Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

20 november 2019 | Redactie

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorkomende ‘wakkerliggers’. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van verzekeraar Reaal naar ondernemers uit het MKB.

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, doen wij jaarlijks een onderzoek naar de uitdagingen en risico’s waar ondernemers mee te maken hebben. Zo krijgen wij goed in beeld waar zij ’s nachts wakker van liggen en waar wij hen eventueel mee kunnen ontzorgen. Opvallend is dat ondernemers zich vorig jaar nog het meeste druk maakten over hun werk-privébalans (39%), maar deze zorg wordt dit jaar veel minder genoemd (22%). Het tekort aan goed personeel, wordt in onze Top 5 goed zichtbaar. Zowel het vinden als het behouden van werknemers zorgt voor slapeloze nachten bij ondernemers. Daarna komen pas de thema’s Goede werk-privébalans en Niet-betalende klanten.”

Top 5 Wakkerliggers

Dit jaar ziet de Top 5 Wakkerliggers 2019 er als volgt uit:
1. Waar vind ik goed personeel? (35,8%)
2. Hoe behoud ik mijn personeel? (23,4%)
3. Hoe combineer ik mijn werk met mijn privéleven? (22,5%)
4. Niet betalende klanten (21,8%)
5. Hoe behoud ik specialistische kennis in mijn bedrijf? (20,6%)

Mauritsz: “Vanuit Reaal kunnen we helaas niet alle wakkerliggers wegnemen, maar waar mogelijk bieden we passende oplossingen. Door de dialoog op te zoeken met ondernemers kunnen wij nog beter inspelen op hun specifieke behoeftes. Zo hebben we onlangs Bedrijfswacht gelanceerd, een platform dat ondernemers tips & tools biedt op het gebied van preventie, in de breedste zin van het woord. Van tips over wanbetaling tot aan Slurpzakken tegen wateroverlast.”

Prognose 2020 - Voorzichtig positief over Nederlandse economie

Mauritsz: “Naast dat we onderzoek doen naar de ‘Wakkerliggers’ polsen we ondernemers ook over hun verwachtingen voor het komende jaar. Ondernemers uit het MKB zijn voorzichtig positief over de economische vooruitzichten voor 2020. Ruim 30% verwacht dat de Nederlandse economie gaat opbloeien. Vier op de tien ondernemers (43%) verwachten dat het ongeveer hetzelfde zal blijven. En een kwart (25%) verwacht dat de economische parameters (iets) zullen verslechteren. Daarnaast verwacht bijna de helft (48,8%) van de ondernemers dat de resultaten van de eigen onderneming het komende jaar gaan verbeteren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: