KHN: Polsbandjes voor leeftijdscontrole jongeren tijdens carnaval

16 februari 2017 | Roy Spijker

Het wordt een hele klus om tijdens carnaval te controleren of een geschminkte tiener niet stiekem een biertje probeert te bestellen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) promoot daarom bij haar leden een systeem van polsbandjes, waarmee vooraf de leeftijd van de jonge gasten wordt vastgesteld. In veel gemeenten in het zuiden van het land is dit al gangbaar, maar het systeem kan volgens KHN nog veel vaker worden ingezet. Ook werkt KHN samen met de GGD Hart voor Brabant, die een posteractie houdt bij cafés waarop te lezen valt: ‘Prins Carnaval weet van NIX18 – niet roken-niet drinken’.

Volgens de wet is een horecaondernemer verplicht om de leeftijd van zijn (jonge) gasten te controleren voordat alcoholhoudende drank wordt geschonken. Horecaondernemers nemen daar ook hun verantwoordelijkheid in. Maar nu de praktijk: de handhaving is tijdens carnaval haast niet te doen, omdat bij geschminkte gasten moeilijk is vast te stellen of hij of zij 18 jaar of ouder is.

Gratis polsbandje

In de gemeente Dongen bijvoorbeeld gebruiken ze de bandjes al voor het vierde jaar. Vice-voorzitter Ferry van Kessel van KHN afdeling Dongen, noemt het systeem een groot succes. Als eigenaar van Café Gasterij Den Hamse Bok krijgt hij zelf ook en zeker tijdens carnaval veel jongeren over de vloer. “Bij ons kunnen jongeren tussen de 18 en 25 jaar de week voor carnaval een gratis polsbandje van textiel met een eenmalige metalen sluiting afhalen, nadat zij zich hebben gelegitimeerd. Daarna is legitimatie in de veertien deelnemende horecazaken niet meer nodig.”

Het systeem werkt goed, jaarlijks worden in Dongen tijdens carnaval ruim 2000 bandjes uitgegeven. Maar volgens Van Kessel is de discussie met de ouders vaak nog veel lastiger. “Veel ouders vinden dat hun kinderen vanaf 16 jaar wel alcohol mogen drinken, in tegenstelling tot de wetgeving. Dat levert veel discussie op.”

Vrolijke poster

Naast de polsbandjes steunt KHN ook de posteractie van de GGD Hart voor Brabant. Op de vrolijke poster is te lezen dat prins carnaval ‘van NIX18 weet’. Daarmee wordt aangesloten op de landelijke campagne om roken en drinken onder 18 jaar te ontmoedigen. Ook organiseert de GGD voorlichtingsbijeenkomsten met ouders.

Een groot aantal gemeenten in Limburg schrijft de ouders aan. In een brief, die met steun van KHN wordt verzonden, wijzen de gemeentebesturen ouders op hun verantwoordelijkheid als het om alcoholgebruik van kinderen onder de 18 jaar gaat en worden tips gegeven.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: