Bakker Bart in andere handen en samenwerking met Bakerstreet

22 juli 2019 | Thijs Jacobs

Bart’s Retail B.V., de franchiseorganisatie achter Bakker Bart is in andere handen gekomen. De nieuwe eigenaar van Bart’s Retail is de nieuw opgerichte holding Vital Food Group B.V.; tot deze holding behoort ook Bakerstreet Holding B.V.

De aandelen van Bart’s Retail, met het hoofdkantoor in Beuningen en van Bakerstreet, met het hoofdkantoor in Utrecht, zijn overgedragen aan de nieuwe holding. Het besluit om de krachten van de twee organisaties te bundelen is genomen op basis van de positieve gesprekken en het vertrouwen tussen de managementteams en aandeelhouders van Bart's Retail en Bakerstreet.

Groeipartner     

De huidige meerderheidsaandeelhouder van Bakerstreet, de familie Companjen, neemt de plaats in van Gilde Equity Management (GEM) Benelux als nieuwe groeipartner en (meerderheids)aandeelhouder van de Groep. De managementteams van Bart’s Retail en Bakerstreet, alsmede Gilde, zullen aandeelhouder blijven in de combinatie. Algemeen directeur Herbert Schalkwijk van Bart’s Retail zal samen met Henri Froeling, algemeen directeur van Bakerstreet, bestuurder worden van de nieuw opgerichte holding.

Bart’s Retail zet sterk in op een verdere ontwikkeling van het Bakker Bart-concept om haar strategie en groeiambities te verwezenlijken. Er is gezocht naar een sterke en financieel solide partij die qua ervaring, profiel en cultuur past bij Bart’s Retail en die de onderneming zal versterken in haar verdere ontwikkeling.

Een strategische versterking is nu gevonden in een samenwerking met Bakerstreet. Bakerstreet is een ervaren en unieke foodservice-operator in de Benelux en Frankrijk. Bakerstreet heeft jarenlange ervaring in de foodservicemarkt. De familie Companjen is zeer bekend met Bakker Bart en is in het verleden al eerder betrokken geweest als aandeelhouder van de onderneming. Bakerstreet is in 1997 voortgekomen uit Bakker Bart en later weer afgesplitst.

Herbert Schalkwijk, CEO van Bart’s Retail: “Wij hebben in elkaar een betrouwbare partner gevonden; ik zie volop mogelijkheden voor het realiseren van de groeiambities van Bart’s Retail.”

Henri Froeling, CEO van Bakerstreet: “Onze combinatie is uitstekend voorgesorteerd om binnen foodservice de huidige en de toekomstige gast te voorzien van lekkere en duurzame producten, waarbij gemak en aandacht belangrijke pijlers zijn.”

Toekomst  

Met de combinatie van Bakerstreet en Bart’s Retail wordt een uniek platform gecreëerd dat in de groeiende en sterk veranderde foodservicemarkt aan de huidige en de toekomstige partners nog meer toegevoegde waarde zal bieden.

De strategie van Bart's Retail blijft ongewijzigd, waarbij Bakerstreet zal bijdragen aan de verdere en versnelde groei van Bart’s Retail. Beide ondernemingen zijn rijk aan "best practices", die de combinatie gaan versterken. Bakerstreet zal met haar jarenlange ervaring en expertise bijdragen aan het versneld door ontwikkelen en uitrollen van het nieuwe innovatieve winkelconcept ‘Bakker Bart 0.0’ en bijdragen aan de verdere optimalisatie van (winkel) operaties.

Bakerstreet

Bakerstreet heeft zich vanaf 1998 ontwikkeld van een franchise-lunchconcept tot een zelfstandige multi-brand operator. Zij ontwikkelen, opereren en faciliteren verschillende formules in de wereld van foodservice.

Het bedrijf ondersteunt in samenwerking met Shell de concepten deli2go en deli by Shell binnen de Benelux en Frankrijk en in samenwerking met Albert Heijn diverse foodservice concepten. Bakerstreet biedt hierbij een intensief operationeel ondersteuningsmodel aan haar partners voor de succesvolle toepassing van de concepten en formules. De onderneming is daarnaast zeer ervaren in het ontwikkelen en opereren van foodserviceconcepten, inspelend op de trends en de veranderende behoeftes van de klant. Door de combinatie van marktkennis en productexpertise is Bakerstreet in staat innovatieve en duurzame assortimenten samen te stellen.

Bart’s Retail

Franchiseorganisatie Bart’s Retail B.V. opende in 1977 de eerste Bakker Bart in Nijmegen en groeide in de afgelopen jaren door naar meer dan 170 winkels, die verspreid zijn over het hele land. Bakker Bart-winkels hebben als uniek kenmerk dat uitsluitend gebruik wordt gemaakt van vers deeg waarmee dagelijks verse broodproducten worden gebakken in de winkels zelf. Bij Bakker Bart koop je niet alleen broodproducten voor thuis, maar ook kun je er terecht voor een lekker ontbijt, een heerlijke lunch of een verse warme snack. Bart’s Retail heeft zich de afgelopen jaren steeds meer gefocust op de trend naar out-of-home producten. De ontwikkeling van een succesvolle nieuwe formule heeft hieraan bijgedragen.    

Familie Companjen

De familie Companjen investeert met haar  family office in een brede portefeuille aan bedrijven. De familie heeft veel affiniteit en ervaring met retail. Investeringen kenmerken zich door meerjarig commitment en een sterke band met het management. Haar netwerk en kennis zet de familie in om samen met het management haar participaties te laten groeien.

Eric Companjen is eind jaren 90 mede-aandeelhouder en algemeen directeur van de Bart’s Retail Food Groep B.V. geweest tot aan de verkoop aan Kamps AG in 1999. Bart’s Retail en Bakerstreet maakten toen onderdeel uit van de Bart’s Retail Food Groep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: