Franchiseketen uitgelicht: Freshly Chopped

Auteur: Redactie
Franchiseketen uitgelicht: Freshly Chopped

In deze rubriek presenteert Lunchroom de bekende en onbekendere franchiseketens binnen de horecadagzaken. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer Freshly Chopped, dat drie vestigingen in Nederland heeft. Verder heeft de formule meer dan zestig vestigingen in Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Cyprus.

Het runnen van een franchiselunchroom heeft voor- en nadelen. Conceptmatig is er vaak weinig ruimte, maar ondernemers profiteren van de naamsbekendheid en de marketing. Wat de kosten zijn om de naam van een bepaalde keten te mogen dragen, verschilt. Daarom licht de redactie van Lunchroom iedere maand een franchiseketen uit.

Concept

Freshly Chopped is een Quick Servicerestaurant dat zoveel mogelijk verse en gezonde maaltijden serveert aan de gast. Diverse salades, smoothies wraps en soepen worden vers, voor het oog van de gast bereid. Zo kunnen gasten snel en gemakkelijk een gezonde maaltijd afhalen. De formule werkt met producten die vrij zijn van E-nummers, eventuele toevoegingen. Ook de salade bowls en alle verpakkingen van Freshly Chopped zijn van recyclebaar materiaal.

De naam Freshly Chopped is afgeleid van de manier waarop de ingrediënten worden bereid. De keten maakt namelijk gebruik van onder andere een Mezzeluna-mes, hiermee kunnen de ingrediënten worden ‘gechopped’.

Oorsprong en groei

Freshly Chopped werd in 2012 opgericht door Brian Lee en Andy Chen, het eerste filiaal werd geopend in Dublin. In december 2021 tekende Freshly Chopped een overeenkomst met het Nederlandse bedrijf, Fresh Food Fast Company. Sinds de deal met Hans Wingender, directeur van Fresh Food Fast Company, wil de franchiseketen diverse filialen opstarten in onder andere Nederland, België en Zweden.

Fresh Food Fast Company heeft een overeenkomst getekend die geldig is tot in ieder geval 2032. De CEO van Chopped, Brian Lee, was tevreden met de overeenkomst. Zo meldde hij in 2022 dat de ondertekening een geweldig moment is voor het bedrijf én een mijlpaal in de wereldwijde uitrol.

De eerste vestiging in Nederland opende als pilot store. Het eerste filiaal in Leiden was een succes en leidde tot een tweede zaak, ditmaal in Rotterdam. Freshly Chopped in de Markthal Rotterdam opende in september 2022. De focus van dit filiaal ligt op take-out bestellingen, daarom zijn er schermen bij de kiosk te vinden waarop de gast snel en gemakkelijk kan bestellen. Vervolgens zijn de bestellingen af te halen bij het ‘Click & Collect’ afhaalpunt.

De nieuwste vestiging in Nederland opende in maart 2023 haar deuren. Ook Amsterdam Zuid-Oost kan kennis maken met het Ierse Freshly Chopped. Zo hoopt de franchise de komende jaren door te groeien in Nederland en daarna uit te breiden door Europa.

Cijfers

Wanneer je interesse hebt om een Freshly Chopped te openen, moet je rekening houden met verschillende investeringen. Voor het openen van een Freshly Chopped vraagt het bedrijf een éenmalig bedrag van 20.000 euro. Je kunt pas een eigen vestiging openen wanneer het bedrijfsplan en de locatie van het restaurant is goedgekeurd. Daarna dien je jouw financiële gegevens in ter beoordeling. Naast de eenmalige kosten betaal je jaarlijkse royalty’s, dit bedraagt zes procent. Ook de marketing fee van twee procent wordt jaarlijks in rekening gebracht.

De complete investering bestaat uit je eigen vermogen en een lening van de bank. Deze zit tussen de 150.000 en de 200.000 euro. Het minimale eigen vermogen ligt op ongeveer 25 procent van de totale investering.

Wanneer alle financiele afspraken rond zijn, voert Freshly Chopped nog een directiegesprek om de overeenkomst van je eigen vestiging te bespreken. Na dit gesprek wordt de overeenkomst opgestuurd naar de Head of Terms en dien je een franchisevergoeding te betalen.

De voordelen

Na het tekenen van een overeenkomst ben je officieel franchisenemer van de keten en wordt je geholpen bij het openen van je restaurant. Freshly Chopped helpt je bij het opleiden van personeel, het contact met erkende leveranciers en Local Store Marketing. “Alles om de start van jouw Freshly Chopped een groot succes te maken”, aldus Freshly Chopped.

Verder belooft het bedrijf continu te helpen met het beste uit je restaurant te halen. Om dit voor elkaar te krijgen maakt de keten gebruik van betaalde marketing- en royaltyvergoedingen, daardoor profiteer je van innovaties, inkoopcollectief en operationele processen.

Ondernemersprofiel

Freshly Chopped wil samenwerken met een franchisenemer die de passie van het bedrijf deelt. Ook moet de franchisenemer staan achter de visie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De keten verwacht ook dat een franchisenemer waarde hecht aan gezonde en verse producten, gepassioneerd te werk gaat met het concept en houdt van hard werken. “Dit alles om de gast een uitzonderlijke klantervaring te garanderen.”

Dit artikel is onder andere geschreven aan de hand van de website van Freshly Chopped op 23 mei 2023.

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws