Restaurant bezorgt vaker zonder tussenkomst platform

Auteur: redactie
Food Digitaal Ondernemen 22 december 2020
Restaurant bezorgt vaker zonder tussenkomst platform

Het aantal maaltijdbezorgingen is tijdens de coronacrisis sterk gegroeid, maar het marktaandeel van de grote bezorgplatforms loopt ondertussen terug. Consumenten bestellen steeds vaker via de website van het restaurant, dat daardoor geen hoge commissies hoeft af te dragen aan platforms als Thuisbezorgd en Deliveroo. Dat blijkt uit een analyse van betaalgegevens van de ruim 200.000 gebruikers van Dyme, de Nederlandse bespaarapp die inzicht geeft in persoonlijke inkomsten en uitgaven.

Grotere groei bij facilitators rechtstreekse bestellingen

Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats zagen het aantal bestellingen op hun platforms sinds het begin van de coronacrisis sterk groeien, met pieken na de sluiting van de horeca in maart en oktober. De grote platforms groeiden echter minder snel dan uitdagers Food Ticket en Sitedish, die met hun software rechtstreekse bestellingen bij restaurants faciliteren en geen commissie per bestelling maar bijvoorbeeld een vast bedrag per dag rekenen. Deze softwarediensten ontvingen afgelopen maand samen bijna zestien procent van de bestellingen van Dyme-gebruikers, een jaar geleden was dat nog maar iets meer dan acht procent.

Lokaal bestellen groeit mede door coronacrisis

Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is de toename van rechtstreekse bestellingen ‘een positieve ontwikkeling’. De brancheorganisatie riep drie jaar geleden op om de grote platforms te omzeilen omdat die te hoge kosten zouden rekenen aan de restaurants en herhaalde die oproep dit jaar toen restaurants in oktober moesten sluiten. De KHN ziet zelf ook dat het aantal directe bestellingen tijdens de coronacrisis groeit. "Maar dat is niet alleen dankzij ons. Ook gemeenten hebben bijvoorbeeld campagnes uitgerold om lokaal te bestellen."

Thuisbezorgd populairste bezorgdienst, maar marktaandeel valt terug

Thuisbezorgd rekent sinds oktober tijdelijk geen commissie aan restaurants die zich nieuw bij het platform aanmelden en biedt korting op de bezorgkosten voor alle reeds aangesloten ondernemers. Een woordvoerder van de bestelsite zegt dat Thuisbezorgd op dit moment harder groeit dan voor de coronacrisis en ziet rechtstreekse bestelservices niet als bedreiging voor het bedrijf. Onder de gebruikers van Dyme is Thuisbezorgd nog steeds verreweg de populairste besteldienst, al viel hun marktaandeel bij die gebruikers afgelopen jaar terug van 82 naar 72 procent. 

Strijd om marktdominantie

De bezorgplatforms voerden de afgelopen jaren een felle strijd om marktdominantie. Takeaway, het Nederlandse moederbedrijf van Thuisbezorgd, fuseerde begin dit jaar met het Britse Just Eat en heeft recent ook het Amerikaanse Grubhub overgenomen. Daarmee is het bedrijf volgens topman Jitse Groen ‘het grootste voedselbezorgingsbedrijf ter wereld buiten China’. Het laat Deliveroo ver achter zich, dat eerder nog de slag om Nederland won van Foodora. Ook Uber Eats kan niet tippen aan het bereik van de Nederlandse gigant. Ondertussen gebeurt het grootste deel van de bestellingen volgens Thuisbezorgd nog steeds telefonisch bij het restaurant, al weet niemand precies hoe vaak.

#supportyourlocals

Een woordvoerder van softwareleverancier Sitedish zegt dat hun klantenbestand het afgelopen jaar sterk is gegroeid maar durft nog geen voorspellingen te doen over de situatie na de coronacrisis. ‘We hopen dat nieuw aangesloten restaurants de voordelen van afhaal en bezorging hebben ingezien en aanblijven. Natuurlijk zal dat niet voor iedereen het geval zijn.’ Toch denkt hij dat er dankzij initiatieven en hashtags als #supportyourlocals een bewustzijn is gegroeid onder consumenten om kleinere ondernemingen direct te steunen. 

Binding met gasten van groot belang

Dat zal zeker nodig zijn nu duidelijk is geworden dat de horeca nog tot tenminste 19 januari 2021 gesloten blijft. Koninklijke Horeca Nederland hoopt dat consumenten de lokale ondernemer blijven vinden. ‘Mensen hebben nu ervaren hoe makkelijk het is om direct bij het restaurant te bestellen. Het is juist nu belangrijk voor ondernemers om die directe binding met gasten te houden.’

Over dit Dyme onderzoek

Dyme analyseerde voor dit onderzoek 3 miljoen volledig geanonimiseerde transacties van 3.500 gebruikers, een groep die representatief is voor de ruim 200.000 geregistreerde gebruikers van de app. Gebruikers van Dyme zijn ongeveer even vaak man als vrouw, wonen verspreid over heel Nederland en zijn in 40% van de gevallen tussen de 25 en 35 jaar oud. Dyme was in 2019 één van de eerste fintech bedrijven die een vergunning kreeg van De Nederlandsche Bank waardoor gebruikers hun betaalgegevens aan de app kunnen koppelen. De Dyme app maakt persoonlijke inkomsten en uitgaven direct inzichtelijk en helpt consumenten geld te besparen op hun uitgaven.

Overig nieuws