CRISIS?

12 februari 2009 |

Misschien is hij in aantocht, is hij er al of is hij erger dan verwacht: de crisis. Kijk daarom juist nu kritisch naar uzelf en investeer in personeel, locatie en product om uzelf te onderscheiden van uw concurrenten. (Column Theo van Brussel, Lunchroom 2009, nr.1)

C reativiteit: Gebruik deze om eens goed te kijken naar uw omzet, kosten en planning. Wanneer u dagelijks één medewerker eerder naar huis kunt sturen, bespaart u op jaarbasis 7000 euro. De bijverkoop van één extra wijntje genereert een extra omzet van 3000 euro.

R endement: U zult verbaast zijn hoe gemakkelijk u kosten kunt besparen. Betaalt u nog voor uw fax die u helemaal niet meer gebruikt of heeft u nog abonnementen lopen waar u niets meer mee doet? Foodstep lanceert binnenkort de ‘Rendementor’, een handige tool waarmee u uw facts & figures op een simpele manier kunt vertalen naar geldbesparende acties.

I nspiratie: Omdat de behoeftes en wensen van uw gasten in deze snel veranderende samenleving mee veranderen, is het belangrijk om te blijven weten wat er speelt in de branche. Kijk daarom goed om u heen en, belangrijker nog: zie het!

S amen: Kijk samen met uw producenten en leveranciers eens naar eventuele oplossingen van problemen en vraag naar tips. Kennis uitwisselen en met leveranciers, collega’s, concurrenten en producenten voor een leven lang leren en verbeteren.

I nnovatie: Zet uw inspiratie om in innovatie. Zo zag ik laatst op een menukaart een ‘binnen-10-minuten-klaargarantie’. Het perfecte voorbeeld van een zaak die inspeelt op de wensen van haastige gasten.

S uper: Met rapportcijfer zeven komt u niet ver meer als het om klantenbinding gaat. Om van een zeven een acht (lees: super) te maken, moet u verwachtingen overtreffen, bijvoorbeeld door op Moederdag een roos aan te bieden. Doe dit echter af en toe, want de ervaring van vandaag is de verwachting van morgen.

? Het vraagteken staat voor ‘niet weten’. De sleutel bent u zelf. Het vraagteken is het verschil tussen succes en falen. Laat de balans doorslaan naar succes door positief te denken, inspiratie op te doen, goed te kijken (en vooral te zien) en uw creativiteit te gebruiken.

Ik ben ervan overtuigd dat in tijden met tegenwind goede bedrijven meer kunnen renderen door zich te onderscheiden van de rest en door kritisch naar zichzelf te kijken.

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: