Interview: Joost Labadie, Subway

Auteur: Roy Spijker
13 oktober 2017
Interview: Joost Labadie, Subway

Het is wellicht de bekendste sandwichformule van de wereld. Toen oprichters Fred DeLuca en Peter Buck in 1965 begonnen met hun eerst broodjeszaak, had niemand kunnen vermoeden dat Subway zou uitgroeien tot de grootste fastfoodketen van de wereld met bijna 45.000 zaken verspreid over alle continenten. Wij spraken met Joost Labadie, country director voor Subway in Nederland en de Nordics, over de sandwich, het bedrijf en veranderend consumentengedrag.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN LUNCHROOM

Trots poseert Joost Labadie van Subway met het nieuwe 9-grain brood, dat sinds kort wordt getest bij Subway. "Dit is onze nieuwste innovatie", zegt hij. De wijze waarop Labadie de broden laat zien, zegt iets over hoe betrokken hij is bij de organisatie. Dat mag je ook wel verwachten van een Country Director, maar bij Labadie zit het dieper. De locatie waar we hebben afgesproken (Subway in Winkelcentrum Akerpoort, ten westen van Amsterdam) is dan ook bijzonder; Het is zijn eigen franchisevestiging. 
 

"Het is een constructie die vaker voorkomt bij Subway", vertelt Labadie. "Ik ben begonnen als franchisenemer. Het plan was om meerdere zaken te openen in Amsterdam, maar voordat ik de gelegenheid had om een tweede zaak te openen, ben ik benaderd door Subway voor deze functie. Van oudsher staat ondernemerschap hoog in het vaandel bij het bedrijf. Er werken bij 'the company' meerdere mensen die ook een eigen franchisevestiging hebben. Bij andere ketens heb ik dat nog niet gezien."

Netwerk van franchisenemers
Subway is dus een keten waar het ondernemerschap hoog in het vaandel staat. Joost Labadie laat weten dat dit dan ook wordt verwacht van de franchisenemers. "Het is het ondernemerschap dat Subway op lokaal niveau succesvol maakt. Als merk kun je zorgen voor de uitstraling, het proces en de supplies. Daarmee neem je voor een groot gedeelte zorgen weg bij de franchisenemer. Om de zaak lokaal goed te laten lopen, daar komt ondernemerschap bij kijken. Franchisenemers moeten zelf op zoek naar de kansen die er lokaal liggen voor hun vestiging."

Samenwerken vanuit eigen kracht, zo zou je het motto van Subway kunnen omschrijven. Alle ondernemers met een Subway franchise vormen een grote familie. "Het mooie van deze franchise is dat er een netwerk ontstaat van ondernemers die elkaar helpen waar dat nodig is", vertelt Labadie. "Dit netwerk heeft ontzettend veel kennis, daar proberen we zoveel mogelijk uit te halen via een digitaal portal. Franchises kunnen daar terecht voor alle vragen die ze hebben over Subway. Ze vinden er 'operations manuals' en instructievideo’s maar kunnen daar bijvoorbeeld ook producten bestellen als deze op zijn en lezen hoe andere franchisenemers omgaan met bepaalde zaken."
 

Broodartiesten en misverstanden
Het portal dat Subway inzet heeft natuurlijk ook als functie dat het merk wereldwijd dezelfde uitstraling heeft. Want ondanks dat de keten beroemd is geworden door het beleggen van de broodjes voor de ogen van de gast, moet een Chicken Teriyaki Sub zowel in Amsterdam als in Barcelona op dezelfde manier worden bereid. De mensen die de broodjes maken, de 'Sandwich Artists', worden via de online portal en app opgeleid. 

"De Sandwich Artists zijn de belangrijkste mensen binnen ons concept", zegt Labadie. "Zij zijn diegenen die samen met de klant een broodje gaan maken. Dat moet binnen twee en een halve minuut, zodat de klant snel van zijn eigen sandwich kan genieten."

Eigenlijk is het concept heel gemakkelijk: de consument beslist wat er op zijn sandwich komt, en een paar minuten later kan hij genieten van zijn eigen samengestelde sub. Toch denkt Labadie dat er nog veel misverstanden zijn over Subway. "Ik denk dat wij bij de consument nog veel duidelijker moeten maken waar Subway precies voor staat. Het is vrij uniek dat je samen met de Sandwich Artist achter de counter je eigen broodje samen kunt stellen, maar ik zie dat mensen die nog nooit bij ons zijn geweest, moeten wennen aan dit concept. Wat veel mensen bijvoorbeeld niet weten is dat we producten, zoals tomaten en komkommers, zelf snijden. We zijn bezig om onze producten zo natuurlijk mogelijk te serveren, dus zonder extra zout en toegevoegde E-nummers."

Mise en place in optima forma
Als je Subway ergens een compliment over kan geven, is het dat ze de mise en place goed voor elkaar hebben. Alle producten liggen binnen handbereik, en het komt bijna nooit voor dat er een tekort is van een bepaald ingrediënt. Hoe doen ze dat toch? 

"Het voordeel van een grote franchiseorganisatie is dat je samen de inkoop kan regelen", legt Labadie uit. "In Europa wordt de inkoop namens de franchises gedaan door de Independent Purchasing Company, een bedrijf dat in eigendom is van de franchisenemers. Zij onderhouden niet alleen de contacten met de leveranciers van goederen, maar ook met de leveranciers van het meubilair, de keukenapparatuur, de vloertegels, et cetera. Franchisenemers kunnen op die wijze goedkoper inkopen doen."
 

De inkoop van Subway gaat volgens Joost ook op een economisch verantwoorde wijze. "Ons kassasysteem is aangesloten op een back office-systeem. Daarmee kunnen we precies zien hoeveel er van een product wordt verbruikt en wordt verkocht. Aan de hand van rapportages kan de ondernemer bijvoorbeeld precies zien hoeveel broden er de afgelopen vier weken op zaterdag tussen twaalf en twee uur zijn verkocht. Aan de hand van die informatie weten we precies wat we klaar moeten leggen voor de volgende dag. Het systeem geeft ons inzicht in wat we doen, maar zorgt er ook voor dat we bijna geen voedselverspilling hebben."

Nieuwe look en apps
De wereld staat niet stil. Om ook in de toekomst een rol van betekenis te kunnen spelen zal Subway dit jaar beginnen met een grote transformatie. "Over tien jaar zal je Subway zoals we die vandaag de dag kennen, niet meer terugzien. We gaan sleutelen aan het concept, dat wil zeggen dat we het concept van Subway echt naar de eenentwintigste eeuw gaan brengen. Het design van de zaken wordt aangepast en er komt een nieuw logo met een frisse uitstraling."

Maar volgens Joost Labadie is het niet alleen de uitstraling van de zaak die gaat wijzigen: "Ook de workflow bij Subway gaat veranderen. Onze gasten kunnen straks hun subs samenstellen via een app of een digitale kiosk in de zaak. Ze kunnen hun sub dan op een gewenst tijdstip afhalen bij de counter. Daarnaast zal bezorging een steeds grotere rol spelen bij de consument. Het is aan franchises zelf om daar op in te springen. Al deze veranderingen houden wel in dat de workflow aangepast moet worden. Deze is er nu op ingesteld om de rij voor de counter zo snel mogelijk weg te werken. Eventuele onderbrekingen van subs die bezorgd moet worden, of die zijn besteld via een app, belemmeren die flow alleen maar. Daarom wordt er in het nieuwe concept ruimte gemaakt voor een tweede sandwichcorner, achter in de keuken. Daar komen straks alle bestellingen van buitenaf binnen en kan de rij aan de kassa gewoon door blijven draaien."

Volgens Joost Labadie hoeven we ons dan ook geen zorgen te maken dat de Sandwich Artist op termijn gaat verdwijnen. "De apps en de digitale kiosken zijn extra’s voor onze klanten, maar de beleving dat je samen met iemand van Subway een broodje gaat maken zal nooit verdwijnen. Dat is uiteindelijk toch wat ons uniek maakt."

Bestseller

Volgens Joost Labadie is de Chicken Teriyaki de populairste sub. Dit broodje is belegd met malse stukjes kipfilet, gemarineerd in een teriyaki mix. Uiteraard ligt het aan de gast zelf met welke ingrediënten het broodje nog meer wordt belegd.
 

Subway in Cijfers

Aantal zaken Nederland: 192
Aantal zaken wereldwijd: 44800 in 113 landen
Omzet Nederland: 50 miljoen euro (over 2016)
Prijs koffie: 1,75 euro
Prijs Fris: 2,25 euro
Prijs flesje water: 2,00 euro
Goedkoopste gerecht: Veggie Delite, 2,79 euro voor een halve sub
Duurste gerecht: De footlong subs, variërend van 6,29 euro tot 7,49 euro

En nu even privé...

Wat is je favoriete muziek?
“Goede muziek is muziek die goed is in zijn soort, en ik hou van goede muziek. Van klassiek tot triphop.”

Wat is je favoriete tv-programma?
“Het Journaal.”

Welk boek lees je op dit moment?
“De Dorst van Jo Nesbø”

Levensmotto
“Probeer jezelf altijd te verbeteren.”

Met wie zou je een dag willen ruilen?
“Elon Musk. Hij geeft echt de toekomst vorm met alles wat hij doet. Een visionair die ook een beetje controversieel is.”

Wat is een ergernis in de horeca?
“De standaard van het bedienend personeel.”

Favoriete vakantieland?
“Ik wil de hele wereld zien, dus ik probeer altijd naar een ander land te gaan”

Favoriete Sub?
“De Chicken Fajita.”

Overig nieuws