Succesvol eerste jaar voor sociale onderneming

Auteur: David Bakker
31 januari 2018
Succesvol eerste jaar voor sociale onderneming

Een lunchroom, volledig gerund door mensen met een verstandelijke beperking. Dat was
meer dan een jaar geleden de droom van ondernemer Saskia Warnaar (24). En nu is het tijd voor een feestje. Haar lunchroom Fröbel aan de Rotterdamse Westerstraat bestaat op 1 februari precies een jaar. “Het is zo bijzonder om te zien hoe ongelooflijk grote stappen onze medewerkers hier in een jaar gemaakt hebben. Je ziet de vaardigheden en het zelfvertrouwen elke dag groeien.”


Springplank naar een betaalde baan


Fröbel wil meer zijn dan een zinvolle dagbesteding. Door intensieve begeleiding en continu
trainen, hoopt de ondernemer dat haar medewerkers ooit weer uit zullen vliegen. “Mijn
missie is om mijn mensen een waardige plek in de maatschappij te bieden en te helpen bij het vinden van een betaalde baan.” Maar is er veel meer te doen dan alleen het bedienen van de klanten in de lunchroom. “Onze medewerkers verzorgen inmiddels de lunches voor een groot aantal bedrijven. Zo vind je ons bijvoorbeeld een aantal dagen per week in het Groothandelsgebouw. En we bakken lekkernijen voor andere horecaondernemingen en musea, zoals de Rotterdamse Kunsthal.”


Humanitas

In het eerste kwartaal van 2018 zal de onderneming van Saskia Warnaar worden uitgebreid met een eetgelegenheid binnen de zorginstelling Humanitas. Een locatie, die hoofdzakelijk plaats biedt aan dementerende ouderen. "Omdat deze locatie aan de andere kant van de Maas een stuk groter is dan het pand aan de Westerstraat, hebben we veel nieuwe collega’s nodig”, aldus Warnaar.


De nieuwe collega’s zijn voor een deel gevonden in oud-medewerkers van de Rotterdamse
vestiging van Brownies en Downies, die in het voorjaar haar deuren sluit. Totaal stappen
18 medewerkers en een begeleider van de franchise keten over naar Fröbel.
De jonge ondernemer ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. “Het is natuurlijk
spannend om met het nieuwe team aan de slag te gaan, maar deze mensen werden niet voor niets kanjers genoemd. En samen met onze huidige medewerkers gaan we proberen nog meer Rotterdammers enthousiast te maken voor onze sociale onderneming. Want alleen met de steun van onze klanten, kunnen we onze medewerkers laten doen wat ze het allerliefste doen. En dat maakt mij heel trots. Niet alleen op de medewerkers, maar ook op onze klanten die dit voor deze bijzonder groep mogelijk maken.”

Overig nieuws