Focus, focus, focus

Auteur: Redactie
Focus, focus, focus

Steeds meer foodconcepten concentreren zich op één product of productgroep. Bekende voorbeelden hiervan zijn het Frites Atelier, Frites Boutique, Ellis Burgers en de Tosti club. Een goed foodconcept brengt een product of gerecht naar het niveau van een bijzondere ervaring: een echte beleving voor de gast. Storytelling speelt hierbij een belangrijke rol. Zowel van het concept als de ingrediënten waarmee gewerkt word.

Wanneer je focus legt op één concept of gerecht, kun je daarbinnen variatie aanbrengen in smaak. Kies daarom concepten waarop je veel variaties kunt bedenken en die dan aansluiten bij trends in de markt. Denk bijvoorbeeld aan een hamburgerconcept of een tosticoncept, waar je veel kunt variëren in toppings zoals sauzen, garnituur, vlees, vis, vega(n) en kaas. Koppel dit aan bijvoorbeeld landen en je krijgt around-the-world concepten of kies juist voor trends waar je op aan wilt haken zoals bijvoorbeeld storytelling en global to local. Het verhaal achter het product of gerecht is een wezenlijk onderdeel van je verhaal en concept.

Geef karakter met kaas

Nederlanders zijn echte kaaskoppen: dol op kaas. Als vier na grootste kaasproducent produceren we meer dan 650 miljoen kilo kaas per jaar. Deze Nederlandse kaas worden gemaakt in verschillende regio’s. Dit geeft iedere kaas een eigen verhaal, ieder met een eigen smaak. Dit heeft niet alleen te maken met methode van kaasmaken, maar ook met de koe waarvan de melk komt, de omgeving, het voer, allerlei zaken die je terug proeft in de melk. De melk van Deense, biologische koeien, smaakt anders dan de melk van Hollandse koeien wat je terug proeft in de smaak van de kaas die gemaakt word van die melk. Zie het als een soort terroir zoals bij wijn.

Met al die verschillende kazen, die ieder hun eigen herkomst en verhaal hebben, kun je extra smaakrichtingen toevoegen aan je gerecht. Zo geef je karakter met kaas. Denk bijvoorbeeld aan een plak blauwaderkaas op een broodje hamburger met mangosalsa en gekarameliseerde ui. Of juist een mozzarella kaas met parmaham en rucola. And what about a real cheddar op een nacho-schotel met sour cream. Arla Pro biedt vele verschillende soorten kaas, van onze eigen koeien, waarmee jij jouw verhaal kunt vertellen. Hiermee geef je karakter aan jouw product, en kun je je storytelling rondom je gerecht uitbreiden.

Er zijn genoeg recepturen waar je de ‘standaard’ kaas kunt vervangen voor een spannende kaas. Een instant boost voor jouw gerecht. Speel met de afwisseling binnen deze sectie op je menukaart, waardoor de gast de volgende keer een nieuwe optie ontdekt om te proberen. Door te kiezen voor spannende ingrediënten laat je de gerechten spreken. Zo laat je karakter zien met kaas!

Arla Pro. Natuurlijke zuivelproducten voor de food professional. 

Overig nieuws