Tijdreis door de lunchroombranche

12 december 2014 |
Tijdreis door de lunchroombranche<

Lunchroom bestaat dit jaar vijftien jaar. Reden voor een feestje en een terugblik. Je zou denken dat er in vijftien jaar heel wat
is veranderd in de lunchroombranche en deze gedachte is gedeeltelijk juist. Er zijn namelijk héél veel lunchrooms bijgekomen en er is veel meer aandacht voor diner en ontbijt, bijvoorbeeld. Opvallend genoeg zijn bepaalde zaken ook echt tijdloos. We kijken terug en zetten opvallende uitspraken uit de afgelopen vijftien jaar op een rijtje en verbinden deze met ‘het nu’.

Allereerste uitgave
In de allereerste uitgave van Lunchroom (2000) lezen we dat Nederlanders steeds meer buiten de deur lunchen en dat het aantal lunchrooms in een jaar tijd met ruim 14% was toegenomen. In diezelfde uitgave is ook te lezen dat ketenvorming in de lunchroombranche in opkomst is. Let wel: dit is bijna vijftien jaar geleden! Is er dan echt zoveel veranderd? Niet echt. We nemen je mee op een tijdreis door de lunchroombranche.

De bagel
Wie denkt dat de bagel een ‘überhip’ product is van nu, heeft het mis. In de allereerste uitgave van Lunchroom (2000) schreven we het volgende: "Bagels zijn in. Tot een paar jaar geleden wist bijna geen Nederlander wat een bagel is: een rond broodje met een gat in het midden. Nu schieten bagelzaken als paddenstoelen uit de grond, vooral in grote steden. Een enkele lunchroom specialiseert zich zelfs geheel in het broodje dat uit Amerika is aangewaaid, of beter: teruggekeerd."

2014
Anno 2014 kent haast iedere Nederlander Bagels & Beans. Sterker nog: dit franchiseconcept wordt door velen beschouwd als een vooruitstrevend en hip concept. In 2000 schreven we niet alleen alleen over de opkomst van de bagel, maar ook over ‘Bagels & Zo.’ Een Utrechtse lunchroom die zich specialiseerde in bagels en ook muffins en aanverwante zaken op het menu had staan.

Lees het volledige artikel in de CuliTip 2014!
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Coronacrisis
Hellendoornse lunchroom dicht vanwege corona

De Hellendoornse Lunchroom Lorkeers is sinds maandag gesloten, meldt Tubantia. Een personeelslid werd positief getest op corona. De eigenaresse en vier personeelsleden kregen van de GGD te horen dat zij tien dagen in thuisquarantaine moeten. Het personeelslid zat al langere tijd ziek thuis, waarn...

Nice 'n Easy
Convenience: is het eigenlijk wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Branded Content Nice 'n Easy
Unieke horeca op Strijp-S, welkom in Blok 63-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: