Succesvol eerste jaar voor sociale onderneming

31 januari 2018 | David Bakker
Succesvol eerste jaar voor sociale onderneming<

Een lunchroom, volledig gerund door mensen met een verstandelijke beperking. Dat was
meer dan een jaar geleden de droom van ondernemer Saskia Warnaar (24). En nu is het tijd voor een feestje. Haar lunchroom Fröbel aan de Rotterdamse Westerstraat bestaat op 1 februari precies een jaar. “Het is zo bijzonder om te zien hoe ongelooflijk grote stappen onze medewerkers hier in een jaar gemaakt hebben. Je ziet de vaardigheden en het zelfvertrouwen elke dag groeien.”


Springplank naar een betaalde baan


Fröbel wil meer zijn dan een zinvolle dagbesteding. Door intensieve begeleiding en continu
trainen, hoopt de ondernemer dat haar medewerkers ooit weer uit zullen vliegen. “Mijn
missie is om mijn mensen een waardige plek in de maatschappij te bieden en te helpen bij het vinden van een betaalde baan.” Maar is er veel meer te doen dan alleen het bedienen van de klanten in de lunchroom. “Onze medewerkers verzorgen inmiddels de lunches voor een groot aantal bedrijven. Zo vind je ons bijvoorbeeld een aantal dagen per week in het Groothandelsgebouw. En we bakken lekkernijen voor andere horecaondernemingen en musea, zoals de Rotterdamse Kunsthal.”


Humanitas

In het eerste kwartaal van 2018 zal de onderneming van Saskia Warnaar worden uitgebreid met een eetgelegenheid binnen de zorginstelling Humanitas. Een locatie, die hoofdzakelijk plaats biedt aan dementerende ouderen. "Omdat deze locatie aan de andere kant van de Maas een stuk groter is dan het pand aan de Westerstraat, hebben we veel nieuwe collega’s nodig”, aldus Warnaar.


De nieuwe collega’s zijn voor een deel gevonden in oud-medewerkers van de Rotterdamse
vestiging van Brownies en Downies, die in het voorjaar haar deuren sluit. Totaal stappen
18 medewerkers en een begeleider van de franchise keten over naar Fröbel.
De jonge ondernemer ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. “Het is natuurlijk
spannend om met het nieuwe team aan de slag te gaan, maar deze mensen werden niet voor niets kanjers genoemd. En samen met onze huidige medewerkers gaan we proberen nog meer Rotterdammers enthousiast te maken voor onze sociale onderneming. Want alleen met de steun van onze klanten, kunnen we onze medewerkers laten doen wat ze het allerliefste doen. En dat maakt mij heel trots. Niet alleen op de medewerkers, maar ook op onze klanten die dit voor deze bijzonder groep mogelijk maken.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Food Achtergronden
Nieuw: Koreaans streetfood in Twentsche Foodhal

De Twentsche Foodhal opent in de komende weken drie nieuwe keukens, en breidt hiermee het aanbod in één klap flink uit. Vanaf dit weekend kun je als gast in de foodhal Koreaans streetfood bestellen. En in de eerste week van maart openen een Indiase keuken én een gloednieuw burge...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Ontbijt Achtergronden
Croissantje onmisbaar bij Nederlands Valentijnsontbijt

De meeste Nederlanders worden op Valentijnsdag graag verrast met een klassiek croissantje, eitje en een glas sap. Dit blijkt uit een steekproef van slaapspecialist Bedden.nl onder 855 respondenten, waar werd gevraagd naar de Valentijnsgewoontes van Nederlandse koppels. Croissantje De absolute ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: