Tweede Kamer onderzoekt thuisbezorgmarkt

8 maart 2018 | Thijs Jacobs

De Tweede Kamer wil dat de regering onderzoekt of de thuisbezorgmarkt wordt verstoord doordat horecaondernemers van online platforms geen lagere prijs mogen aanbieden op hun eigen website. KHN ziet dit onderzoek als een grote steun in de rug voor veel horecaondernemers en een belangrijke stap richting een eerlijkere bezorgmarkt.

De SP en PvdA dienden een motie in die op 6 maart 2018 in de Tweede Kamer werd aangenomen.

Belangrijke stap voor een eerlijk speelveld op de bezorgmarkt

In de motie geven de partijen aan ervoor te vrezen dat de dominante marktpositie van enkele online platforms in combinatie met eenzijdige verhoging van commissies nadelig kunnen uitpakken voor zowel horecaondernemers als consumenten. Ze willen daarom nader onderzoeken of eisen zoals de laagste prijsgarantie marktverstorend werken (lees hier de motie).

Pizza-actie KHN

KHN ziet deze motie als de opmaat voor een verdere discussie over de noodzaak van vernieuwing van de wetgeving rondom zoek-, boek- en bezorgsites. Deze discussie werd vorig jaar door horecaondernemers en KHN aangezwengeld. In december overhandigden wij een symbolische pizza aan Tweede Kamerleden om te pleiten voor een verbod op de pariteitsdiscussie en het delen van klantgegevens door platfoms met horecaondernemers. Ook spraken wij staatssecretaris van Economische Zaken, Mona Keijzer, over de gevolgen van het gebrek aan marktwerking voor onder andere restaurants, maaltijdbezorgers en hoteliers. In dat gesprek hebben we erop aangedrongen dat ook de onredelijke eisen die zoek- en boeksites stellen bij het onderzoek worden betrokken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: