Nederlanders eten weer meer vlees, mede door de horeca

24 september 2019 | Thijs Jacobs

Nieuwe cijfers van de Wageningen Universiteit over de vleesconsumptie doen bij velen de wenkbrauwen fronsen. We blijken namelijk weer meer vlees te eten in Nederland. De uitkomst van het onderzoek, in opdracht van Stichting Wakker Dier, is anders dan het onderzoek van RIR, dat slechts anderhalve maand werd gepresenteerd. Onderzoeker IRI becijferde op basis van kassagegevens van supermarkten dat vleesvervangers in opmars zijn en dat consumenten steeds minder rund- en varkensvlees kopen. 

De Wageningen Universiteit heeft echter becijferd dat in 2018 de totale vleesconsumptie  iets is gestegen. Dat is voor het eerst sinds 2009, toen voor het eerst een daling werd ingezet. Het totale verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) per hoofd van de bevolking in Nederland bedraagt in 2018 iets meer dan 77 kg. Deze hoeveelheid ligt ruim een halve kilo boven het verbruik in 2017. Hiermee is er voor het eerst na tien jaar weer een lichte stijging in de vleesverbruikcijfers. De stijging komt vooral door een toename van het verbruik van pluimveevlees en een marginale toename van varkens- en rundvlees. De cijfers voor kalfs-, schapen-, geiten- en paardenvlees blijven gelijk aan eerdere jaren. Bron: Wageningen University & Research.

De verhoudingen tussen de verschillende soorten vlees veranderen nauwelijks in 2018 ten opzichte van voorgaande jaren. Bijna de helft van het verbruik in 2018 - ruim 36 kg - bestaat uit varkensvlees. Pluimveevlees en rundvlees samen zijn goed voor vrijwel de andere helft van de vleesconsumptie in Nederland (38 kg).

Horeca is van invloed

Maar hoe is het verschil in cijfers te verklaren? Waarom valt het vleesgebruik per Nederlander in het onderzoek van de Wageningen Universiteit hoger uit? De sleutel is de horeca. De consumptie buitenshuis is in het onderzoek van IRI niet meegewogen. Nog altijd heeft de horeca een nogal vleesrijke menukaart, en dat blijkt van invloed op de cijfers. Er staan veel burgers op het menu, net als de welbekende saté. De warme zomer kan ook van invloed zijn geweest, aangezien op hete dagen de barbeque vaker aan wordt gestoken. Ook dan wordt er doorgaans meer vlees gegeten dan gebruikelijk. 

Niet blij mee

Wakker Dier is niet blij met de cijfers. 'Onthutsend', noemt de woordvoerder het zelfs. In ieder geval wordt op basis van dit onderzoek wel duidelijk dat de horeca nog een inhaalslag te maken heeft op het vlak van het aanbieden van vegetarische opties op de kaart. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Koffie & thee
De red cups zijn terug bij Starbucks

De dagen worden korter, de temperatuur daalt gestaag en na het lange wachten is het vanaf vandaag eindelijk zo ver: de red cup is weer verkrijgbaar bij Starbucks! Het is de perfecte tijd om lekker warm binnen te zitten en samen met je vrienden en familie te genieten van de knusse wintermaanden. De s...

Lekkerste Lunchroombroodje
Wie ontvangt vrijdag deze schaal?

Wie heeft dit jaar het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland? Vrijdag tussen 12.00 en 13.00 uur reist een delegatie van vakblad Lunchroom af naar de lunchroom die het lekkerste broodje wist te presenteren. Houd de website lunchroom.nl vrijdag goed in de gaten, want we zullen daarop 's midd...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: