Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

5 december 2019 | Thijs Jacobs

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt.

Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijftig centimeter ruimte tussen de stoelen zit. Commercieel gezien is het vaak nodig of wenselijk dat je de ruimte effectief benut, maar bedenk ook hoe de gast de indeling ervaart. Je zaak moet ook niet kaal zijn en een heikel punt is het gebrek aan privacy tijdens een gesprek. Dat gebrek aan privacy kan komen door de opstelling van het meubilair, maar ook door het personeel. Horecapersoneel dient over een goed ontwikkeld sociaal-empathisch vermogen te beschikken. Je kunt als horecamedewerker aan de houding van je gast zien of ze bereid zijn tot een gesprek; je kunt dan ook beter niet gaan vragen ‘of alles naar wens is’ wanneer het gezelschap in een discussie verwikkeld is. Laat iemand de zin afmaken voordat je zelf iets vraagt en interrumpeer niet te vaak. Dat wordt als vreselijk irritant ervaren.

Wees ‘onzichtbaar zichtbaar’

Wat ook (te) vaak gebeurt, is het inhaken op een gesprek dat wordt opgevangen. Ook al hoor je als horecamedewerker de meest spannende dingen, het blijft bij jou, dat is een ongeschreven regel. Alles wat je hoort van je gasten blijft bij jou en wordt ook niet met je collega’s gedeeld. Natuurlijk zie en hoor je veel, maar je kunt beter niet inspelen op ruzietjes en je moet al helemaal geen tips en adviezen willen geven. Het is de kunst om ‘zichtbaar onzichtbaar’ te zijn. Natuurlijk is iedereen verschillend, maar op basis van ‘body language’ kun je vaak zien of iemand wel of niet in is voor een praatje. Kijkt iemand geïrriteerd naar je, houd dan afstand. Het hoeft niet aan jou te liggen, je kunt namelijk niet inschatten wat de reden voor de gemoedstoestand is. Zie je iemand huilen aan tafel? Zet dan stilletjes een glaasje water neer en knik even. Dat is voldoende; trek niet teveel aandacht. Op die manier kun je van betekenis zijn zonder jezelf op te dringen.

En dan de irritaties onderling, tussen personeel op de werkvloer. Dat gebeurt in de beste zaken. Als leidinggevende moet je sturing geven, maar niet en plein public corrigeren. Er zijn betere momenten om dat te doen, liefst niet op de werkvloer, maar buiten de werkzaamheden om. Het wordt als betuttelend ervaren als een ander personeelslid het merkt en de gast moet het al helemaal niet merken, want dan wordt het verblijf in je zaak als zeer onprettig ervaren. En een boze blik of een tikje tegen de enkels worden heus ook wel opgepikt. Gewoon niet doen. Als een medewerker beginnend is, hoeft hij of zij zich niet vooraf te verontschuldigen, daar is geen enkele aanleiding voor. Mocht er onverhoopt iets misgaan, dan kan dat op dat moment altijd nog. Uiteindelijk wordt de onderlinge sfeer binnen je team gevoeld door de gasten, zorg er dus voor dat er balans is in je team. Uiteindelijk draait alles binnen de horeca om gastvrijheid en beleving, waarbij het natuurlijk belangrijk is dat het eten goed is en je personeel op de hoogte is van de etiquetteregels. Mocht er op het vlak van het eten toch iets misgaan, dan wordt dat je heus wel vergeven als de sfeer en de service helemaal top waren.

Over de auteur:

Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: