Bakker Bart in andere handen en samenwerking met Bakerstreet

22 juli 2019 | Thijs Jacobs

Bart’s Retail B.V., de franchiseorganisatie achter Bakker Bart is in andere handen gekomen. De nieuwe eigenaar van Bart’s Retail is de nieuw opgerichte holding Vital Food Group B.V.; tot deze holding behoort ook Bakerstreet Holding B.V.

De aandelen van Bart’s Retail, met het hoofdkantoor in Beuningen en van Bakerstreet, met het hoofdkantoor in Utrecht, zijn overgedragen aan de nieuwe holding. Het besluit om de krachten van de twee organisaties te bundelen is genomen op basis van de positieve gesprekken en het vertrouwen tussen de managementteams en aandeelhouders van Bart's Retail en Bakerstreet.

Groeipartner     

De huidige meerderheidsaandeelhouder van Bakerstreet, de familie Companjen, neemt de plaats in van Gilde Equity Management (GEM) Benelux als nieuwe groeipartner en (meerderheids)aandeelhouder van de Groep. De managementteams van Bart’s Retail en Bakerstreet, alsmede Gilde, zullen aandeelhouder blijven in de combinatie. Algemeen directeur Herbert Schalkwijk van Bart’s Retail zal samen met Henri Froeling, algemeen directeur van Bakerstreet, bestuurder worden van de nieuw opgerichte holding.

Bart’s Retail zet sterk in op een verdere ontwikkeling van het Bakker Bart-concept om haar strategie en groeiambities te verwezenlijken. Er is gezocht naar een sterke en financieel solide partij die qua ervaring, profiel en cultuur past bij Bart’s Retail en die de onderneming zal versterken in haar verdere ontwikkeling.

Een strategische versterking is nu gevonden in een samenwerking met Bakerstreet. Bakerstreet is een ervaren en unieke foodservice-operator in de Benelux en Frankrijk. Bakerstreet heeft jarenlange ervaring in de foodservicemarkt. De familie Companjen is zeer bekend met Bakker Bart en is in het verleden al eerder betrokken geweest als aandeelhouder van de onderneming. Bakerstreet is in 1997 voortgekomen uit Bakker Bart en later weer afgesplitst.

Herbert Schalkwijk, CEO van Bart’s Retail: “Wij hebben in elkaar een betrouwbare partner gevonden; ik zie volop mogelijkheden voor het realiseren van de groeiambities van Bart’s Retail.”

Henri Froeling, CEO van Bakerstreet: “Onze combinatie is uitstekend voorgesorteerd om binnen foodservice de huidige en de toekomstige gast te voorzien van lekkere en duurzame producten, waarbij gemak en aandacht belangrijke pijlers zijn.”

Toekomst  

Met de combinatie van Bakerstreet en Bart’s Retail wordt een uniek platform gecreëerd dat in de groeiende en sterk veranderde foodservicemarkt aan de huidige en de toekomstige partners nog meer toegevoegde waarde zal bieden.

De strategie van Bart's Retail blijft ongewijzigd, waarbij Bakerstreet zal bijdragen aan de verdere en versnelde groei van Bart’s Retail. Beide ondernemingen zijn rijk aan "best practices", die de combinatie gaan versterken. Bakerstreet zal met haar jarenlange ervaring en expertise bijdragen aan het versneld door ontwikkelen en uitrollen van het nieuwe innovatieve winkelconcept ‘Bakker Bart 0.0’ en bijdragen aan de verdere optimalisatie van (winkel) operaties.

Bakerstreet

Bakerstreet heeft zich vanaf 1998 ontwikkeld van een franchise-lunchconcept tot een zelfstandige multi-brand operator. Zij ontwikkelen, opereren en faciliteren verschillende formules in de wereld van foodservice.

Het bedrijf ondersteunt in samenwerking met Shell de concepten deli2go en deli by Shell binnen de Benelux en Frankrijk en in samenwerking met Albert Heijn diverse foodservice concepten. Bakerstreet biedt hierbij een intensief operationeel ondersteuningsmodel aan haar partners voor de succesvolle toepassing van de concepten en formules. De onderneming is daarnaast zeer ervaren in het ontwikkelen en opereren van foodserviceconcepten, inspelend op de trends en de veranderende behoeftes van de klant. Door de combinatie van marktkennis en productexpertise is Bakerstreet in staat innovatieve en duurzame assortimenten samen te stellen.

Bart’s Retail

Franchiseorganisatie Bart’s Retail B.V. opende in 1977 de eerste Bakker Bart in Nijmegen en groeide in de afgelopen jaren door naar meer dan 170 winkels, die verspreid zijn over het hele land. Bakker Bart-winkels hebben als uniek kenmerk dat uitsluitend gebruik wordt gemaakt van vers deeg waarmee dagelijks verse broodproducten worden gebakken in de winkels zelf. Bij Bakker Bart koop je niet alleen broodproducten voor thuis, maar ook kun je er terecht voor een lekker ontbijt, een heerlijke lunch of een verse warme snack. Bart’s Retail heeft zich de afgelopen jaren steeds meer gefocust op de trend naar out-of-home producten. De ontwikkeling van een succesvolle nieuwe formule heeft hieraan bijgedragen.    

Familie Companjen

De familie Companjen investeert met haar  family office in een brede portefeuille aan bedrijven. De familie heeft veel affiniteit en ervaring met retail. Investeringen kenmerken zich door meerjarig commitment en een sterke band met het management. Haar netwerk en kennis zet de familie in om samen met het management haar participaties te laten groeien.

Eric Companjen is eind jaren 90 mede-aandeelhouder en algemeen directeur van de Bart’s Retail Food Groep B.V. geweest tot aan de verkoop aan Kamps AG in 1999. Bart’s Retail en Bakerstreet maakten toen onderdeel uit van de Bart’s Retail Food Groep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: