Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

15 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van de problemen te vergroten doen supermarkten, overheidsinstanties, hotels en kerken mee aan de Eerlijke Koffiestaking op 15 oktober. Werknemers plakken koffiemachines en mokken af; dat is een stuk vriendelijker dan met een tractor door hekken heen razen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem hebben zich aangemeld.

Koffie wordt te goedkoop verhandeld

Onze werkdag begint dagelijks met een kop koffie. Gemiddeld drinken wij Nederlanders 4 koppen koffie op een dag. Maar wat veel mensen niet weten, is dat grote problemen spelen in de koffieindustrie, zowel voor mens als milieu. De wereldmarktprijs voor koffie schommelt rond de US$1, terwijl boeren minimaal $1,40 nodig hebben om überhaupt uit te komen met hun productiekosten. Koffieboeren zien zichzelf gedwongen om hun koffie met verlies te verkopen. Het aantal boeren dat onder de extreme armoedegrens ($1,90 per dag) leeft, is flink gestegen. In sommige landen met 30 tot 50 procent. Boerenfamilies hebben zelfs bijna geen geld voor basisbenodigdheden zoals eten of gezondheidszorg. Daarnaast vormt klimaatverandering een groot probleem. De koffieplant heeft steeds meer moeite om te overleven en sommige onderzoekers schatten dat het gebied waar koffie kan groeien gehalveerd zal zijn in 2050. 

Eerlijke Koffiestaking

Vanwege de zorgelijke situatie gingen Colombiaanse boeren de straat op. ‘Multinationals hongeren koffieboeren uit’ schreven zij op hun spandoeken. Uit solidariteit met de boeren komen werknemers in Nederland nu in actie. Op 15 oktober plakken werknemers van verschillende organisaties de koffiemachines en mokken van collega’s af en delen hun ervaring via de hashtag #eerlijkekoffiestaking. Door bewustwording te creëren op het werk hopen medewerkers hun baas te overtuigen koffie in te kopen waar in ieder geval een prijs aan de boerencoöperaties betaald is die de productiekosten dekt. De staking kan gesteund worden op kantoor door de koffiemachine en mokken af te plakken, zoals personeelsleden van supermarkten, overheidsinstanties, hotels, kerken, verhuurbedrijven en eetcafés van plan zijn te doen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem plaatsen steunbetuigingen op hun sociale media.

Wat is dan eerlijke koffie?

De koffiesector boekte vorig jaar een winst van $20 miljard maar onderbetaling van boeren blijft een groot probleem. Koffiefabrikanten hebben duurzaamheidsprogramma’s en productiviteitstrainingen opgezet. Echter, zonder betere betaling aan boeren gaan deze programma’s de huidige crisis niet verhelpen. Van alle keurmerken en duurzaamheidsinitiatieven is Fairtrade de enige die structureel prijs agendeert en een minimumprijs plus ontwikkelingspremie hanteert. De minimumprijs van $1,40 is net genoeg om de kosten van duurzame productie te dekken. En zelfs dat blijkt voor veel bedrijven al een te grote opgave om te betalen. Slechts een schamele 5% van de koffie in Nederland wordt onder Fairtrade voorwaarden verkocht. Met deze actie hoopt Fairtrade dit percentage te verhogen om zo toe te werken naar een hoger inkomen voor koffieboeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: