De Chinese community biedt meer dan alleen Foe Yong Hai

11 februari 2021 | Redactie

In een tijd waarin diversiteit en inclusiviteit relevanter zijn dan ooit, laat ook de Chinese horeca meer van zijn karakter en cultuur zien. Sichuan Amsterdam bundelt tijdens het Chinees nieuw jaar haar krachten met lokale creatieven en ondernemers.

De nieuwe generatie van Nederlandse Chinezen hebben namelijk een hele andere kijk op horeca dan de generaties voor hen. Door de combinatie van oosterse en westerse invloeden bieden zij ‘the best of both worlds’. De nieuwe generatie wil af van het negatieve stigma rondom Chinees eten en wil iedereen laten zien hoe rijk de Chinese cultuur eigenlijk is.
 
Jennifer Tenjing is een van de eigenaren van het befaamde Sichuan Amsterdam: een authentiek Chinees restaurant dat voornamelijk familiegerechten serveert uit de Sichuankeuken, welke bekend staat om haar pittige gerechten met rijke kruiden. Toen haar ouders besloten zich iets meer terug te trekken uit het restaurantleven en het stokje wilden doorgeven, werd het tijd voor Tenjing om het roer in handen te nemen. Maar niet zonder enkele frustratie. Hoewel in bijna heel Azië de gerechten van Sichuan razend populair zijn, kennen wij in Nederland voornamelijk de gerechten van de plaatselijke afhaalchinees – welke zijn afgeleid van de Cantonese keuken afkomstig uit Hong Kong en Guangdong. 
 
Samen met andere Chinese ondernemers en met hulp van AZZURO en FOUR Amsterdam introduceert Sichuan een eigentijdse Chinees nieuwjaar campagne. Zo kan de consument kennismaken met de visie en missie van de nieuwe generatie Chinese ondernemers. Met veel doorzettingsvermogen, passie en een uitgebreid verzameld archief van familierecepten proberen deze Aziatische jongeren het narratief van het huidige Chinese horeca-imago te veranderen. 
 
Later dit jaar slaat Sichuan Amsterdam haar handen ineen met Sociëteit SEXYLAND en Order Collective om de traditioneel Chinese keuken naar een hoger niveau te tillen met een nieuw horeca-initiatief.

Over Sichuan

Het restaurant is opgericht door dhr. Wang in 1991 en is al meer dan 20 jaar een begrip in het centrum van Amsterdam. Door het introduceren van de Sichuankeuken, werd zijn grootste doel, het delen van zijn cultuur met de wereld. Ook wilde hij een plek realiseren waar verschillende culturen samen konden komen om eetcultuur te vieren. Inmiddels beschikt Sichuan Amsterdam over drie prachtige filialen in het centrum van Amsterdam.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Coronamaatregelen verlengd, terrassen misschien open op 31 maart

Alle coronamaatregelen worden verlengd tot dinsdag 30 maart. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend op de persconferentie. Als het R-getal onder de 1 blijft, ziet minister De Jonge kans om de terrassen per 31 maart te openen. Maar hij gaf ook aan dat de vooruitzichten voor een derde golf er niet go ...

Fastservice
Bram Ladage breidt vegetarisch assortiment uit

Flexitariër, vegetariër of veganist? Dan ben je ook bij Bram Ladage aan het juiste adres. De Rotterdamse patatkoning voegt deze week een duurzame oesterzwamkroket en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment. Hiermee trapt Bram Ladage zijn Maand Zonder Vlees af: een maand waa ...

Interview Longread
Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Achtergronden
13 jaar geleden in Lunchroom: Lunch & Zo, Maastricht

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Ondernemen Themamaand energie
Meer energie voor horecaondernemers

De horeca heeft het bijzonder zwaar. Noodlijdende ondernemers zijn naarstig op zoek naar perspectief, besparingen en nieuwe omzetstromen. Interne energie is volgens Sebastiaan Hooft - auteur van het boek ‘APK voor ondernemers’ en zelf een ondernemende duizendpoot - daarin ‘key&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: