Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

26 januari 2010 |
Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

Horecagasten hebben steeds meer wensen. Tegenwoordig gaat het in de horeca niet meer alleen om de betaalbaarheid en smaak van producten, de invloed van gezond eten en het gebruik van duurzame producten wordt steeds groter. "Deze invloed is onomkeerbaar en neemt verrassend snel toe", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland bij de opening van de Food & Nutrition Delta-date in het MECC te Maastricht. "Het aanbod van de horeca wordt steeds diverser en uitgebreider. De samenleving vraagt van de horecaondernemers om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. De kwalitatieve beoordeling van gasten draait in de nabije toekomst om meer dan alleen "lekker".

Duurzame horeca
Bij de opening van dit minicongres gaf Koninklijke Horeca Nederland een toelichting op de kansen voor ondernemers op het gebied van duurzaamheid. In december 2009 heeft KHN een convenant ondertekend met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waarmee het belang van duurzaam ondernemen onderschreven wordt. "Ook de jonge generatie koks moet over tien jaar nog kunnen werken met de mooie producten die natuur ons biedt", aldus Van der Grinten. "Vanaf januari heeft New York Pizza met meer dan 100 restaurants de pizza met duurzaam gevangen tonijn geïntroduceerd. Dit is de eerste restaurantketen die naar aanleiding van onze samenwerking met het Wereld Natuurfonds het initiatief heeft genomen".

Voorlichting
Gasten bezoeken de horeca in eerste instantie voor lekker eten en drinken, de gezelligheid en even los te komen van de waan van de dag. Toch heeft de horecaondernemer ook een verantwoordelijkheid om gasten te informeren wat er gegeten wordt. De gast heeft een groeiende behoefte aan kennis van het product: hoe duurzaam en gezond is hetgeen ik eet?. Een vraag die de horecaondernemer kan beantwoorden en waar hij ook achter staat.

Horeca als trendsetter
Goed geïnstrueerd personeel kan heel eenvoudig de gast uitleg geven en een heldere omschrijving op de menukaart kan een dankbare aanvulling zijn. "Wij moeten ons onderscheiden. De horeca heeft de opleiding en kennis om een trendsetter te zijn in het gebruik van duurzame producten en gezond voedsel", aldus Van der Grinten.
Door innovatieve oplossingen zal duurzaamheid versneld worden opgenomen in de bedrijfsvoering. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt ondernemers met innovatief ondernemen via voorlichting op Horecainnovatie.nl en inspiratietours door heel het land.
Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant, De RestaurantKrant, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/eten-in-horeca-is-meer-dan-prijs-en-smaak/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Economie Achtergronden
ING is positiever over economisch herstel

Het komende jaar groeit de Nederlandse economie naar verwachting van het ING Economisch Bureau met 2,6%, na krimp van 4,3% in 2020. Daarmee is het bbp in het vierde kwartaal van 2021 terug op 99% van het niveau van voor de coronacrisis. Het voorziene herstel is in 2021 dus nog niet volledig, maar we ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Heropening horeca blijft dit jaar nog zeer onzeker

Of de horeca open kan met Kerst blijft nog steeds de vraag. De persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge van gisterenavond heeft nog geen perspectief op heropening geboden. Volgens het kabinet is er nog een lange weg te gaan en over Sinterklaas en Kerst is nog niets te zeggen, behalve d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: