CRISIS?

12 februari 2009 |

Misschien is hij in aantocht, is hij er al of is hij erger dan verwacht: de crisis. Kijk daarom juist nu kritisch naar uzelf en investeer in personeel, locatie en product om uzelf te onderscheiden van uw concurrenten. (Column Theo van Brussel, Lunchroom 2009, nr.1)

C reativiteit: Gebruik deze om eens goed te kijken naar uw omzet, kosten en planning. Wanneer u dagelijks één medewerker eerder naar huis kunt sturen, bespaart u op jaarbasis 7000 euro. De bijverkoop van één extra wijntje genereert een extra omzet van 3000 euro.

R endement: U zult verbaast zijn hoe gemakkelijk u kosten kunt besparen. Betaalt u nog voor uw fax die u helemaal niet meer gebruikt of heeft u nog abonnementen lopen waar u niets meer mee doet? Foodstep lanceert binnenkort de ‘Rendementor’, een handige tool waarmee u uw facts & figures op een simpele manier kunt vertalen naar geldbesparende acties.

I nspiratie: Omdat de behoeftes en wensen van uw gasten in deze snel veranderende samenleving mee veranderen, is het belangrijk om te blijven weten wat er speelt in de branche. Kijk daarom goed om u heen en, belangrijker nog: zie het!

S amen: Kijk samen met uw producenten en leveranciers eens naar eventuele oplossingen van problemen en vraag naar tips. Kennis uitwisselen en met leveranciers, collega’s, concurrenten en producenten voor een leven lang leren en verbeteren.

I nnovatie: Zet uw inspiratie om in innovatie. Zo zag ik laatst op een menukaart een ‘binnen-10-minuten-klaargarantie’. Het perfecte voorbeeld van een zaak die inspeelt op de wensen van haastige gasten.

S uper: Met rapportcijfer zeven komt u niet ver meer als het om klantenbinding gaat. Om van een zeven een acht (lees: super) te maken, moet u verwachtingen overtreffen, bijvoorbeeld door op Moederdag een roos aan te bieden. Doe dit echter af en toe, want de ervaring van vandaag is de verwachting van morgen.

? Het vraagteken staat voor ‘niet weten’. De sleutel bent u zelf. Het vraagteken is het verschil tussen succes en falen. Laat de balans doorslaan naar succes door positief te denken, inspiratie op te doen, goed te kijken (en vooral te zien) en uw creativiteit te gebruiken.

Ik ben ervan overtuigd dat in tijden met tegenwind goede bedrijven meer kunnen renderen door zich te onderscheiden van de rest en door kritisch naar zichzelf te kijken.

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: