Strandpaviljoens doen het goed

25 mei 2010 |
Strandpaviljoens doen het goed<

Ondanks de crisis, waar horecabedrijven flink last van hebben, ging het de meeste strandpaviljoenhouders afgelopen zomer voor de wind. Ten opzichte van het jaar 2008, werd er in 2009 een omzetgroei gerealiseerd van acht procent. Daarbij moeten de ontwikkelingen in luxe en gastvrijheid er de komende jaren voor zorgen dat de gast de paviljoens nog steeds weet te vinden. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

Weergevoelige omzet
In de afgelopen tien jaar is er in de strandpaviljoen sector een groei te zien van elf procent. Waar Nederland in 2000 nog 332 strandpaviljoens telde, waren er volgens het bedrijfschap Horeca & Catering in 2009 369 strandpaviljoens. Ook qua omvang zijn de paviljoens fors groter dan tien jaar geleden. In het jaar 2000 kende deze nog een gemiddelde grootte van circa 94m², vorig seizoen zijn deze gegroeid naar een gemiddelde van ruim 145m². Wat betreft de omzet van strandpaviljoens gaat het minder voortvarend, aangezien dit van het weer afhankelijk is. Gemiddeld heeft een strandpaviljoen 30 ‘goede’ stranddagen nodig om break-even te kunnen draaien. Toch heeft het weer in 2009 duidelijk een bijdrage geleverd aan de gestegen omzet. De omzetstijging had zowel te maken met stijgende bezoekersaantallen als met een hogere besteding per bezoek, deze steeg namelijk van € 9,30 naar € 10, - per persoon per bezoek. Ondanks de stijging, die er rooskleurig uitziet, is het nog altijd geen vetpot. Dit heeft vooral te maken met de relatief hoge kosten die bij de exploitatie komen kijken.

Toekomstvisie
Omdat het maximaal aantal vergunningen in veel plaatsen bijna bereikt is, wordt er verwacht dat de branche qua aantallen niet al te veel zal groeien. Daarnaast zal de sector zich op andere gebieden wel flink ontwikkelen. Zo wordt verwacht dat de samenwerking met merken de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Zo hebben we dit jaar Boomerang Beach, voor velen bekend van de gratis Boomerang kaarten, in Scheveningen. Deze trend zien we ook terug in de reguliere horeca, denk aan het Ralph Lauren Restaurant en het Armani Hotel. Om ook tijdens het laagseizoen meer toerisme naar de stranden te trekken, zullen in veel gemeenten de exploitaties toenemen.

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Lunch Fastservice
Restaurant nNea serveert bekroonde pizza’s nu ook tijdens lunch

Sinds de opening in 2019 veroveren nNea’s Napolitaanse pizza’s de harten van velen. Italiaanse experts riepen het restaurant zelfs uit tot een van de beste pizzeria’s van Europa. nNea’s deegmeesters kunnen er geen genoeg van krijgen, daarom opent het restaurant haar deuren nu...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: