Het aantal coffeebars in Nederland groeit

30 november 2016 | Jorien Slager

Nederland telt in 2016 circa 358 coffeebars en dit aantal neemt toe. De coffeebar is in relatief korte tijd een begrip geworden binnen de Nederlandse horeca. De afgelopen jaren heeft de moderne coffeebar een sterke groei in aantallen en populariteit meegemaakt. Grootstedelijke omgevingen, winkelcentra, vliegvelden, studentencampussen, bibliotheken, snelwegen en andere high-traffic punten zijn het meest in trek voor de vestiging van nieuwe locaties. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. 
 
Nederland telde in 2016 1.675 coffeecorners. De coffeecorner valt onder de drankensector en bestaat uit verschillende bedrijfstypes zoals coffeebars, koffiehuizen en theehuizen, maar ook cafés en coffeeshops (softdrugs). De coffeecorners hebben in de afgelopen 10 jaar een beperkte groei doorgemaakt van 16% tot een totaal van 1.675. Binnen deze sector zijn de coffeebars (358) echter sterk toegenomen (exacte groeicijfers ontbreken). De ketens zijn met een verdere groei bezig op diverse locaties. Er zit groeipotentieel in high-traffic locaties, zakelijke centra en shop-in-shop mogelijkheden. Het adviesbureau verwacht dat de groei voorlopig zal aanhouden.
 
De top 3 provincies met de hoogste dichtheid aan Coffeebars zijn Noord-Holland, Utrecht en Groningen. Noord-Holland wordt hierin zeer sterk beïnvloed door Amsterdam. De top 5 steden in aantallen coffeebars begin 2016 waren Amsterdam (99), Rotterdam (26), Utrecht (23), Den Haag (20) en Groningen (12). Wanneer we kijken naar de top 5 op basis van dichtheid worden Rotterdam en Den Haag uit het lijstje verdrongen door Maastricht en Zwolle. De gemiddelde dichtheid in Nederland bedraagt 2,1 coffeebars per 100.000 inwoners.
 
Coffeebars hebben een sterke focus op kwaliteit van producten. De inzet van barista’s en kennis van de herkomst, productie en het branden van de koffieboon zijn belangrijke onderdelen. Het design van de koffiebar is een kernelement en valt nauw samen met logo, aankleding, packaging en online uitstraling. Sfeer en beleving zijn zeer belangrijk voor de relatief jonge consumentengroep. De afname van zoete koffievarianten is populair waarbij relatief weinig normale koffie wordt genuttigd. De coffeebar is populair in combinatie met winkelen en stadsbezoek of gewoon als ontbijt of lunch. De locaties zijn daarnaast populair als alternatieve werkplek en meetingpoint voor zzp’ers, studenten of thuiswerkers. De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan een goede koffie in de horeca, onderweg en op het werk. Hiermee neemt ook de to-go markt verder toe.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: