Strandpaviljoens doen het goed

25 mei 2010
Strandpaviljoens doen het goed

Ondanks de crisis, waar horecabedrijven flink last van hebben, ging het de meeste strandpaviljoenhouders afgelopen zomer voor de wind. Ten opzichte van het jaar 2008, werd er in 2009 een omzetgroei gerealiseerd van acht procent. Daarbij moeten de ontwikkelingen in luxe en gastvrijheid er de komende jaren voor zorgen dat de gast de paviljoens nog steeds weet te vinden. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

*Weergevoelige omzet*
In de afgelopen tien jaar is er in de strandpaviljoen sector een groei te zien van elf procent. Waar Nederland in 2000 nog 332 strandpaviljoens telde, waren er volgens het bedrijfschap Horeca & Catering in 2009 369 strandpaviljoens. Ook qua omvang zijn de paviljoens fors groter dan tien jaar geleden. In het jaar 2000 kende deze nog een gemiddelde grootte van circa 94m², vorig seizoen zijn deze gegroeid naar een gemiddelde van ruim 145m². Wat betreft de omzet van strandpaviljoens gaat het minder voortvarend, aangezien dit van het weer afhankelijk is. Gemiddeld heeft een strandpaviljoen 30 ‘goede’ stranddagen nodig om break-even te kunnen draaien. Toch heeft het weer in 2009 duidelijk een bijdrage geleverd aan de gestegen omzet. De omzetstijging had zowel te maken met stijgende bezoekersaantallen als met een hogere besteding per bezoek, deze steeg namelijk van € 9,30 naar € 10, - per persoon per bezoek. Ondanks de stijging, die er rooskleurig uitziet, is het nog altijd geen vetpot. Dit heeft vooral te maken met de relatief hoge kosten die bij de exploitatie komen kijken.

*Toekomstvisie*
Omdat het maximaal aantal vergunningen in veel plaatsen bijna bereikt is, wordt er verwacht dat de branche qua aantallen niet al te veel zal groeien. Daarnaast zal de sector zich op andere gebieden wel flink ontwikkelen. Zo wordt verwacht dat de samenwerking met merken de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Zo hebben we dit jaar Boomerang Beach, voor velen bekend van de gratis Boomerang kaarten, in Scheveningen. Deze trend zien we ook terug in de reguliere horeca, denk aan het Ralph Lauren Restaurant en het Armani Hotel. Om ook tijdens het laagseizoen meer toerisme naar de stranden te trekken, zullen in veel gemeenten de exploitaties toenemen.

~Nienke van Haasteren~

Overig nieuws