Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

26 januari 2010
Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

Horecagasten hebben steeds meer wensen. Tegenwoordig gaat het in de horeca niet meer alleen om de betaalbaarheid en smaak van producten, de invloed van gezond eten en het gebruik van duurzame producten wordt steeds groter. "Deze invloed is onomkeerbaar en neemt verrassend snel toe", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland bij de opening van de Food & Nutrition Delta-date in het MECC te Maastricht. "Het aanbod van de horeca wordt steeds diverser en uitgebreider. De samenleving vraagt van de horecaondernemers om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. De kwalitatieve beoordeling van gasten draait in de nabije toekomst om meer dan alleen "lekker".

*Duurzame horeca*
Bij de opening van dit minicongres gaf Koninklijke Horeca Nederland een toelichting op de kansen voor ondernemers op het gebied van duurzaamheid. In december 2009 heeft KHN een convenant ondertekend met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waarmee het belang van duurzaam ondernemen onderschreven wordt. "Ook de jonge generatie koks moet over tien jaar nog kunnen werken met de mooie producten die natuur ons biedt", aldus Van der Grinten. "Vanaf januari heeft New York Pizza met meer dan 100 restaurants de pizza met duurzaam gevangen tonijn geïntroduceerd. Dit is de eerste restaurantketen die naar aanleiding van onze samenwerking met het Wereld Natuurfonds het initiatief heeft genomen".

*Voorlichting*
Gasten bezoeken de horeca in eerste instantie voor lekker eten en drinken, de gezelligheid en even los te komen van de waan van de dag. Toch heeft de horecaondernemer ook een verantwoordelijkheid om gasten te informeren wat er gegeten wordt. De gast heeft een groeiende behoefte aan kennis van het product: hoe duurzaam en gezond is hetgeen ik eet?. Een vraag die de horecaondernemer kan beantwoorden en waar hij ook achter staat.

*Horeca als trendsetter*
Goed geïnstrueerd personeel kan heel eenvoudig de gast uitleg geven en een heldere omschrijving op de menukaart kan een dankbare aanvulling zijn. "Wij moeten ons onderscheiden. De horeca heeft de opleiding en kennis om een trendsetter te zijn in het gebruik van duurzame producten en gezond voedsel", aldus Van der Grinten.
Door innovatieve oplossingen zal duurzaamheid versneld worden opgenomen in de bedrijfsvoering. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt ondernemers met innovatief ondernemen via voorlichting op "Horecainnovatie.nl":http://www.horecainnovatie.nl en inspiratietours door heel het land.

~Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant, De RestaurantKrant, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/eten-in-horeca-is-meer-dan-prijs-en-smaak/

Overig nieuws