Oranjefans zorgen voor troep in horeca

13 juni 2014 |
Oranjefans zorgen voor troep in horeca<

Beschonken WK-supporters behoren tot de grote ergernissen van het horecapersoneel in Nederland. Ook agressieve gasten zorgen voor de nodige irritatie. Maar wat horecapersoneel nog het
allerergst vindt, is de troep die zij moeten opruimen nadat de hordes WK-supporters weer naar huis zijn gegaan. Dat blijkt uit onderzoek van horecaplatform Foodbrigade onder 350 horeca-professionals.

Jonger horecapersoneel stoort zich het meest
Vooral de jongere horecaprofessionals – tussen de 18 en 24 jaar - storen zich aan Oranjefans. De oudere garde – vijftig plus – lijkt na jaren ervaring te zijn gewend aan de chaos en windt zich niet zo snel meer op. Zij vinden het vooral jammer dat veel vaste klanten weg blijven tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal. Vrouwen blijken daarnaast meer te kunnen hebben dan hun mannelijke collega’s: bijna een kwart van de vrouwen ergert zich helemaal nergens aan, terwijl dat percentage bij de mannen een stuk lager ligt. Hun grootste ergernis bestaat uit dronken supporters, de bijbehorende viezigheid staan bij hen op een goede tweede plaats.

Veel troep
De Nederlandse WK-supporters behoren dan misschien tot de vrolijkste en meest kleurrijke voetbalsupporters ter wereld, ze laten ook veel troep achter. ''De gemiddelde horecaprofessional heeft na een wedstrijd van het Nederlands elftal behoorlijk wat op te ruimen. Oranje confetti, serpentinespray, platgetrapte plastic bekers, natte oranje pruiken en vieze toiletten zorgen voor flink wat irritatie. Begrijpelijk, maar daartegenover staat heel vaak ook een hogere omzet'', aldus Patrick Severein van Foodbrigade.nl.

Vluchten voor het WK
Een derde van de horecaondernemers organiseert extra activiteiten rondom het WK. Zij geven bijvoorbeeld korting bij winst van het Nederlands elftal, organiseren speciale WK-avonden, hebben een oranje menu of in elk geval een groot scherm. ''Voor voetballiefhebbers is er genoeg te kiezen. Maar er zijn ook horecagelegenheden die heel slim inspelen op de groep mensen die het voetbalgeweld juist wil ontvluchten. Hotels die een voetbalvrij weekendje garanderen bijvoorbeeld, of sauna’s die gratis toegang geven tijdens wedstrijden van Nederland'', aldus Severein.

Top 5 ergernissen horecapersoneel

1. Viezigheid

2. Zelf niet naar de wedstrijd kunnen kijken

3. Dronken supporters

4. Agressieve klanten

5. Luidruchtige gasten

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Awards
Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020

Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Beef & Tabouleh' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Ferry werkt bij Eurest Catering uit Amsterdam. De voorzitter van de proefjury, Michael Simon, prees het winnende gerecht met name...

Awards Fastservice
Fresh2Go Sushi voor vijfde keer uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant

Tijdens de zesde editie van de Thuisbezorgd.nl Awards is Fresh2Go Sushi opnieuw uitgeroepen tot het beste restaurant uit meer dan 8.000 restaurants in heel Nederland. Thuisbezorgd.nl heeft ook de winnaars per stad en per categorie bekendgemaakt en zet hiermee de beste presterende restaurants in elke...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: