Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

20 augustus 2019 | David Bakker

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete.

Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte. Om ondernemers te helpen, biedt de Belastingdienst de checklist naheffingsaanslag. Daarmee controleren zij in drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en welke actie nodig is.

Veel startende ondernemers doen zelf de btw-aangifte. Na ieder kwartaal hebben zij een maand de tijd om te zorgen dat de btw-aangifte en bijbehorende betaling bij de Belastingdienst binnen zijn. De deadlines zijn ieder jaar 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april. Ook ondernemers die geen omzet hebben gedraaid, dienen btw-aangifte te doen.

Wat te doen bij een vergeten aangifte

Als de Belastingdienst niet weet hoeveel omzet een ondernemer heeft gedraaid, voor welk bedrag er facturen zijn gestuurd of ontvangen, wordt een schatting gemaakt voor de te betalen btw. Dit gebeurt op basis van vaste bedragen. Het bedrag van de naheffingsaanslag kan daardoor behoorlijk hoog zijn. Een ondernemer die vervolgens toch btw-aangifte over het betreffende kwartaal doet, blijkt meestal minder te moeten betalen dan het door de Belastingdienst geschatte bedrag. Het advies is daarom om altijd alsnog aangifte te doen.

Een naheffingsaanslag voorkomen

Ondernemers die de btw-aangifte niet of niet op tijd doen, ontvangen altijd een boete van € 65. Daarnaast bedraagt de boete voor het niet doen van de betaling 3% van het niet-betaalde bedrag, met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Deze boete wordt nadat de aangifte alsnog is gedaan evenredig teruggebracht. Is er daarna geen btw te betalen, dan is er geen boete voor het niet of niet tijdig betalen. De volgende drie tips helpen ondernemers een naheffingsaanslag en boete te voorkomen.

  1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte en -betaling in de agenda
    Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in. De deadlines van de kwartaalaangiften en -betalingen zijn ieder jaar op 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober.
  2. Plan de betaling
    Vroeg in de maand aangifte doen, maar liever pas aan het einde van de maand betalen? Plan de betaling dan enkele dagen voor de deadline in via online bankieren. Zo staat de betaling vóór het verstrijken van de deadline op de bankrekening van de Belastingdienst.
  3. Doe altijd btw-aangifte
    Geen facturen verstuurd of ontvangen en geen omzet gedraaid? Doe ook dan btw-aangifte.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naarbelastingdienst.nl/starters.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Achtergronden Fastservice
Bagels & Beans zoekt bagelbazen

Bagels & Beans houdt dinsdag 3 maart in Alphen aan den Rijn een franchise informatieavond voor aankomende 'bagelbazen'. Wie droomt van een eigen zaak komt hier alles te weten over het runnen van een Bagels & Beans. Bagels & Beans is op zoek naar bagelbazen in Amsterdam, Maastr...

Vlees Marketing
Nationale Week Zonder Vlees is een feit

Halverwege maart is het weer zo ver: de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland gaat dan weer van start. Dit evenement is van 9 tot en met 15 maart aan de gang. Veel mensen proberen tijdens deze week geen vlees te eten of in plaats van vlees, vegetarisch te koken. Het doel van dit evenement is om m...

Interieur
"Wij hebben vier barista's in dienst"

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bar...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: