CRISIS?

12 februari 2009 |

Misschien is hij in aantocht, is hij er al of is hij erger dan verwacht: de crisis. Kijk daarom juist nu kritisch naar uzelf en investeer in personeel, locatie en product om uzelf te onderscheiden van uw concurrenten. (Column Theo van Brussel, Lunchroom 2009, nr.1)

C reativiteit: Gebruik deze om eens goed te kijken naar uw omzet, kosten en planning. Wanneer u dagelijks één medewerker eerder naar huis kunt sturen, bespaart u op jaarbasis 7000 euro. De bijverkoop van één extra wijntje genereert een extra omzet van 3000 euro.

R endement: U zult verbaast zijn hoe gemakkelijk u kosten kunt besparen. Betaalt u nog voor uw fax die u helemaal niet meer gebruikt of heeft u nog abonnementen lopen waar u niets meer mee doet? Foodstep lanceert binnenkort de ‘Rendementor’, een handige tool waarmee u uw facts & figures op een simpele manier kunt vertalen naar geldbesparende acties.

I nspiratie: Omdat de behoeftes en wensen van uw gasten in deze snel veranderende samenleving mee veranderen, is het belangrijk om te blijven weten wat er speelt in de branche. Kijk daarom goed om u heen en, belangrijker nog: zie het!

S amen: Kijk samen met uw producenten en leveranciers eens naar eventuele oplossingen van problemen en vraag naar tips. Kennis uitwisselen en met leveranciers, collega’s, concurrenten en producenten voor een leven lang leren en verbeteren.

I nnovatie: Zet uw inspiratie om in innovatie. Zo zag ik laatst op een menukaart een ‘binnen-10-minuten-klaargarantie’. Het perfecte voorbeeld van een zaak die inspeelt op de wensen van haastige gasten.

S uper: Met rapportcijfer zeven komt u niet ver meer als het om klantenbinding gaat. Om van een zeven een acht (lees: super) te maken, moet u verwachtingen overtreffen, bijvoorbeeld door op Moederdag een roos aan te bieden. Doe dit echter af en toe, want de ervaring van vandaag is de verwachting van morgen.

? Het vraagteken staat voor ‘niet weten’. De sleutel bent u zelf. Het vraagteken is het verschil tussen succes en falen. Laat de balans doorslaan naar succes door positief te denken, inspiratie op te doen, goed te kijken (en vooral te zien) en uw creativiteit te gebruiken.

Ik ben ervan overtuigd dat in tijden met tegenwind goede bedrijven meer kunnen renderen door zich te onderscheiden van de rest en door kritisch naar zichzelf te kijken.

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastfood
Dunkin’ opent vestiging met drive through in Goes

Donutliefhebbers hoeven binnenkort hun auto niet uit om van hun favoriete donuts te genieten. Deze zomer opent namelijk een food court in Goes, waar zowel Dunkin’ als New York Pizza via een drive through verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast kan er ook van Dunkin’s heerlijke koffie en donu...

Coronacrisis
Kwalitaria en Délifrance starten actie tegen eenzaamheid

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf vandaag zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide f...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Coronacrisis
Verscherpte maatregelen. Wat betekent dit voor de horeca?

Het kabinet kondigde gisteravond verscherpte maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voorlopig blijven de eerder verkondigde maatregelen, waaronder sluiting van de horeca tot en met 6 april 2020, staan. Wanneer de horeca weer open mag is vooralsnog niet duidelijk. De...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: