Strandpaviljoens doen het goed

25 mei 2010 |
Strandpaviljoens doen het goed<

Ondanks de crisis, waar horecabedrijven flink last van hebben, ging het de meeste strandpaviljoenhouders afgelopen zomer voor de wind. Ten opzichte van het jaar 2008, werd er in 2009 een omzetgroei gerealiseerd van acht procent. Daarbij moeten de ontwikkelingen in luxe en gastvrijheid er de komende jaren voor zorgen dat de gast de paviljoens nog steeds weet te vinden. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

Weergevoelige omzet
In de afgelopen tien jaar is er in de strandpaviljoen sector een groei te zien van elf procent. Waar Nederland in 2000 nog 332 strandpaviljoens telde, waren er volgens het bedrijfschap Horeca & Catering in 2009 369 strandpaviljoens. Ook qua omvang zijn de paviljoens fors groter dan tien jaar geleden. In het jaar 2000 kende deze nog een gemiddelde grootte van circa 94m², vorig seizoen zijn deze gegroeid naar een gemiddelde van ruim 145m². Wat betreft de omzet van strandpaviljoens gaat het minder voortvarend, aangezien dit van het weer afhankelijk is. Gemiddeld heeft een strandpaviljoen 30 ‘goede’ stranddagen nodig om break-even te kunnen draaien. Toch heeft het weer in 2009 duidelijk een bijdrage geleverd aan de gestegen omzet. De omzetstijging had zowel te maken met stijgende bezoekersaantallen als met een hogere besteding per bezoek, deze steeg namelijk van € 9,30 naar € 10, - per persoon per bezoek. Ondanks de stijging, die er rooskleurig uitziet, is het nog altijd geen vetpot. Dit heeft vooral te maken met de relatief hoge kosten die bij de exploitatie komen kijken.

Toekomstvisie
Omdat het maximaal aantal vergunningen in veel plaatsen bijna bereikt is, wordt er verwacht dat de branche qua aantallen niet al te veel zal groeien. Daarnaast zal de sector zich op andere gebieden wel flink ontwikkelen. Zo wordt verwacht dat de samenwerking met merken de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Zo hebben we dit jaar Boomerang Beach, voor velen bekend van de gratis Boomerang kaarten, in Scheveningen. Deze trend zien we ook terug in de reguliere horeca, denk aan het Ralph Lauren Restaurant en het Armani Hotel. Om ook tijdens het laagseizoen meer toerisme naar de stranden te trekken, zullen in veel gemeenten de exploitaties toenemen.

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: