CRISIS?

12 februari 2009 |

Misschien is hij in aantocht, is hij er al of is hij erger dan verwacht: de crisis. Kijk daarom juist nu kritisch naar uzelf en investeer in personeel, locatie en product om uzelf te onderscheiden van uw concurrenten. (Column Theo van Brussel, Lunchroom 2009, nr.1)

C reativiteit: Gebruik deze om eens goed te kijken naar uw omzet, kosten en planning. Wanneer u dagelijks één medewerker eerder naar huis kunt sturen, bespaart u op jaarbasis 7000 euro. De bijverkoop van één extra wijntje genereert een extra omzet van 3000 euro.

R endement: U zult verbaast zijn hoe gemakkelijk u kosten kunt besparen. Betaalt u nog voor uw fax die u helemaal niet meer gebruikt of heeft u nog abonnementen lopen waar u niets meer mee doet? Foodstep lanceert binnenkort de ‘Rendementor’, een handige tool waarmee u uw facts & figures op een simpele manier kunt vertalen naar geldbesparende acties.

I nspiratie: Omdat de behoeftes en wensen van uw gasten in deze snel veranderende samenleving mee veranderen, is het belangrijk om te blijven weten wat er speelt in de branche. Kijk daarom goed om u heen en, belangrijker nog: zie het!

S amen: Kijk samen met uw producenten en leveranciers eens naar eventuele oplossingen van problemen en vraag naar tips. Kennis uitwisselen en met leveranciers, collega’s, concurrenten en producenten voor een leven lang leren en verbeteren.

I nnovatie: Zet uw inspiratie om in innovatie. Zo zag ik laatst op een menukaart een ‘binnen-10-minuten-klaargarantie’. Het perfecte voorbeeld van een zaak die inspeelt op de wensen van haastige gasten.

S uper: Met rapportcijfer zeven komt u niet ver meer als het om klantenbinding gaat. Om van een zeven een acht (lees: super) te maken, moet u verwachtingen overtreffen, bijvoorbeeld door op Moederdag een roos aan te bieden. Doe dit echter af en toe, want de ervaring van vandaag is de verwachting van morgen.

? Het vraagteken staat voor ‘niet weten’. De sleutel bent u zelf. Het vraagteken is het verschil tussen succes en falen. Laat de balans doorslaan naar succes door positief te denken, inspiratie op te doen, goed te kijken (en vooral te zien) en uw creativiteit te gebruiken.

Ik ben ervan overtuigd dat in tijden met tegenwind goede bedrijven meer kunnen renderen door zich te onderscheiden van de rest en door kritisch naar zichzelf te kijken.

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Awards
Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020

Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Beef & Tabouleh' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Ferry werkt bij Eurest Catering uit Amsterdam. De voorzitter van de proefjury, Michael Simon, prees het winnende gerecht met name...

Awards Fastservice
Fresh2Go Sushi voor vijfde keer uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant

Tijdens de zesde editie van de Thuisbezorgd.nl Awards is Fresh2Go Sushi opnieuw uitgeroepen tot het beste restaurant uit meer dan 8.000 restaurants in heel Nederland. Thuisbezorgd.nl heeft ook de winnaars per stad en per categorie bekendgemaakt en zet hiermee de beste presterende restaurants in elke...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: