Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

De Nederlandse consument heeft vertrouwen in de economie. Hij heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte van 2016. Dit jaar verwacht het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna €50. Dat zijn een aantal van de cijfers die het FSIN tijdens hun congres op de Horecava bekend zal maken.

Vertrouwen

Gaf de Nederlandse consument vorig jaar €1.115,31 uit aan eten en drinken buitenshuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting van het FSIN oplopen tot €1.162,70 per persoon (+4,2%). De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie e?n zijn veranderende levensstijl.

Crisis voorbij

De uitgaven aan de consumptie buitenshuis overtreffen daarmee die van vo?o?r de crisis. Ter vergelijking: voor de recessie in 2007 gaf de consument zo’n €1.147,57 uit aan eten en drinken buiten de deur. Na de crisis liep dit bedrag met meer dan €100 terug met 2014 als dieptepunt: toen besteedde de consument op jaarbasis €1.035,27 aan met name zijn restaurantbezoek (zie grafiek voor de exacte uitgaven per hoofd van de bevolking aan eten en drinken buiten de deur).


Trekken we de huidige lijn door - uitgaande van gelijkblijvende economische omstandigheden - dan zal de consumptie buitenshuis de komende jaren blijven stijgen. Het FSIN gaat in zijn toekomstberekeningen uit van een besteding aan foodservice van €1.395,95 per persoon per jaar in 2025. Dat is ruim €280 (+25,1%) meer dan de Nederlander in 2017 aan eten en drinken buiten de deur uitgaf.

2017: goed jaar voor foodsector

De totale foodsector heeft een goed jaar achter de rug; het beste sinds de crisis. De totale omzet in voedings- en genotmiddelen steeg afgelopen jaar met 3,6% in vergelijking met 2016, blijkt uit de voorlopige omzetcijfers van het FSIN over 2017. In Out of Home bedroeg de stijging zoals gezegd 4,1%, in At Home 3,4% (consumentenbestedingen aan eten en drinken voor consumptie thuis). De totale consumentenomzet in eten en drinken in Nederland kwam daarmee vorig jaar uit op zo’n €59,5 miljard. Daarvan wordt 68% in At Home gerealiseerd (hoofdzakelijk in het supermarktkanaal). Ook in 2018 staan de seinen op groen: het FSIN verwacht dat de foodmarkt dit jaar een omvang van €61,7 miljard zal bereiken.

Gemaksconcepten en delivery

De dynamiek in de foodsector is groot. Beleving, gemak, vertaald in nieuwe gemaksconcepten, en de onstuitbare opmars van maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de belangrijkste drijvers van de omzetgroei afgelopen jaar. Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen convenienceconcepten en fooddelivery blijven groeien. Met name jongeren en tweeverdieners stuwen de omzetstijging in deze groeimarkten. Meer dan ooit hebben zij geld over voor ‘lekker eten’ en voor convenience.

Tijdwinst is geld waard. Het FSIN signaleert al geruime tijd dat de tijdafstand tussen aankoop en foodconsumptie afneemt: naarmate een samenleving stabieler en welvarender is, stellen consumenten hun aankoopbeslissing vaker uit tot het laatste moment. Het FSIN verwacht dat de directe consumptie van foodproducten verder zal toenemen. Boodschappen voor de ‘voorraadkast’ zullen vaker online worden gedaan.

Thuisbezorgd.nl en Domino’s

Uit de recente marktupdate van het FSIN blijkt dat de markt voor fooddelivery afgelopen jaar met 28% is gestegen. Deze markt bereikte bijna de omzetgrens van €2,5 miljard. Iets meer dan de helft daarvan (€1,3 miljard) is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer €1,2 miljard is afkomstig van Cold Food & Beverage Delivery, zoals supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Vooral deze laatste markt ontwikkelt zich groeit snel (+33%). Deze groei wordt met name gedreven door de bezorging van boodschappen (+51%).

FSIN: ‘Nederlander besteedt in 2018 veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur’ 2

Over het FSIN

Het FSIN is het onafhankelijke kennisplatform van en voor professionals in de totale foodmarkt dat (inter)nationale trends en ontwikkelingen analyseert, duidt en koppelt aan een heldere toekomstvisie, zowel in Out of Home als At Home. Het FSIN brengt ieder jaar meerdere kennisproducten uit, waaronder de FSIN Beleidsmonitor, de FSIN FoodShopper Monitor en vakblad FoodStrategy met daarin opgenomen de FSIN Food500.

Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met meer dan 170 actieve leden waaronder grossiers, fabrikanten en outlets. Via de FSIN-website en -app hebben de leden onbeperkt toegang tot alle publicaties, rapporten, dossiers, presentaties en analyses. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: