Julia’s en Bagels & Beans worden hoog gewaardeerd

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Uit het GfK Formule Rapport 2018 blijkt dat Julia’s, Bagels & Beans, Spar en Hutten de best gewaardeerde Out of Home Formules zijn. Deze formules worden elk in hun eigen segment Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work als beste gewaardeerd door hun eigen gasten. In totaal zijn 67 formules gewaardeerd op de zogenaamde '7 Gs': gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Het is in middels de 8e editie van dit jaarlijkse onderzoek dat iedere keer weer een zeer volledige weergave geeft van de ontwikkeling in waardering en loyaliteit onder de gasten van de grotere horecaformules van Nederland.

Julia’s best gewaardeerde formule in ’Fastservice’

Julia’s wordt door haar gasten met een 6,9 binnen het segment Fastservice het beste gewaardeerd. Vooral op de aspecten gezond en genieten waardeert de gast Julia’s erg hoog.

Binnen dit segment behaalt Kwalitaria de tweede positie, gevolgd door Family.

”Het segment fastservice blijft maar groeien en biedt hierdoor ruimte voor steeds meer locaties van bestaande en nieuwe formules. Het zal niemand ontgaan zijn dat maaltijdbezorging een revolutie teweeg heeft gebracht maar ook nieuwkomers zoals Sla en Eazie zijn sterke voorbeelden van de ongekende dynamiek binnen dit segment. Het is in ieder geval duidelijk dat een actuele positionering op zowel gezond genieten als gemak inspeelt.” aldus Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK.

Bagels & Beans beste waardering binnen het ’Coffee & Lunch’ segment

Bagels & Beans weet met een 7,4 wederom de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch te behalen. De ijzersterke scores op gezond, genieten, gastvrij, geweten en goed verhaal genereren een zeer robuuste positie binnen het rapport. Niet vreemd dat de formule zelf inmiddels de achtste G van geluk heeft geïntroduceerd.

De op één na hoogste waardering is voor Vlaamsch Broodhuys, die in dit segment wordt gevolgd door HEMA.

”Hoewel formules binnen het segment Coffee & Lunch misschien relatief meer mogelijkheden hebben om tot een onderscheidende positionering te komen, zijn het met name de vele lokale horecaconcepten die het lastig maken om schaalgrootte te realiseren. Alles draait om behoud van een eigen unieke identiteit, geholpen door mooie producten en ultieme gastvrijheid ” aldus van Eekelen.

SPAR best gewaardeerde formule in ’On the Move’

Spar wordt binnen het segment On the Move het hoogste gewaardeerd. Spar weet, volgens haar klanten, vooral op gezond, genieten en gastvrij het verschil te maken.

AH to go en BP krijgen na Spar de hoogste waardering binnen het segment ‘On the Move’.

Bas van Eekelen voegt toe: ”Afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd binnen dit segment. Met name foodretail formules zoals Spar deden hun intrede langs de weg, op het station en in de binnenstad. Dit terwijl de gevestigde formules vaak al voor een strategisch vraagstuk stonden in relatie tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen en overheidsbeleid.”

Hutten beste waardering in ’At Work’

Hutten is een naam die afgelopen jaren vaker op de hoogste positie binnen dit segment terug te vinden was. Hutten krijgt van haar gasten de beste waardering binnen het segment ‘At Work’. Met name de hoge waardering voor gezond en gastvrij zijn bepalend voor deze uitkomst.

Albron en Vermaat worden na Hutten als hoogste gewaardeerd.

“At Work blijft een boeiend segment als het gaat om de transitie van gesubsidieerde naar commerciële samenwerkingsmodellen. Niet eenvoudig maar inmiddels is voor diverse organisaties binnen dit segment het gemeengoed waar bovendien op het gebied van verantwoord ondernemen mooie stappen worden gezet” aldus Bas van Eekelen.

Over het GfK Formulerapport - Out of Home

Het GfK Formule Rapport - Out of Home is een onderzoek naar gastwaardering van foodservice formules, onderverdeeld in segmenten Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work. Samen met het speciale online analyseportal per formule geeft het onderzoek inzicht in de waardering score op 31 aspecten. Ook de ontwikkeling van omvang, profiel, loyaliteit en conversie van de gaststroom wordt uitvoerig in beeld gebracht.

Dit consumentenonderzoek is in mei 2018 uitgevoerd en betrof 10.426 bezoeken aan de in totaal 67 onderzochte foodservice formules.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Koffie & thee
De red cups zijn terug bij Starbucks

De dagen worden korter, de temperatuur daalt gestaag en na het lange wachten is het vanaf vandaag eindelijk zo ver: de red cup is weer verkrijgbaar bij Starbucks! Het is de perfecte tijd om lekker warm binnen te zitten en samen met je vrienden en familie te genieten van de knusse wintermaanden. De s...

Lekkerste Lunchroombroodje
Wie ontvangt vrijdag deze schaal?

Wie heeft dit jaar het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland? Vrijdag tussen 12.00 en 13.00 uur reist een delegatie van vakblad Lunchroom af naar de lunchroom die het lekkerste broodje wist te presenteren. Houd de website lunchroom.nl vrijdag goed in de gaten, want we zullen daarop 's midd...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: