Bakker Bart in andere handen en samenwerking met Bakerstreet

22 juli 2019 | Thijs Jacobs

Bart’s Retail B.V., de franchiseorganisatie achter Bakker Bart is in andere handen gekomen. De nieuwe eigenaar van Bart’s Retail is de nieuw opgerichte holding Vital Food Group B.V.; tot deze holding behoort ook Bakerstreet Holding B.V.

De aandelen van Bart’s Retail, met het hoofdkantoor in Beuningen en van Bakerstreet, met het hoofdkantoor in Utrecht, zijn overgedragen aan de nieuwe holding. Het besluit om de krachten van de twee organisaties te bundelen is genomen op basis van de positieve gesprekken en het vertrouwen tussen de managementteams en aandeelhouders van Bart's Retail en Bakerstreet.

Groeipartner     

De huidige meerderheidsaandeelhouder van Bakerstreet, de familie Companjen, neemt de plaats in van Gilde Equity Management (GEM) Benelux als nieuwe groeipartner en (meerderheids)aandeelhouder van de Groep. De managementteams van Bart’s Retail en Bakerstreet, alsmede Gilde, zullen aandeelhouder blijven in de combinatie. Algemeen directeur Herbert Schalkwijk van Bart’s Retail zal samen met Henri Froeling, algemeen directeur van Bakerstreet, bestuurder worden van de nieuw opgerichte holding.

Bart’s Retail zet sterk in op een verdere ontwikkeling van het Bakker Bart-concept om haar strategie en groeiambities te verwezenlijken. Er is gezocht naar een sterke en financieel solide partij die qua ervaring, profiel en cultuur past bij Bart’s Retail en die de onderneming zal versterken in haar verdere ontwikkeling.

Een strategische versterking is nu gevonden in een samenwerking met Bakerstreet. Bakerstreet is een ervaren en unieke foodservice-operator in de Benelux en Frankrijk. Bakerstreet heeft jarenlange ervaring in de foodservicemarkt. De familie Companjen is zeer bekend met Bakker Bart en is in het verleden al eerder betrokken geweest als aandeelhouder van de onderneming. Bakerstreet is in 1997 voortgekomen uit Bakker Bart en later weer afgesplitst.

Herbert Schalkwijk, CEO van Bart’s Retail: “Wij hebben in elkaar een betrouwbare partner gevonden; ik zie volop mogelijkheden voor het realiseren van de groeiambities van Bart’s Retail.”

Henri Froeling, CEO van Bakerstreet: “Onze combinatie is uitstekend voorgesorteerd om binnen foodservice de huidige en de toekomstige gast te voorzien van lekkere en duurzame producten, waarbij gemak en aandacht belangrijke pijlers zijn.”

Toekomst  

Met de combinatie van Bakerstreet en Bart’s Retail wordt een uniek platform gecreëerd dat in de groeiende en sterk veranderde foodservicemarkt aan de huidige en de toekomstige partners nog meer toegevoegde waarde zal bieden.

De strategie van Bart's Retail blijft ongewijzigd, waarbij Bakerstreet zal bijdragen aan de verdere en versnelde groei van Bart’s Retail. Beide ondernemingen zijn rijk aan "best practices", die de combinatie gaan versterken. Bakerstreet zal met haar jarenlange ervaring en expertise bijdragen aan het versneld door ontwikkelen en uitrollen van het nieuwe innovatieve winkelconcept ‘Bakker Bart 0.0’ en bijdragen aan de verdere optimalisatie van (winkel) operaties.

Bakerstreet

Bakerstreet heeft zich vanaf 1998 ontwikkeld van een franchise-lunchconcept tot een zelfstandige multi-brand operator. Zij ontwikkelen, opereren en faciliteren verschillende formules in de wereld van foodservice.

Het bedrijf ondersteunt in samenwerking met Shell de concepten deli2go en deli by Shell binnen de Benelux en Frankrijk en in samenwerking met Albert Heijn diverse foodservice concepten. Bakerstreet biedt hierbij een intensief operationeel ondersteuningsmodel aan haar partners voor de succesvolle toepassing van de concepten en formules. De onderneming is daarnaast zeer ervaren in het ontwikkelen en opereren van foodserviceconcepten, inspelend op de trends en de veranderende behoeftes van de klant. Door de combinatie van marktkennis en productexpertise is Bakerstreet in staat innovatieve en duurzame assortimenten samen te stellen.

Bart’s Retail

Franchiseorganisatie Bart’s Retail B.V. opende in 1977 de eerste Bakker Bart in Nijmegen en groeide in de afgelopen jaren door naar meer dan 170 winkels, die verspreid zijn over het hele land. Bakker Bart-winkels hebben als uniek kenmerk dat uitsluitend gebruik wordt gemaakt van vers deeg waarmee dagelijks verse broodproducten worden gebakken in de winkels zelf. Bij Bakker Bart koop je niet alleen broodproducten voor thuis, maar ook kun je er terecht voor een lekker ontbijt, een heerlijke lunch of een verse warme snack. Bart’s Retail heeft zich de afgelopen jaren steeds meer gefocust op de trend naar out-of-home producten. De ontwikkeling van een succesvolle nieuwe formule heeft hieraan bijgedragen.    

Familie Companjen

De familie Companjen investeert met haar  family office in een brede portefeuille aan bedrijven. De familie heeft veel affiniteit en ervaring met retail. Investeringen kenmerken zich door meerjarig commitment en een sterke band met het management. Haar netwerk en kennis zet de familie in om samen met het management haar participaties te laten groeien.

Eric Companjen is eind jaren 90 mede-aandeelhouder en algemeen directeur van de Bart’s Retail Food Groep B.V. geweest tot aan de verkoop aan Kamps AG in 1999. Bart’s Retail en Bakerstreet maakten toen onderdeel uit van de Bart’s Retail Food Groep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: