Hoge kwaliteit Nederlands betalingsverkeer goed nieuws voor horeca

18 mei 2017 | Thijs Jacobs

Het betalingsverkeer in Nederland werd in 2016 gekenmerkt door veel digitale innovaties, een hoge beschikbaarheid van de diverse betaalketens en zeer lage schade door fraude. Het jaarverslag over 2016 van Betaalvereniging Nederland schetst ontwikkelingen waarmee Nederland zich kan scharen in de Europese voorhoede op het gebied van snelheid, gemak, betrouwbaarheid en veiligheid in het betalingsverkeer.

De digitalisering van het betalingsverkeer zette in 2016 door. Diverse dienstverleners introduceerden innovatieve apps en online betaaldiensten. De banken lanceerden onder meer iDIN, waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren, met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Sommige aanbieders hebben mobiele apps ontwikkeld waarmee particulieren snel, makkelijk en veilig aan elkaar kunnen betalen, vaak met behulp van iDEAL. De innovatiekracht van de sector leidde in 2016 ook tot de invoering van (digitaal) Incassomachtigen en iDEAL QR. Met iDEAL QR-codes kun je onder meer facturen op papier, collectanten op straat en rekeningen in de horeca makkelijk en veilig betalen met je smartphone.

Altijd en overal betalen

De elektronische betaalketens voor pinnen, iDEAL, internetbankieren en mobiel bankieren waren het afgelopen jaar stabieler dan ooit tevoren. Ondanks de aanhoudende toename van aanbieders én afnemers in deze betaalketens, waren er minder storingen dan voorgaande jaren.

Van iedere 1000 pintransacties in 2016, slaagden er 998 onmiddellijk, bij de eerste betaalpoging. Internetbankieren en mobiel bankieren waren in 2016 tussen 7u00 ’s ochtends en 1u00 ’s nachts 99,7 procent van de tijd beschikbaar. In 2015 was dat nog 99,6 procent. iDEAL kende in 2016 een vergelijkbare beschikbaarheid: 99,66 procent tussen 6u00 en 0u30.

Deze hoge beschikbaarheid is onder meer te danken aan de permanente aandacht voor storingspreventie door alle deelnemers in de betaalketens. De Betaalvereniging bewaakt de stabiliteit van de betaalketens en zorgt voor goede afstemming, het delen van informatie en soepele samenwerking tussen alle deelnemers.

Schade door fraude historisch laag

Betalen met pinpassen, smartphones, iDEAL, internetbankieren en mobiele apps neemt jaarlijks toe met dubbele groeicijfers. Desondanks is de schade door fraude met elektronische betaalmiddelen van de banken in 2016 gedaald met maar liefst 43 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bankklanten laten zich minder snel misleiden, mede dankzij de gezamenlijke voorlichtingscampagne van de Betaalvereniging en de banken, “Hang op, klik weg, bel uw bank!” Daarnaast investeren banken en betaalinstellingen voortdurend in verbeterde monitoring en detectie van frauduleuze betalingen. Dat heeft ertoe bijgedragen dat de totale schade in heel 2016 door malware bij internetbankieren ruim onder een miljoen euro is gezakt, tot 800.000 euro. Met de mobiele apps van Nederlandse banken was er vorig jaar helemaal geen fraude.

Samenwerking tussen betaaldienstverleners, overheidsinstanties en cybersecuritybedrijven en het onderling delen van kennis en informatie zijn de sleutel tot succes bij de beveiliging van het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutes – Information Sharing and Analysis Centre richt die samenwerking zich vooral op het voorkomen van cybercriminaliteit, door goede bewaking en detectie.

Acceptgiro blijft nog even

Vanaf 1 januari 2019 zouden er geen Acceptgiro’s meer verwerkt worden maar die einddatum is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Goede doelen en sommige consumenten blijken de papieren Acceptgiro nog relatief veel te gebruiken.

Ondertussen gaat de migratie naar betere en efficiëntere alternatieven voor de Acceptgiro door. Betaalvereniging Nederland en de banken blijven gebruikers van de Acceptgiro adviseren om het verouderde papieren betaalmiddel te vervangen, bijvoorbeeld door (digitaal) Incassomachtigen of slim gebruik van iDEAL.

Contant geld goed bereikbaar

Het aantal geldautomaten van banken vertoont een geleidelijke daling, evenals het aantal bankkantoren met kasfunctie. Niettemin constateert het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer dat de bereikbaarheid van contant geld ook in 2016 goed op peil bleef. De Betaalvereniging en de banken blijven zich inzetten om contant geld goed beschikbaar en bereikbaar te houden, ook in dunbevolkte gebieden.

 

Overig nieuws

Food Tech
App helpt Amsterdamse horeca in strijd tegen voedselverspilling

Lunchie Market is een nieuwe app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de exclusieve gerechten van restaurants in hun omgeving. Wie gebruik maakt van het bijzondere aanbod van de...

Koffie & thee
Doppio Arnhem trakteert op ijskoude verrassing

2012; Beatrix was nog gewoon koningin, Holleeder kwam op vrij voeten en Laura Dekker zeilde de wereld rond. Maar dit alles werd natuurlijk overschaduwd door het feit dat Doppio Espresso haar deuren opende in Arnhem. Op zaterdag 26 mei 2012 om precies te gaan, de snelle rekenaars zullen nu tot de ...

Economie Food
Franchising in horeca neemt toe in Nederland

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%). De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met mind...

Food Awards
Beste hamburgermaker van Nederland wil prijzen winnen met kipburger

Tijdens National Hamburger Day op zondag 28 mei 2017 viert de Familie Ter Marsch haar hamburgersuccessen van de afgelopen jaren. Tevens blikt zij vooruit met een voorproefje op de World Food Championships in Alabama, Amerika, bij Café Ter Marsch. Op zondag 28 mei serveren zij voor bij de b...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Video
Video: waarom bezoekers de Europa League finale niet in de horeca bekijken

Irritante gasten, betweters, pseudo-kenners, negatievelingen en een barman die liever voetbal kijkt dan biertjes tapt... Voetbal kijken is leuk, maar soms kun je je ergeren aan de kleinste dingen wanneer de gemoederen hoog oplopen. In deze video zie je waarom bepaalde mensen de finale van de Euro...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: