Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

De Nederlandse consument heeft vertrouwen in de economie. Hij heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte van 2016. Dit jaar verwacht het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna €50. Dat zijn een aantal van de cijfers die het FSIN tijdens hun congres op de Horecava bekend zal maken.

Vertrouwen

Gaf de Nederlandse consument vorig jaar €1.115,31 uit aan eten en drinken buitenshuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting van het FSIN oplopen tot €1.162,70 per persoon (+4,2%). De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie e?n zijn veranderende levensstijl.

Crisis voorbij

De uitgaven aan de consumptie buitenshuis overtreffen daarmee die van vo?o?r de crisis. Ter vergelijking: voor de recessie in 2007 gaf de consument zo’n €1.147,57 uit aan eten en drinken buiten de deur. Na de crisis liep dit bedrag met meer dan €100 terug met 2014 als dieptepunt: toen besteedde de consument op jaarbasis €1.035,27 aan met name zijn restaurantbezoek (zie grafiek voor de exacte uitgaven per hoofd van de bevolking aan eten en drinken buiten de deur).


Trekken we de huidige lijn door - uitgaande van gelijkblijvende economische omstandigheden - dan zal de consumptie buitenshuis de komende jaren blijven stijgen. Het FSIN gaat in zijn toekomstberekeningen uit van een besteding aan foodservice van €1.395,95 per persoon per jaar in 2025. Dat is ruim €280 (+25,1%) meer dan de Nederlander in 2017 aan eten en drinken buiten de deur uitgaf.

2017: goed jaar voor foodsector

De totale foodsector heeft een goed jaar achter de rug; het beste sinds de crisis. De totale omzet in voedings- en genotmiddelen steeg afgelopen jaar met 3,6% in vergelijking met 2016, blijkt uit de voorlopige omzetcijfers van het FSIN over 2017. In Out of Home bedroeg de stijging zoals gezegd 4,1%, in At Home 3,4% (consumentenbestedingen aan eten en drinken voor consumptie thuis). De totale consumentenomzet in eten en drinken in Nederland kwam daarmee vorig jaar uit op zo’n €59,5 miljard. Daarvan wordt 68% in At Home gerealiseerd (hoofdzakelijk in het supermarktkanaal). Ook in 2018 staan de seinen op groen: het FSIN verwacht dat de foodmarkt dit jaar een omvang van €61,7 miljard zal bereiken.

Gemaksconcepten en delivery

De dynamiek in de foodsector is groot. Beleving, gemak, vertaald in nieuwe gemaksconcepten, en de onstuitbare opmars van maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de belangrijkste drijvers van de omzetgroei afgelopen jaar. Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen convenienceconcepten en fooddelivery blijven groeien. Met name jongeren en tweeverdieners stuwen de omzetstijging in deze groeimarkten. Meer dan ooit hebben zij geld over voor ‘lekker eten’ en voor convenience.

Tijdwinst is geld waard. Het FSIN signaleert al geruime tijd dat de tijdafstand tussen aankoop en foodconsumptie afneemt: naarmate een samenleving stabieler en welvarender is, stellen consumenten hun aankoopbeslissing vaker uit tot het laatste moment. Het FSIN verwacht dat de directe consumptie van foodproducten verder zal toenemen. Boodschappen voor de ‘voorraadkast’ zullen vaker online worden gedaan.

Thuisbezorgd.nl en Domino’s

Uit de recente marktupdate van het FSIN blijkt dat de markt voor fooddelivery afgelopen jaar met 28% is gestegen. Deze markt bereikte bijna de omzetgrens van €2,5 miljard. Iets meer dan de helft daarvan (€1,3 miljard) is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer €1,2 miljard is afkomstig van Cold Food & Beverage Delivery, zoals supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Vooral deze laatste markt ontwikkelt zich groeit snel (+33%). Deze groei wordt met name gedreven door de bezorging van boodschappen (+51%).

FSIN: ‘Nederlander besteedt in 2018 veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur’ 2

Over het FSIN

Het FSIN is het onafhankelijke kennisplatform van en voor professionals in de totale foodmarkt dat (inter)nationale trends en ontwikkelingen analyseert, duidt en koppelt aan een heldere toekomstvisie, zowel in Out of Home als At Home. Het FSIN brengt ieder jaar meerdere kennisproducten uit, waaronder de FSIN Beleidsmonitor, de FSIN FoodShopper Monitor en vakblad FoodStrategy met daarin opgenomen de FSIN Food500.

Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met meer dan 170 actieve leden waaronder grossiers, fabrikanten en outlets. Via de FSIN-website en -app hebben de leden onbeperkt toegang tot alle publicaties, rapporten, dossiers, presentaties en analyses. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Events
VeggieWorld naar Jaarbeurs

Op 10 en 11 maart komt de grootste internationale veggie beurs van Europa terug naar de Jaarbeurs in Utrecht. ProVeg International gelooft in een plantaardige toekomst en laat bezoekers beleven hoe lekker en leuk plantaardig leven is. VeggieWorld is het jaarlijkse hoogtepunt voor vegetariërs en...

Bier Ondernemen
Bierfabriek lanceert flessenlijn

Tijdens Horecava 2018 in RAI Amsterdam heeft Bierfabriek met trots haar bieren op fles gepresenteerd aan de Horeca van Nederland. Met een feestelijk startschot in het 850m2 grote pop-up restaurant werd het nieuwe hoofdstuk ingeluid. Vanaf heden zijn de Bianco, een bovengistend blond, Rosso, een robi...

Opening Lunchroom
Nieuwe Kwalitaria in Brummel

Na Kwalitaria Eerbeek en Warnsveld opent bedrijfsleider Job van der Neer vrijdag 19 januari een derde Kwalitaria in Brummel. De nieuwe locatie is net als Kwalitaria Warnsveld volledig in de nieuwste stijl van Kwalitaria. Van der neer legt uit: “Kwaliteit staat bij al onze vestigingen vooro...

Amsterdam Opening
Nieuwe Mexicaanse hotspot in Amsterdam

Op 1 februari opent Arriba Arriba haar deuren op de Rozengracht in Amsterdam. Een kleurrijke Mexicaanse street food hang-out met Zuid-Amerikaanse invloeden. Hier kan je 7 dagen per week vanaf 12 uur terecht om even snel je taco cravings te stillen of om uitgebreid te tafelen. Alle gerechten op de ka...

Opening Lunchroom
Nieuwe lunchroom in Katwijk

Dinsdag opende een nieuwe lunchroom in Katwijk haar deuren. Lunchroom 't Leutje werkt met personeel met een beperking. Er worden broodjes, koffie en thee geserveerd door de jongeren; zelfs kinderen hebben in deze lunchroom een goede dagbesteding, zo lezen we op allesoverkatwijk.nl. Verse prod...

Food Achtergronden
Gezonder eten stijgt meer in prijs dan ongezonder eten

Gezondere voedingsmiddelen zijn in tien jaar tijd gemiddeld 22 procent duurder geworden, ongezondere producten stegen gemiddeld 13 procent in prijs. Suiker, snoep en ijs waren in 2017 zelfs goedkoper dan tien jaar eerder. Dat blijkt uit een nieuwe analyse die het CBS in samenwerking met het Voedings...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: