Franchise groeit sneller dan Nederlandse economie

13 juni 2018 | Thijs Jacobs

Uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids blijkt dat de franchisesector gemeten over de periode van 1 januari 2015 tot 1 januari 2018 sneller is gegroeid dan de Nederlandse economie. De Nederlandse economie groeide in deze periode met 7,37% terwijl de omzet uit franchisevestigingen een groei liet noteren van 7,57%.

Omzetstijging

Op de branches mode en non food na laten alle branches een sterke omzetstijging zien. Met name de branches dienstverlening, horeca en zorg doen het erg goed. Dienstverlening is een erg pluriforme branche met particuliere dienstverleners als zelfstandig opererende koeriers en zakelijke dienstverleners als project management bureaus. Mode laat in de franchisesector dieprode cijfers zien:  een afname van 5,52%. Overigens is de terugname in omzet exact gelijk aan de afname van het aantal franchisevestigingen in de mode: dat nam af van 815 naar 770. De omzet per vestiging bleef vrijwel onveranderd.

Domino’s Pizza loopt in op McDonald’s

Binnen de horeca is McDonalds met 223 franchisevestigingen de grootste franchiseformule op de voet gevolgd door runner up Domino’s Pizza met 212 vestigingen. Subway, de grootste franchiseformule ter wereld volgt op de derde plek met 201 vestigingen.   

Forse afname in de mode

Het aantal franchiseformules is licht gedaald: van 775 naar 772. De meeste nieuwe formules zijn actief in de zorg (+5,88%) en de horeca (+9,78%). Het aantal modeformules daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,52%. Sinds 2016 is het aantal formules in mode met 18,5% en in non food met 7,4% afgenomen vermoedelijk omdat hier de concurrentie van het internet het sterkst is.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: