Franchise groeit sneller dan Nederlandse economie

13 juni 2018 | Thijs Jacobs

Uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids blijkt dat de franchisesector gemeten over de periode van 1 januari 2015 tot 1 januari 2018 sneller is gegroeid dan de Nederlandse economie. De Nederlandse economie groeide in deze periode met 7,37% terwijl de omzet uit franchisevestigingen een groei liet noteren van 7,57%.

Omzetstijging

Op de branches mode en non food na laten alle branches een sterke omzetstijging zien. Met name de branches dienstverlening, horeca en zorg doen het erg goed. Dienstverlening is een erg pluriforme branche met particuliere dienstverleners als zelfstandig opererende koeriers en zakelijke dienstverleners als project management bureaus. Mode laat in de franchisesector dieprode cijfers zien:  een afname van 5,52%. Overigens is de terugname in omzet exact gelijk aan de afname van het aantal franchisevestigingen in de mode: dat nam af van 815 naar 770. De omzet per vestiging bleef vrijwel onveranderd.

Domino’s Pizza loopt in op McDonald’s

Binnen de horeca is McDonalds met 223 franchisevestigingen de grootste franchiseformule op de voet gevolgd door runner up Domino’s Pizza met 212 vestigingen. Subway, de grootste franchiseformule ter wereld volgt op de derde plek met 201 vestigingen.   

Forse afname in de mode

Het aantal franchiseformules is licht gedaald: van 775 naar 772. De meeste nieuwe formules zijn actief in de zorg (+5,88%) en de horeca (+9,78%). Het aantal modeformules daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,52%. Sinds 2016 is het aantal formules in mode met 18,5% en in non food met 7,4% afgenomen vermoedelijk omdat hier de concurrentie van het internet het sterkst is.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: