Resttomaten en oesterzwamburgers

11 december 2014 |
Resttomaten en oesterzwamburgers<

Limonade met aardbei en basilicum, tapenade van zijstroomtomaten en hamburgers gemaakt van paddenstoelen. En dat alles dagvers
en huisgemaakt en zoveel mogelijk seizoensgebonden. La Place speelt hiermee in op de voedseltrends van 2015 volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan.

No waste
Minder vlees, Eat clean, Japanse en Chinese invloeden, No waste en duurzame ingrediënten van bij voorkeur lokale producenten. Dat zijn de algemene trends voor 2015. Volgens foodwatcher Anneke Ammerlaan zijn het ook vooral bittere smaken die volgend jaar op tafel komen. La Place speelt hier op in door zelf limonades te ontwikkelen die beduidend minder suikers bevatten dan gebruikelijke frisdranken en gemaakt van verse ingrediënten als munt, aardbei, basilicum.

Koen Willems
“La Place heeft een sterke voorkeur voor lokale producenten”, zegt kok en productontwikkelaar Koen Willems. “Zo worden de oesterzwammen geteeld op onze koffiedrab. Van deze zwammen maken we onder andere onze zwamburgers. Tomaten komen van de lokale kwekerij Osdorp uit Amsterdam. Op deze kwekerij werken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt”.

Trends 2015
Ook de nieuwe toevoegingen aan het assortiment van volgend jaar ademen de trends van 2015. De oesterzwammen en de zwamburger zijn een goed voorbeeld als vleesvervangers. Hetzelfde geldt voor de gerechten met quinoa of peulvruchten en de superfood smoothie. Alle gerechten worden bij La Place dagvers gemaakt en alleen de beste producten worden gebruikt.

Afgekeurde producten
“No waste is ook een belangrijke trend die we tegenkomen. Dat betekent minder afval door bijvoorbeeld gebruik te maken van producten die zijn afgekeurd door de voedselindustrie”, aldus Ammerlaan. La Place gebruikt daarom sinds kort de zogenoemde resttomaten; smaakvolle tomaten die zich nog prima lenen voor het maken van tapenade. Het afnemen van deze afgekeurde producten past goed bij het MVO-beleid van La Place. Zo worden overige etenswaren die over zijn aan lokale Leger des Heils gedoneerd die de gerechten vervolgens verspreidt onder daklozen.

Eat Clean
Smaak staat bij La Place op de eerste plaats. “Iedereen gaat steeds bewuster met eten om. De consument wil precies weten wat hij eet: een eat clean mentaliteit. En daarbij gaat het veelal om pure smaken”, aldus Koen Willems. De nieuwe gerechten kenmerken zich net als alle gerechten van La Place door pure smaken met maximaal 5 tot 7 ingrediënten. Om dat te bereiken werkt La Place met verse en eerlijke grondstoffen. 100 % natuurlijk en het liefst uit de regio en waar het kan biologisch.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vlees Marketing
Nationale Week Zonder Vlees is een feit

Halverwege maart is het weer zo ver: de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland gaat dan weer van start. Dit evenement is van 9 tot en met 15 maart aan de gang. Veel mensen proberen tijdens deze week geen vlees te eten of in plaats van vlees, vegetarisch te koken. Het doel van dit evenement is om m...

Interieur
"Wij hebben vier barista's in dienst"

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bar...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: