80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

10 april 2020 | redactie

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt schoonmakers onmisbaar voor de Nederlandse samenleving. Daarbij geeft 80 procent aan dat schoonmaak in de toekomst meer aandacht moet krijgen, met oog op het tegengaan van vergelijkbare virussen. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect namens CSU.

Schoonmaak belangrijke kracht

Markteffect deed onderzoek naar de impact van het coronavirus op de schoonmaakbranche. Het onderzoek is uitgevoerd onder 419 Nederlanders en onder 145 zakelijke beslissers in de facilitaire branche. Niet alleen de Nederlanders vinden schoonmakers onmisbaar, ook 90 procent van de zakelijke beslissers op het gebied van facilitaire dienstverlening in hun bedrijf denkt hier zo over. Schoonmakers worden, net als agenten, brandweerlieden en de zorgmedewerkers, door 88 procent van de Nederlanders gezien als één van de krachten tijdens deze crisis.

“Deze cijfers weerspiegelen het respect en de waardering die we als samenleving voor schoonmakers hebben. Voor kwetsbare groepen waaronder cliënten en patiënten in zorginstellingen en ziekenhuizen is het letterlijk van levensbelang om niet besmet te raken met het virus. Dat vraagt in de zorg en op andere locaties om strikte hygiënemaatregelen en meer schoonmaakrondes. Dit vergt ook veel van onze 16.000 schoonmakers”, vertelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur CSU.

Sterk veranderende vraag schoonmaakdiensten

Een grote meerderheid van de Nederlanders (82%) ziet een rol voor schoonmaakbedrijven om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ruim één vijfde van de zakelijke beslissers geeft aan dat zij merken dat de vraag naar schoonmaakdiensten sterk is veranderd sinds de uitbraak van het coronavirus. “Wij merken deze veranderende vraag ook. In het bedrijfsleven ligt de vraag lager, omdat een deel van de panden nu momenteel leeg zijn. In de zorg is de vraag juist heel hoog, schoonmaak is daar essentieel. Wij vragen onze schoonmaakcollega’s om aan het werk te gaan in de sectoren waar het juist nu hard nodig is”, licht Van Hoof toe. De medewerkers worden daar zo goed mogelijk op voorbereid. “Medewerkers die aan de slag gaan op locaties waar positief geteste coronapatiënten verblijven, krijgen zowel praktijktraining als training via e-learning. Ook informeren wij hen dagelijks over de specifiek geldende regels voor de locatie waar zij werken”, vertelt Van Hoof.

Grotere behoefte aan schoonmaak

Er ligt momenteel een grote nadruk op hygiëne in het algemeen. 80 procent van de Nederlanders geeft aan dat er na de huidige crisis meer aandacht moet komen voor het schoonmaken van openbare plekken om verspreiding van vergelijkbare virussen te voorkomen. De bewustwording van het belang van schoonmaak zorgt voor een veranderende vraag. Bijna een kwart van de zakelijke beslissers verwacht een grotere behoefte aan schoonmaakdiensten in de nabije toekomst, zowel in de zorg als in andere sectoren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Coronamaatregelen verlengd, terrassen misschien open op 31 maart

Alle coronamaatregelen worden verlengd tot dinsdag 30 maart. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend op de persconferentie. Als het R-getal onder de 1 blijft, ziet minister De Jonge kans om de terrassen per 31 maart te openen. Maar hij gaf ook aan dat de vooruitzichten voor een derde golf er niet go ...

Fastservice
Bram Ladage breidt vegetarisch assortiment uit

Flexitariër, vegetariër of veganist? Dan ben je ook bij Bram Ladage aan het juiste adres. De Rotterdamse patatkoning voegt deze week een duurzame oesterzwamkroket en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment. Hiermee trapt Bram Ladage zijn Maand Zonder Vlees af: een maand waa ...

Interview Longread
Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Achtergronden
13 jaar geleden in Lunchroom: Lunch & Zo, Maastricht

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Ondernemen Themamaand energie
Meer energie voor horecaondernemers

De horeca heeft het bijzonder zwaar. Noodlijdende ondernemers zijn naarstig op zoek naar perspectief, besparingen en nieuwe omzetstromen. Interne energie is volgens Sebastiaan Hooft - auteur van het boek ‘APK voor ondernemers’ en zelf een ondernemende duizendpoot - daarin ‘key&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: