Resttomaten en oesterzwamburgers

11 december 2014 |
Resttomaten en oesterzwamburgers<

Limonade met aardbei en basilicum, tapenade van zijstroomtomaten en hamburgers gemaakt van paddenstoelen. En dat alles dagvers
en huisgemaakt en zoveel mogelijk seizoensgebonden. La Place speelt hiermee in op de voedseltrends van 2015 volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan.

No waste
Minder vlees, Eat clean, Japanse en Chinese invloeden, No waste en duurzame ingrediënten van bij voorkeur lokale producenten. Dat zijn de algemene trends voor 2015. Volgens foodwatcher Anneke Ammerlaan zijn het ook vooral bittere smaken die volgend jaar op tafel komen. La Place speelt hier op in door zelf limonades te ontwikkelen die beduidend minder suikers bevatten dan gebruikelijke frisdranken en gemaakt van verse ingrediënten als munt, aardbei, basilicum.

Koen Willems
“La Place heeft een sterke voorkeur voor lokale producenten”, zegt kok en productontwikkelaar Koen Willems. “Zo worden de oesterzwammen geteeld op onze koffiedrab. Van deze zwammen maken we onder andere onze zwamburgers. Tomaten komen van de lokale kwekerij Osdorp uit Amsterdam. Op deze kwekerij werken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt”.

Trends 2015
Ook de nieuwe toevoegingen aan het assortiment van volgend jaar ademen de trends van 2015. De oesterzwammen en de zwamburger zijn een goed voorbeeld als vleesvervangers. Hetzelfde geldt voor de gerechten met quinoa of peulvruchten en de superfood smoothie. Alle gerechten worden bij La Place dagvers gemaakt en alleen de beste producten worden gebruikt.

Afgekeurde producten
“No waste is ook een belangrijke trend die we tegenkomen. Dat betekent minder afval door bijvoorbeeld gebruik te maken van producten die zijn afgekeurd door de voedselindustrie”, aldus Ammerlaan. La Place gebruikt daarom sinds kort de zogenoemde resttomaten; smaakvolle tomaten die zich nog prima lenen voor het maken van tapenade. Het afnemen van deze afgekeurde producten past goed bij het MVO-beleid van La Place. Zo worden overige etenswaren die over zijn aan lokale Leger des Heils gedoneerd die de gerechten vervolgens verspreidt onder daklozen.

Eat Clean
Smaak staat bij La Place op de eerste plaats. “Iedereen gaat steeds bewuster met eten om. De consument wil precies weten wat hij eet: een eat clean mentaliteit. En daarbij gaat het veelal om pure smaken”, aldus Koen Willems. De nieuwe gerechten kenmerken zich net als alle gerechten van La Place door pure smaken met maximaal 5 tot 7 ingrediënten. Om dat te bereiken werkt La Place met verse en eerlijke grondstoffen. 100 % natuurlijk en het liefst uit de regio en waar het kan biologisch.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: