

Lees het volledige artikel in de "CuliTip 2014!":http://www.lunchroom.nl/blad/132/

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws