KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

23 oktober 2020 | Redactie

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant of de bar van het hotel. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Het instellen van een alcoholklok in hotels is hét voorbeeld van symboolpolitiek en getuigt van weinig inlevingsvermogen. Het is onacceptabel dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca worden ingevoerd, terwijl het probleem hem niet zit in de locatie, maar in het gedrag en het geringe draagvlak voor de maatregelen in de samenleving.

Vanaf vanavond mag er in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol worden geschonken of worden genuttigd in de publieke ruimten. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Wel mogen gasten alcoholische dranken gebruiken op de hotelkamer (bijvoorbeeld uit de minibar). Volgens het Veiligheidsberaad is deze beslissing genomen, omdat er enkele incidenten zijn geweest met jongeren die in hotelkamers feesten hadden georganiseerd. Echter zijn deze incidenten op één hand te tellen en zijn deze volgens KHN totaal niet representatief voor wat er in de 2500 hotels in het hele land gebeurt. Blijkbaar is een handjevol incidenten voor het kabinet een reden om de bijna 2500 hotels en hun duizenden gasten te straffen. Dat het kabinet - om maar daadkrachtig over te willen komen – de hele hotelbranche dupeert vanwege het beeld dat alle hotels in Nederland volgens hen vol zit met feestende jongeren, getuigt van weinig kennis van de realiteit en is het toppunt van symboolpolitiek.

Wat betekent gastvrijheid nog?

Gasten verblijven in hotels om zeer uiteenlopende redenen. Veel mensen zijn afhankelijk van een hotelovernachting, niet alleen voor privéafspraken zoals vakanties, maar ook voor werk. Deze gasten gastvrijheid bieden is – juist in deze tijd – hard nodig. Maar met het afpakken van dit laatste stukje gastvrijheid lijkt het erop dat de enige sector die nog open is, nu ook kapot moet. Het probleem zit hem nog niet eens in de omzetderving na 20:00 uur, al draaien hotels op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Met dit besluit haal je een deel van de essentie van een hotelverblijf weg, namelijk gastvrij genieten. Veel hotels kunnen op een verantwoorde manier hun gasten verwelkomen; hoteliers werken volgens strenge protocollen, maar hier wordt totaal niet naar gekeken. Het instellen van een hotel-alcoholklok voor hotelgasten is het nodeloos onderuit halen van een sector die al in zwaar weer zit en dat is niet uit te leggen aan hoteliers. Zij ervaren hierdoor namelijk niet alleen rechtstreekse schade door omzetderving na 20:00 uur, de indirecte klap zal wellicht veel groter zijn; namelijk een verdere afname van de vraag naar hotelovernachtingen.

Draagvlak

Volgens KHN moet er vooral op de agenda staan hoe de overheid het draagvlak voor de maatregelen verhoogt. Het probleem zit niet in de locatie, maar de grootste problemen zijn het gedrag van mensen en het draagvlak in de samenleving. Deze los je dus niet op door een alcoholklok in te stellen. We zagen al eerder dat met het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, het probleem zich opnieuw naar de grootste besmettingshaard – de privésfeer – verplaatst, terwijl de horeca met alle strenge protocollen juist een veilig alternatief kan bieden voor huisfeestjes en (illegale) bijeenkomsten. De bierverkoop in supermarkten schoot omhoog. Bovendien verplaatste de verkooppiek zich – na het verbod op alcoholverkoop na 20:00 - naar eerder op de dag. Opnieuw wordt er geen probleem opgelost. KHN voorziet de komende tijd dan ook meer overlast op straat en in de illegaliteit.

Wetenschappelijke onderbouwing blijft opnieuw uit

Bovendien mist er ook een wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van deze maatregelen. Daarnaast is er ook nog altijd geen onderbouwing van de eerder afgekondigde maatregelen voor de horeca. KHN stuurde minister De Jonge een maand geleden een brief met de vraag om de maatregelen te onderbouwen. Tot onze teleurstelling hebben wij daarop geen enkele reactie ontvangen. KHN ziet het niet reageren van minister De Jonge op de brief als een blijk van minachting naar de horeca. Immers heeft het kabinet een zorgplicht, ook naar de BV Nederland toe. En als het kabinet wél ingrijpende maatregelen neemt die een sector zó wezenlijk raakt, maar deze weigert te onderbouwen, dan is dat op zijn minst kwalijk te noemen.

Kom met een wetenschappelijk onderbouwing

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De teleurstelling en woede is groot; wederom zijn we niet gekend in deze beslissing en moeten we het overheidsbesluit zelf teruglezen op de website van de Rijsoverheid. Bovendien mist ook deze maatregel elke vorm van onderbouwing. Onbegrip bij onze leden heeft inmiddels ook plaatsgemaakt voor boosheid. Probeer het maar eens uit te leggen; de horeca krijgt de hardste klappen, terwijl de oorzaak ergens anders ligt. En als wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van de maatregelen ontbreekt, hoe kun je dan verwachten dat het draagvlak voor de maatregelen behouden blijft? Daarom willen we zo snel mogelijk een wetenschappelijke onderbouwing voor deze aanscherping en de maatregelen die al sinds enkele weken van kracht zijn. Die onderbouwing kán niet uitblijven als het kabinet de sector en de 500.000 werknemers serieus neemt.” 

KHN denkt in mogelijkheden

KHN is kritisch als het gaat om de wetenschappelijke onderbouwing, maar steekt ook haar hand uit als het gaat om mogelijkheden in de strijd tegen het coronavirus. Daarom werkt KHN samen met MKB-Nederland en VNO-NCW aan een plan dat voorziet in slimme maatregelen en vooral veel meer maatwerk, om te kijken wat er per type locatie wél mogelijk is. KHN wil hiermee voor alle verschillende sectoren binnen de horecabranche verantwoorde versoepelingen realiseren. Met gerichte en efficiënte maatregelen per bedrijf, hoeft er zo niet onnodig ingegrepen te worden in bedrijven waar geen besmettingsproblemen zijn en kan er in fases worden toegewerkt naar een heropening van de volledige horeca. Het doel van alle betrokken partijen is dat deze intelligente maatregelen op korte termijn een goede plek krijgen in de routekaart van het kabinet. Met deze coronamaatregelentool kunnen ondernemers zich beter voorbereiden op het moment dat er weer zicht is op een heropening. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: