KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

8 april 2020 | Redactie

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtbaar. KHN pleit daarom voor verbeteringen van het noodpakket.

Reparatie van de NOW is noodzakelijk: bijvoorbeeld een andere referentiemaand dan januari voor de afrekening van de NOW-vergoeding. Daarnaast pakt de Wab (Wet arbeidsmarkt in balans) in deze tijden funest uit; onder andere het toepassen van de hoge ww-premie moet voor de rest van dit jaar en voor 2021 opgeschort worden. Bovendien moet de overheid (belasting)aanslagen deels kwijtschelden in plaats van uitstellen. Het totale noodpakket heeft dringend verbetering nodig om de horecabranche, die voor het overgrote deel bestaat uit mkb-ondernemers, te helpen de coronacrisis te overleven.

KHN is niet ontevreden met het steunpakket zoals het er nu ligt, maar dringt bij het kabinet wel aan op cruciale verbeterpunten om het noodpakket nog beter en effectiever te maken. Als deze maatregelen niet worden doorgevoerd, zullen ondernemers moeten kiezen: bijvoorbeeld het laten aflopen van contracten of niet meer doorbetalen van oproepovereenkomsten als er geen loonbetalingsplicht is.

Kernproblemen NOW

Het is opvallend dat in nieuwsuitingen ten onrechte de verwachting is gewekt dat via de NOW-regeling 90% van alle loonkosten worden vergoed over de maanden van omzetverlies. De realiteit is dat de vergoeding alleen over de loonsom sv plus 30% van de maand januari wordt berekend. Dat is wat anders dan alle loonbetalingsverplichtingen die men tijdens de maanden van omzetverlies heeft. In de praktijk betekent dat minder dan 90% vergoeding over je loonsom sv plus 30%, tijdens het omzetverlies. Als het mee zit, dan krijgt men na het afrekenen van het voorschot maximaal 75% van alle loonkosten vergoed en in veel horecasituaties zal dit vooral tegenvallen. Veel lonen en loonkosten blijven door de fixatie op de loonsom sv van januari buiten de scope van de regeling, ten onrechte wordt daar geen compensatie voor gegeven

KHN pleit voor verbeterpunten NOW-regeling

Bij minimaal 20% omzetverlies vanaf 1 maart 2020 of later, is er compensatie. Voor in eerste instantie 3 maanden met de optie dat nog eens met 3 maanden te verlengen. De compensatie is het verwachte percentage omzetverlies op maximaal 90% van de loonsom sv van januari plus 30% forfait werkgeverslasten. Om de nieuwe regeling werkbaar te maken voor de horecabranche, pleit KHN voor de volgende verbeterpunten van de NOW-regeling:

Ook een vergoeding voor bedrijven die later zijn gestart dan januari 2020, bijvoorbeeld door bedrijfsovername, en die daardoor in januari 2020 geen loonverplichtingen hebben, maar wel over de maanden waarop ze zijn gestart en loonbetalingsverplichtingen hebben.
Ook een vergoeding over hogere gerealiseerde loonsom over de periode omzetverlies waarvoor betalingsverplichtingen bestaan, zodat ook bij oproepovereenkomsten, nieuwe werknemers en seizoenverplichtingen kan worden doorbetaald en vergoed vanuit de NOW.
Het opslag percentage van 30% ophogen naar 40%. Alternatief: stel sv-premies voor NOW-toekenningen op nul en de forfaitaire opslag op 16,8% (de vakantierechten).
Maak uitstel van het uitbetalen van vakantietoeslag in mei of juni mogelijk en maak inzetten vakantiedagen mogelijk als inzet van het werknemersrisico.
Het uitstel van betaling van loonheffingen moet over de periode van de coronabeperkingen bij toekenning van een noodmaatregel zoals de NOW, etc. worden omgezet in kwijtschelding.
Nul uren: de invalkracht nul uren van de cao horeca is een echt nul uren contract. Daarvoor geldt geen loonbetalingsplicht.
Payroll. Veel horecaondernemers werken met payroll. De NOW is toegankelijk voor de loonsom die aan horeca wordt uitgeleend voor het percentage dat de inlener omzetverlies heeft. Payrollbedrijven worden verplicht die compensatie 1-op-1 door te zetten naar de inlener naar rato van het omzetverlies van de inlener.

Reparatie Wet arbeidsmarkt in balans

Begin dat jaar gaf KHN al aan dat de Wab onwerkbaar is voor de horeca en zorgt voor een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn. Nu de wet daadwerkelijk in werking is getreden en er door de coronacrisis een verwacht omzetverlies van meer dan 50% voor 2020 wordt verwacht, dringt KHN aan op de volgende verbeteringen van de Wet arbeidsmarkt in balans:

De werkgeversverplichting om een werknemer met een oproepovereenkomst na 12 maanden een aanbod te moeten doen van het gemiddelde aantal uren (van die 12 maanden), is een verplichting die nu funest uitpakt. KHN stelt concreet voor die verplichting voor 12 maanden op te schorten.
De hoge ww-premie schiet tijdens en na een NOW-periode voor de NOW-populatie zijn doel voorbij en werkt averechts. KHN stelt voor om vanaf 1 maart 2020 voor de rest van 2020 en 2021 de hoge premie op te schorten en de lage premie toe te passen.
Altijd een lage premie bij vaste dienst, ook als de loonbetaling niet elke loonperiode gelijk is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: