De top 7 koffies voor uw lunchkaart

25 april 2013 |
De top 7 koffies voor uw lunchkaart<

De witte gloed van melkschuim, gecombineerd met een fluweelzachte espresso waarin u de versgemalen koffiebonen proeft. Dit is hoe de beleving van een goede kop koffie moet zijn. Nieuwsgierig hoe u
dat voor elkaar krijgt? Doe uw voordeel met de top 7 koffies samengesteld door vakblad Lunchroom in samenwerking met barista en columnist Wilco Admiraal.

Top 7 koffie
Deze koffies moet u op uw koffiekaart hebben staan!

1.(Filter)koffie
Een kop koffie op de ouderwetse manier gemaakt van versgemalen bonen. Zorg dat u de juiste watertemperatuur gebruikt: tussen 86 en 92 graden. Serveer de koffie in een glas.

2. Espresso
Gemaakt van versgemalen koffiebonen, geserveerd in een warm kopje van porselein. Een oortje eraan drinkt prettiger. Serveer er altijd een glaasje water bij.

3. Espresso macchiato
een espresso met een laagje melkschuim van verse volle melk. Gebruik vooral melkschuim, maar een drupje melk is toegestaan. Zorg dat de melk nooit warmer wordt dan 74 graden; tussen 65 en 70 graden is perfect.

4.Cappuccino
Hier zijn de verhoudingen belangrijk, namelijk ? espresso, ? warme melk en ? melkschuim. Zorg voor minimaal 1 centimeter schuim. Maak de melk niet te warm, want dan verandert de structuur van de eiwitten. Als u teveel lucht inblaast, ontstaan luchtbellen.

5. Café cortado
Enkele espresso in een klein glas, aangemengd met melk: ¼ espresso en ¾ melk. Hierbij wordt geen melkschuim gebruikt.

6. Café latte
Koffie verkeerd met ¼ espresso en ¾ melk. Hier wordt een klein beetje melkschuim bij gebruikt.

7. IJskoffie
Schenk in een longdrinkglas een espresso. Voeg er vijf tot zes ijsklontjes bij (niet teveel, want dan wordt het waterig). Afgekoelde gestoomde melk erbij, goed doorroeren en afwerken met een half schepje palmsuiker of fijne rietsuiker. Als culinaire toevoeging kunt u kiezen voor kruidige siropen of specerijen zoals kaneel.

Lees het in Lunchroom
Wilt u meer weten over koffie, thee en patisserie? Lees het in uw vakblad Lunchroom. Download het magazine gratis.
Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: