Het aantal coffeebars in Nederland groeit

30 november 2016 | Jorien Slager

Nederland telt in 2016 circa 358 coffeebars en dit aantal neemt toe. De coffeebar is in relatief korte tijd een begrip geworden binnen de Nederlandse horeca. De afgelopen jaren heeft de moderne coffeebar een sterke groei in aantallen en populariteit meegemaakt. Grootstedelijke omgevingen, winkelcentra, vliegvelden, studentencampussen, bibliotheken, snelwegen en andere high-traffic punten zijn het meest in trek voor de vestiging van nieuwe locaties. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. 
 
Nederland telde in 2016 1.675 coffeecorners. De coffeecorner valt onder de drankensector en bestaat uit verschillende bedrijfstypes zoals coffeebars, koffiehuizen en theehuizen, maar ook cafés en coffeeshops (softdrugs). De coffeecorners hebben in de afgelopen 10 jaar een beperkte groei doorgemaakt van 16% tot een totaal van 1.675. Binnen deze sector zijn de coffeebars (358) echter sterk toegenomen (exacte groeicijfers ontbreken). De ketens zijn met een verdere groei bezig op diverse locaties. Er zit groeipotentieel in high-traffic locaties, zakelijke centra en shop-in-shop mogelijkheden. Het adviesbureau verwacht dat de groei voorlopig zal aanhouden.
 
De top 3 provincies met de hoogste dichtheid aan Coffeebars zijn Noord-Holland, Utrecht en Groningen. Noord-Holland wordt hierin zeer sterk beïnvloed door Amsterdam. De top 5 steden in aantallen coffeebars begin 2016 waren Amsterdam (99), Rotterdam (26), Utrecht (23), Den Haag (20) en Groningen (12). Wanneer we kijken naar de top 5 op basis van dichtheid worden Rotterdam en Den Haag uit het lijstje verdrongen door Maastricht en Zwolle. De gemiddelde dichtheid in Nederland bedraagt 2,1 coffeebars per 100.000 inwoners.
 
Coffeebars hebben een sterke focus op kwaliteit van producten. De inzet van barista’s en kennis van de herkomst, productie en het branden van de koffieboon zijn belangrijke onderdelen. Het design van de koffiebar is een kernelement en valt nauw samen met logo, aankleding, packaging en online uitstraling. Sfeer en beleving zijn zeer belangrijk voor de relatief jonge consumentengroep. De afname van zoete koffievarianten is populair waarbij relatief weinig normale koffie wordt genuttigd. De coffeebar is populair in combinatie met winkelen en stadsbezoek of gewoon als ontbijt of lunch. De locaties zijn daarnaast populair als alternatieve werkplek en meetingpoint voor zzp’ers, studenten of thuiswerkers. De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan een goede koffie in de horeca, onderweg en op het werk. Hiermee neemt ook de to-go markt verder toe.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Liveblog: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: